Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 19
Offentligt
1566914_0001.png
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. november 2015
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 19 stillet af udvalget den 11. novem-
ber 2015 efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Spørgsmål:
EU-Direktivet om offentlige indkøb har bæredygtighed som en central
del af formålsparagraffen. Det har regeringens forslag til udbudslov ikke.
Hvorfor ikke?
Svar:
Formålet med regeringens forslag til udbudsloven er at fastlægge proce-
durerne for offentlige indkøb, så der gennem en effektiv konkurrence op-
nås den bedst mulige udnyttelse af de offentlige midler.
Det følger af betragtning 1 i præamblen til EU’s udbudsdirektiv, at for-
målet med udbudsdirektivet er at sikre, at tildeling af offentlige kontrak-
ter sker i overensstemmelse med principperne i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Navnlig fri bevægelighed for va-
rer, fri etableringsret og fri udveksling af tjenesteydelser, samt de prin-
cipper, der er afledt heraf, såsom ligebehandling, ikkeforskelsbehandling,
gensidig anerkendelse, proportionalitet og gennemsigtighed. Udbudsprin-
cipperne fremgår også af direktivets artikel 18,1, som er implementeret i
§ 2 i udbudsloven om generelle principper.
Det fremgår af betragtning nr. 2 i præamblen til EU’s udbudsdirektiv, at
offentlige indkøb spiller en central rolle i Europa 2020-strategien, som et
af de markedsbaserede instrumenter, der skal anvendes til at opnå intelli-
gent, bæredygtig og inklusiv vækst og således sikre optimal udnyttelse af
de offentlige midler. Denne betragtning er udmøntet i en række bestem-
melser i udbudsdirektivet, der er implementeret i udbudsloven.
Således indebærer lovforslaget ligesom udbudsdirektivet en række mu-
ligheder, der kan understøtte bæredygtige offentlige indkøb. Eksempelvis
har ordregiver mulighed for at tildele opgaver på baggrund af vurdering
af livscyklusomkostninger og ikke blot på grundlag af anskaffelsespriser.
Det giver bl.a. mulighed for at lægge vægt på eksterne miljøomkostnin-
ger. Det bliver også muligt for ordregiver at stille krav om bestemte mær-
ker (fx Svanemærket). Lovforslaget gør det også muligt for ordregivere at
udelukke ansøgere eller tilbudsgivere for overtrædelse af miljø-, social-
og arbejdsretlige forpligtelser.
Det er op til den enkelte ordregiver at fastlægge sine krav i forbindelse
med det konkrete udbud, da ordregiver bedst selv kender sine behov, og
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 19 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor regeringens forslag til udbudslov ikke har bæredygtighed som en central del af formålsparagraffen, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
da det kan variere, hvorledes disse bedst opfyldes i forbindelse med kon-
krete indkøb. Lovforslaget er på linje med udbudsdirektivet, når det
kommer til at understøtte bæredygtighed.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen