Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 19
Offentligt
1561469_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
29. oktober 2015
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 19 stillet af udvalget den 26. oktober
2015.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23/10-15 fra Danske
Slagtermestre, vedrørende L 19 (Udbudsloven), jf. L 19 - bilag 5.
Svar:
Danske Slagtermestre foreslår i henvendelse af 23. oktober 2015, at der i
udbudsloven stilles krav om opdeling af kontrakten medmindre særlige
grunde taler imod, samt at der indføres en godkendelsesordning, hvor or-
dregivere, der undlader at opdele kontrakter skal have denne beslutning
godkendt.
Jeg lægger stor vægt på at sikre gode rammer for, at små- og mellemstore
virksomheder (SMV’er) kan være med i konkurrencen, når det offentlige
sender opgaver i udbud. Det fremsatte lovforslag styrker rammevilkårene
for SMV´er. Dette sker bl.a. ved, at ordregivere, som noget nyt, ikke må
stille større krav til tilbudsgivernes årsomsætning end det dobbelte af
kontraktens værdi. Det gør det nemmere for virksomheder med en mindre
økonomi at være med i konkurrencen. Lovforslaget indebærer også, som
noget nyt, et følg- eller forklarprincip, hvorefter ordregiver skal opdele
kontrakter i delkontrakter, eller forklare, hvorfor kontrakten ikke opdeles.
Følg- eller forklarprincippet er indsat i lovforslaget for at understøtte, at
ordregivere skal overveje, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at opdele en
konkret opgave i mindre delkontrakter. Hvis opgaven opdeles, kan det
være nemmere for SMV’er at byde ind på opgaven. Manglende overhol-
delse af princippet vil kunne påklages til Klagenævnet for Udbud, men
der er ikke knyttet særskilte sanktioner til manglende eller mangelfuld
forklaring.
Det er vigtigt, at SMV’er har gode muligheder for at være med, når det
offentlige sender opgaver i udbud. Samtidig er det vigtigt, at ordregiver
har et vidt skøn til at vurdere, om en kontrakt med fordel kan opdeles, da
andre hensyn, fx omkostningerne, hensyn til markedsstrukturerne og lig-
nende, også kan tages med i betragtning, når det skal vurderes, om en
konkret kontrakt med fordel kan opdeles. Det er årsagen til, at vi har ud-
formet bestemmelsen som et følg- eller forklarprincip med et vist skøn
for ordregiver.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 19 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/10-15 fra Danske Slagtermestre, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Samtidig lægger jeg vægt på ikke at opbygge unødigt bureaukrati i for-
bindelse med lovforslaget. Derfor mener jeg ikke, at en godkendelsesord-
ning vil være en hensigtsmæssig løsning.
Det er naturligvis vigtigt, at følg- eller forklarprincippet bliver brugt hen-
sigtsmæssigt. Det vil vi følge op på. Erhvervs- og Vækstministeriet vil
primo 2017, når reglerne har været taget i brug i en periode, gennemføre
en analyse af anvendelsen af lovens bestemmelser om opdeling af kon-
trakter i delkontrakter efter følg- og forklarprincippet.
Det er et af formålene med lovforslaget at gøre det nemmere for virk-
somheder at deltage i udbud. Det vil ikke mindst have betydning for min-
dre virksomheder, der har færre ressourcer. Lovforslaget indebærer bl.a.,
at det bliver meget enklere for virksomheder at byde ind på opgaver un-
der EU’s tærskelværdier, og at dokumentationsbyrden for virksomheder-
ne lettes. Samtidig indebærer udbudsdirektivet, at det gøres obligatorisk
fra 2018 at gøre brug af e-udbud, der kan give virksomhederne mere smi-
dige processer med færre fejl.
Endelig vil jeg gerne fremhæve, at regeringen - modsat den tidligere re-
gering – har valgt at lægge sig op af udbudslovsudvalgets løsning vedrø-
rende krav om mærker. Derfor indebærer lovforslaget, at virksomheder,
der ikke har et efterspurgt mærke (fx Svanemærket), alligevel kan være
med i konkurrencen om en opgave, hvis de lever op til kravene i det ef-
terspurgte mærke. Vi mener, at virksomhederne skal kunne deltage i et
udbud, som indeholder specifikke mærkekrav, hvis de på anden måde kan
dokumentere, at produktet lever op til mærkekravene. Det kan særligt væ-
re til gavn for mindre virksomheder og giver også en bedre konkurrence.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen