Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184
Offentligt
1636121_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21. maj 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSAH
Sagsnr.: 1605382
Dok. nr.: 92987
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 17 (L 184) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 17:
”Vil ministeren forholde sig til Datatilsynets høringssvar, herunder især betænke-
lighederne ved videregivelse af oplysninger om medicinforbrug?”
Svar:
Datatilsynet påpeger i høringssvaret, at lovforslaget giver anledning til betænkelighe-
der og rejser spørgsmål i forhold til grundlæggende principper om nødvendighed og
proportionalitet, jf. persondatalovens § 5, idet der med forslaget tilsigtes en registre-
ring af oplysninger om samtlige danskeres medicinforbrug med henblik på at kunne
videregive oplysninger til andre myndigheder, som af forskellige årsager kan få behov
for enkelte af oplysningerne i forskellige administrative sammenhænge. Det er Data-
tilsynets opfattelse, at det nøje må overvejes, om det er nødvendigt og proportionalt
at opbevare oplysningerne i Lægemiddeladministrationsregisteret i personhenførbar
form i de foreslåede 10 år, når der kun i meget begrænset omfang må formodes at
opstå behov for at kunne anvende oplysningerne. Datatilsynet er i tvivl om, hvorvidt
man vil berige Lægemiddeladministrationsregisteret med allerede indsamlede oplys-
ninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, således at der kan videregives oplysninger
om ordinationer flere år tilbage til forskellige administrative formål.
Ifølge lovforslaget har registreringen af oplysninger om danskeres medicinforbrug ek-
sisteret siden 1993, da det med lov nr. 280 af 6. maj 1993 blev besluttet at etablere
et offentligt drevet Lægemiddelstatistikregister ved at sikre hjemmel i både læge-
middel- og apotekerloven til at indhente alle nødvendige statistiske oplysninger fra
apoteker, sygehusapoteker og lægemiddelvirksomheder. Med efterfølgende lovæn-
dringer er registrets formål blevet udvidet således, at der også er indført hjemmel til
at videregive lægehenførbare ordinationer af lægemidler og ordinationsoplysninger
med borgerens CPR-nummer til brug for administrative formål.
Det foreliggende lovforslag, hvormed det i visse situationer foreslås at udvide mulig-
heden for at videregive oplysninger om lægehenførbare ordinationer af lægemidler
og ordinationsoplysninger med borgerens CPR-nummer fra Lægemiddeladministrati-
onsregistret, er fastsat efter en nøje afvejning af beskyttelseshensynet til patienterne,
dvs. både patientsikkerheden og hensynet til patienternes ret til fortrolighed og pri-
vatliv, hensynet til lægerne og den samfundsmæssige betydning. Det er desuden un-
derstreget i lovforslaget, at det i samtlige situationer forudsættes, at der kun videre-
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministeren vil forholde sig til Datatilsynets høringssvar, til sundheds- og ældreministeren
gives nødvendige og tilstrækkelige oplysninger i overensstemmelse med proportiona-
litetsprincippet i persondatalovens § 5, stk. 3, om, at oplysningerne skal være rele-
vante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af
formålet.
For så vidt angår den foreslåede slettefrist på 10 år for både lægehenførbare ordina-
tionsoplysninger og ordinationsoplysninger med borgernes CPR-nummer, fremgår
det af lovforslaget, at der tidligere ofte har været behov for at videregive oplysninger
for perioder på �½-5 år, mens enkelte forespørgsler har været på op til 10 år. Der kan
anmodes om ad hoc udtræk, hvis eksempelvis Styrelsen for Patientsikkerhed har be-
hov for at undersøge en specifik læges udskrivning af konkrete lægemidler i forbin-
delse med en potentiel tilsynssag, hvor der kan gå lang tid, fra lægen har udskrevet
lægemidlerne til, at vedkommende er kommet i styrelsens søgelys, eller hvor udtræk
over en længere periode kan være nødvendig for at påvise, at lægen har ændret ad-
færd over tid. Der kan også være opstået tvivl om hensigtsmæssigheden af en læges
ordinationer flere år tidligere, hvor både oplysninger om lægehenførbare ordinatio-
ner af lægemidler og ordinationsoplysninger om borgerens CPR-nummer samtidig er
nødvendige for fx at påvise, at lægen har ændret adfærd over tid. Styrelsen for Pati-
entsikkerhed kan desuden have brug for at kende identitet på patienten, for eksem-
pelvis for at kunne sammenholde de konkrete udskrivninger med øvrige kendte op-
lysninger om patienten. Det kan også nævnes, at det ikke kan afvises, at politiet til
brug for efterforskning af en straffesag kan have brug for oplysninger om lægehen-
førbare ordinationer og ordinationsoplysninger med borgerens CPR-numre fra Læ-
gemiddeladministrationsregisteret nogle eller flere år tilbage i tiden.
Det er derfor min vurdering, at slettefristen på 10 år er proportionel, og at formålet
med bestemmelsen, herunder hensynet til patientsikkerheden, tilsiger, at ordinati-
onsoplysningerne først bør slettes efter 10 år. En slettefrist på 10 år for sådanne op-
lysninger i Lægemiddeladministrationsregisteret, dvs. grænsen på de maksimalt 10
års dataudtræk tilbage i tiden, svarer i øvrigt til journalopbevaringspligten, som er
som er minimum 10 år.
Det er også min opfattelse, at den foreslåede slettefrist på de 10 år i Lægemiddelad-
ministrationsregisteret for både lægehenførbare ordinationer og ordinationsoplys-
ninger med borgernes CPR-numre bør gælde både for oplysninger, der indberettes
efter dette lovforslags ikrafttræden samt oplysninger, som er indberettet til registe-
ret før dette lovforslags ikrafttræden. Det betyder, at det nye Lægemiddeladministra-
tionsregister ”tankes op” med op til 10 år gamle lægehenførbare ordinationer og pa-
tienthenførbare ordinationsoplysninger med borgernes CPR-nummer. Dette er efter
min opfattelse nødvendigt af hensyn til at få fyldestgørende oplysninger i både til-
synssager og klagesager hos Styrelsen for Patientsikkerhed samt i forbindelse med en
række konkrete sager, hvor patienter har anmeldt skader som følge af en behandling
til Patienterstatningen, hvor patienternes oplysninger ikke stemmer overens med
det, der er noteret i patientens journal. For så vidt angår ordinationsoplysninger med
borgernes CPR-numre gør jeg dog opmærksom på, at disse oplysninger pseudonymi-
seres efter 2 måneder, men at der vil være mulighed for at afpseudonymisere 10 år
tilbage.
Side 2
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministeren vil forholde sig til Datatilsynets høringssvar, til sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Sanne Have
Side 3