Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184 Bilag 18
Offentligt
1640692_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Psykiatri og Lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Koordineret med:
Sagsnr.: 1605956
Dok. nr.: 105381
Dato: 31. maj 2016
Ændringsforslag (L 184)
Ændringsforslag til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love (Styrelsen
for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn)
Af [xx], tiltrådt af …:
Til § 4
X)
Nr. 3
affattes således:
I
§ 11
indsættes efter stk. 5, der bliver stk. 4, som nye stykker:
»Stk.
5.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen
til personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen, personer, der praktiserer efter
overenskomst på sundhedsområdet, eller forskere, der er ansat på et universitet samt
forskere, der er ansat i en patientforening, kan videregive oplysninger fra Lægemiddelsta-
tistikregistret om ordination af lægemidler, herunder oplysninger der identificerer recept-
udstederen ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende, og oplysninger der identificerer
patienten ved CPR-nummer, til brug for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne.
Stk. 6.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen
kan videregive oplysninger om receptudsteders ordination af lægemidler, herunder oplys-
ninger der identificerer receptudstederen ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende,
dog undtaget oplysninger der identificerer patienter, til brug for statistiske eller videnska-
belige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, når videregivelsen er nød-
vendig for udførelsen af undersøgelserne.«
Bemærkninger
Til nr. X
Det foreslås med stk. 5, at en i bestemmelsen nærmere defineret personkreds kan få ad-
gang til at forske i personhenførbare oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret. Det er
en forudsætning, at data kun må udleveres til brug for statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, herunder forskning, når videregi-
velsen er nødvendig og relevant for udførelsen af undersøgelserne.
L 184 - 2015-16 - Bilag 18: Ændringsforslag fra sundheds- og ældreministeren
Følgende kan således efter en konkret vurdering af det påtænkte forskningsprojekt m.v.
have mulighed for at få videregivet oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret, hvor det
vurderes nødvendigt for at gennemføre forskningsprojektet:
Personer, der er ansat i det offentlige sundhedsvæsen
Personer, der praktiserer efter overenskomst på sundhedsområdet
Forskere, der er ansat på et universitet
Forskere, der er ansat i en patientforening
Ministeren vil ved bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om disse personers mulighed
for at forske i personhenførbare lægemiddeldata. Det skal understreges, at personkredsen
ikke ved bekendtgørelse kan udvides til andre end de i loven direkte nævnte.
Det afgørende for den foreslåede personkredsafgrænsning er, at disse grupper vurderes at
have stor erfaring med at bedrive forskning af samfundsmæssig betydning, at de har erfa-
ring i at værne om data i forvejen, samt at de qua deres virke har indsigt i de patientnære
etiske udfordringer, der kan være med behandling af denne type oplysninger. Dette bl.a.
da en betydelige del af personkredsen i det daglige virke leverer sundhedsydelser til pati-
enterne.
Formålet med at afgrænse personkredsen, der kan anvende personhenførebare oplysnin-
ger til brug for forskning, er at værne om de følsomme oplysninger, som Lægemiddelstati-
stikregistret indeholder. Det ønskes således med forslaget at sikre, at det er en på forhånd
kendt og afgrænset persongruppe, der kan få adgang til personhenførbare data. Af samme
årsag vil Sundhedsdatastyrelsen ved videregivelse af data fastsætte som et vilkår, at mod-
tagerne ikke senere må videregive data i personhenførbar form.
Den foreslåede afgrænsning af personkredsen sker for at iagttage fundamentale sam-
fundsmæssige interesser, herunder særligt hensynet til at sikre tilliden til det offentlige
sundhedsvæsen og sikre at det offentlige sundhedsvæsen kan levere ydelser af høj kvalitet
samt hensynet til patienternes ret til fortrolighed.
Det vurderes nødvendigt og sagligt at vægte hensynet patienters fortrolighed og integritet
højere end hensynet til ensartede forhold for forskning i offentligt og private regi. Forsla-
get har ikke til formål at stille offentlig forskning i en mere gunstig position end privat
forskning, men det kan potentielt medføre en sådan effekt. Såfremt en sådan effekt måtte
indtræde, forventes den at være af mindre omfang, da der allerede i dag er stor tradition
for, at forskningsprojekter gennemføres i samarbejde mellem offentlige og private aktø-
rer, hvorfor antallet af forskningsprojekter gennemført af rent private aktører, ikke omfat-
tet af bestemmelsens personkreds, forventes at være meget lille.
I forhold til selve definitionen af det offentlige sundhedsvæsen bemærkes det, at der kan
være tale om flere forskellige institutioner og behandlingssteder. Fælles for dem alle er, at
de indgår som en del af det offentlige tilbud om behandling. Ved personer ansat i det
offentlige sundhedsvæsen forstås således ansatte i det offentlige sygehusvæsen eller
personer ansat på andre regionsdrevne behandlingssteder, herunder også regionsklinik-
ker. Ved det offentlige sundhedsvæsen forstås endvidere i denne specifikke sammenhæng
tillige de i sundhedslovens § 79, stk. 2 og 3, private specialsygehuse eller andre institutio-
ner på sundhedsområdet, som en region har en driftsoverenskomst med. Endvidere
omfatter personkredsen også kommunale klinikker og kommunale institutioner inden for
sundhedsvæsenet.
Ved forskere, der er ansat på et universitet, forstås forskningsaktive ansatte på universite-
ter, som er statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning
under tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren og har til opgave at drive forskning
og give forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale niveau inden for sine
Side 2
L 184 - 2015-16 - Bilag 18: Ændringsforslag fra sundheds- og ældreministeren
fagområder mv, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (universi-
tetsloven).
Ved forskere, der er ansat i en patientforening, forstås forskningsaktive ansatte i forenin-
ger af patienter og pårørende, der har til formål at varetage patientgruppers interesser,
herunder både patienter med bestemte sygdomme, som f.eks. kræft eller gigt, og para-
plyorganisationer for patientforeninger.
Det skal understreges, at ansættelsesforholdet alene er ét kriterium, der indgår i Sund-
hedsdatastyrelsens samlede afgørelse af, hvorvidt oplysningerne må og bør videregives.
Således skal Sundhedsdatastyrelsen påse, at materialet bruges til statistiske eller viden-
skabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning. Det indebærer en kon-
kret vurdering af formålet med forskningen og relevansen af de ønskede oplysninger,
herunder om udlevering af de personhenførbare oplysninger er afgørende for forsknings-
projektet, ligesom Sundhedsdatastyrelsen vil foretage en vurdering af selve mængden af
oplysningerne.
Idet der bedrives forskning ved brug af sundhedsdata i både offentligt og privat regi, kan
der opstå situationer, hvor forskningsprojekter udføres i samarbejde mellem en eller flere
offentlige og private aktører. I de situationer, hvor der eksempelvis er tale om et forsk-
ningsprojekt, der gennemføres mellem et offentligt hospital og en privat virksomhed, , vil
det
ikke
være muligt at videregive de nødvendige personhenførebare oplysninger til alle
parter i projektet. Her vil det alene være personer, der af ansat af hospitalet, der kan an-
vende de personhenførebare data. De personer, som er ansat i virksomheden, og som er
tilknyttet forskningsprojektet, må således enten have adgang til ikke-personhenførbare
oplysninger eller alene have adgang til de aggregerede, ikke-personhenførbare resultater.
Dette vil således indgå som en betingelse for Sundhedsdatastyrelsens videregivelse af
data. Det vil desuden være en betingelse, at data ikke senere videregives fra eksempelvis
den ansatte på det offentlige hospital til forskere eller andre.
Forslaget indebærer samtidig, at forskere, der ikke er ansat i det offentlige sundhedsvæ-
sen mv., skal indhente samtykke fra en patient for at kunne få udleveret patientens oplys-
ninger. Det bemærkes, at denne gruppe vil omfatte eksempelvis forskere og personer, der
arbejder i medicinalindustrien, jf. dog ovenfornævnte situation om forskningsprojekter,
der gennemføres i samarbejde mellem det offentlige sundhedsvæsen og private aktører.
Det følger af det foreslåede stk. 6, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger om receptudsteders ordination
af lægemidler, herunder oplysninger der identificerer receptudstederen ved CPR-nummer,
ydernummer eller lignende, dog undtaget oplysninger der identificerer patienter, til brug
for statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning
når videregivelsen er nødvendig for udførelsen af undersøgelserne. Bestemmelsen har til
formål at sikre, at der som i dag kan forskes i oplysninger om receptudstederes ordinati-
onsmønstre, lægemiddelforbrug m.v., men dog uden brug af patienthenførebare oplys-
ninger.
Side 3