Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 181
Offentligt
1635642_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(L 181), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen.
Spørgsmål nr. 10:
J.nr. 2016-1635
”Hvad er den saglige begrundelse for den diskriminerende forskelsbehandling, der
er konsekvensen af, at timelønnede modsat ansatte, der har ferie med løn, i
praksis ikke kan medregne afholdt ferie med hensatte feriepenge i forhold til
optjening/genoptjening af dagpengeretten?
Svar:
Det følger af
Aftale om et tryggere dagpengesystem,
at optjening af dagpengeret
fremover skal baseres på indkomst for personer, der ikke er i berøring med dag-
pengesystemet, svarende til 212.400 kr. (2014-niveau) inden for de seneste tre år.
Al A- og B-indkomst fra ustøttet beskæftigelse, hvoraf der er betalt arbejdsmar-
kedsbidrag, tæller med til opfyldelse af det indkomstbaserede beskæftigelseskrav,
og indkomsten medregnes på beskatningstidspunktet.
For at sikre, at personer med en meget høj indkomst ikke stilles uforholdsmæssigt
meget bedre end lavtlønnede, hvad angår optjening af dagpengeretten, kan der hø-
jest medregnes 17.700 kr. pr. måned. Det betyder, at ingen kan optjene dagpengeret
på mindre end 12 måneder uanset indkomstniveau.
Indførelsen af et indkomstbaseret beskæftigelseskrav får betydning for, hvordan fe-
rie kan medregnes.
Medlemmer, der skal opfylde et indkomstbaseret beskæftigelseskrav, og som mod-
tager
løn under ferie,
kan medregne ferien, når ferien afholdes. Det skyldes, at løn
under ferie registreres som al anden lønindkomst i eIndkomst, hvorfor der regi-
stermæssigt ikke sondres mellem løn under arbejde og løn under ferie, og at løn
udbetalt under ferie således beskattes i den måned, ferien afholdes.
Medlemmer, der skal opfylde et indkomstbaseret beskæftigelseskrav, og som
ikke
modtager løn under ferie, kan også medregne ferien, men ikke på afholdelsestids-
punktet. Det skyldes, at personer, der ikke har ret til løn under ferie, får indbetalt
feriegodtgørelse fra deres arbejdsgiver til Feriekonto, og at indbetalingen til Ferie-
konto beskattes på månedsbasis. Indbetalingen medregnes således løbende til op-
fyldelse af det indkomstbaserede beskæftigelseskrav hver måned.
L 181 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor timelønnede ikke kan medregne afholdt ferie med hensatte feriepenge ift. optjening/genoptjening af dagpengeretten, til beskæftigelsesministeren
Indkomstloftet betyder, at medlemmer, der ikke har ret til ferie med løn, og som
hver måned får indbetalt feriegodtgørelse fra deres arbejdsgiver til Feriekonto, i
praksis ikke vil få medregnet arbejdsgivers indbetaling til Feriekonto, hvis de har
en bruttoløn på mere end 17.700 kr. pr. måned.
I praksis vil der imidlertid typisk ikke være så stor forskel. Det skyldes, at ferie op-
tjenes fra januar til januar (optjeningsåret) og skal afholdes i perioden fra maj til
maj (ferieåret). Der optjenes 2,08 feriedag pr. måned med beskæftigelse.
Det betyder, at et timelønnet medlem
uden ret til løn under ferie,
der skal opfylde
et indkomstbaseret beskæftigelseskrav, og som i et kalenderår har 11 måneders ar-
bejde og holder 1 måneds ferie, nødvendigvis har arbejdet i mindst 10 måneder året
før for at have optjent ret til 1 måneds ferie med feriegodtgørelse. Det indkomstba-
serede beskæftigelseskrav opfyldes med en lønindkomst på i alt 212.400 kr. (2014-
niveau) inden for de forudgående tre år, og det pågældende medlem vil dermed
overopfylde det indkomstbaserede beskæftigelseskrav, da vedkommende i eksem-
plet vil have haft 21 måneders lønarbejde.
Det betyder således, at medlemmer, som holder 1 måneds ferie, som hovedregel vil
have opfyldt beskæftigelseskravet på tidspunktet for afholdelse af ferie, uanset om
pågældende har ret til løn under ferie eller ej.
Der kan dog konstrueres eksempler, hvor der vil være mindre forskelle på tids-
punktet for indkomstbaseret optjening af ret til dagpenge for medlemmer med og
uden ret til løn under ferie.
Det forhold, at indbetalt feriegodtgørelse fra arbejdsgiver medregnes på anden vis
end løn under ferie, skyldes som anført, at al indkomst medregnes til opfyldelse af
beskæftigelseskravet på beskatningstidspunktet i det indkomstbaserede dagpenge-
system. Det er således en konsekvens af overgangen til et digitaliseret, indkomst-
baseret system og kan ikke ændres uden at ændre på dette grundelement i
Aftale om
et tryggere dagpengesystem.
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at hvis medlemmet bliver ledig og indpla-
ceres i dagpengesystemet, overgår medlemmet til et timebaseret beskæftigelseskrav
– og her vil afholdt ferie med feriegodtgørelsen tælle med til opfyldelse af beskæf-
tigelseskravet på afholdelsestidspunktet. Der er således ingen forskel på medlem-
mer, der har ret til ferie med løn, og de, der ikke har, når det gælder timebaseret
genoptjening af ret til dagpenge.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2