Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 181 Bilag 10
Offentligt
1639392_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Kære Jørn Neergaard Larsen
Vi står over for en stor opgave med at implementere det nye dagpengesystem.
Vi har derfor i dette forår brugt mange ressourcer på at afdække og afklare den
præcise udmøntning af reglerne i det nye dagpengesystem.
Vi kan nu se, at det nye dagpengesystem langt fra bliver nemmere at
administrere eller mere digitalt og mere enkelt for medlemmerne at overskue,
hvilket ellers var den klare intention.
Det er nu – og ikke et år efter det nye systems ikrafttræden – vi skal sikre, at
systemet bliver til at administrere. Det er nu vi skal investere, bygge IT-
systemerne op og finde ud af, hvor mange medarbejderressourcer vi skal sætte af
til at løfte opgaven, herunder om vi evt. skal rekruttere nye medarbejdere.
Langt de fleste a-kasser vil formentlig komme til at sætte administrationsbidraget
op for at finansiere det nye dagpengesystem. Derfor er det også vigtigt, at vi
sikrer os, at vi udvikler et system, som fungerer og som vi kan administrere
effektivt ud fra i mange år frem. Det er ikke økonomisk ansvarligt, hvis vi skal
implementere et system, som ikke kan administreres effektivt og efter hensigten
– og som vi fremover skal bruge endnu flere ressourcer på at administrere end vi
bruger i dag.
Vi har i dag et system, som administrativt set fungerer godt – et system hvor vi
har en 80 pct.s digitaliseringsgrad, hvor vi år efter år har myndigheders og
revisorers ord for, at vi udbetaler dagpenge på et korrekt grundlag. Og hvor vi er
gode til at vejlede medlemmerne om, hvordan systemet hænger sammen, fx ift.
udbetaling, dagpengeforbrug og beskæftigelse.
På grund af ovennævnte har vi hen over årene kunnet flytte rundt på
ressourcerne, så de i højere grad bliver brugt på at få de ledige tilbage i job,
hvilket vi ser som en kerneopgave for a-kasserne. Vi vil helst ikke flytte dem den
anden vej igen.
Der er mange gode elementer i det nye dagpengesystem – og dem støtter vi
selvfølgelig op om. Men der er – som det også fremgår af vores høringssvar – også en del
mindre gode elementer.
AK-Samvirke ▪ Nørre Farimagsgade 43 ▪ 1364 København K ▪ CVR 4218 5116
Telefon 3586 6600 ▪ [email protected] ▪ www.ak-samvirke.dk
Dato:
27. maj 2016
L 181 - 2015-16 - Bilag 10: Henvendelse af 27/5-2016 fra AK-Samvirke om L 181
1639392_0002.png
Særligt ét element – månedsudbetalingsmodellen – er det svært at se det gode i.
At sætte det månedsbaserede system i kraft er efter vores opfattelse at "gamble" ikke bare
med effektiviteten i systemet og sikkerheden for at dagpenge udbetales på et korrekt
grundlag – men også med medlemmernes incitament til at forsikre sig, bl.a. fordi de i
rigtig mange situationer faktisk ikke vil kunne få dagpenge for de perioder, hvor de reelt
er ledige.
Og det er at ”gamble” med andre dele af systemet, særligt jobcentersystemet, hvis den
nye månedsmodel vil få afledte konsekvenser, fx på medlemmernes afmeldemønstre, så
jobcentrene – til ingen nytte – vil skulle bruge ressourcer på medlemmer, som de ikke
bruger ressourcer på i dag.
Det er da også – som vi ser det – ved at gå op for embedsværket, at månedsmodellen
alligevel ikke er helt ligetil, og at der er en lang række regler i dagpengesystemet og
omkringliggende udbetalingssystemer, registre, statistikker mv., som faktisk slet ikke
spiller sammen med månedsvise udbetalinger i dagpengesystemet. Man vil derfor fortsat
skulle opretholde registreringer og opgørelser på dage og uger, for det er der behov for,
hvis andre regler og systemer mv. skal fungere – også selv om dette ikke giver mening ift.
månedsmodellen.
Dagpenge-udbetalings-systemet er hermed på vej blive omsat til detaljerede, komplekse
regler, som ingen, og slet ikke de ledige, vil kunne overskue og se sammenhængen i, og
som ikke eller kun vanskeligt vil kunne omsættes til IT og digitaliserede sagsgange,
simpel vejledning og korrekt visning af ”tællerne”.
Det var ikke intentionen med at gå over til månedsvise udbetalinger.
Vi mener, at der er behov for mere tid til at sikre en hensigtsmæssig implementering af
det månedsbaserede system, hvis det virkelig er dette system, man ønsker. Og man må så
forholde sig til, hvad der skal ske med de regler i dagpengesystemet og omkringliggende
udbetalingssystemer mv. som ikke kan ”leve sammen” med en månedsmodel. Ellers går
det ud over enkelheden, intentionerne og medlemmerne – og det i en grad så systemet
helt sikkert vil skulle laves om igen om ikke ret mange år.
Vi vil endelig pege på, at de øvrige elementer i dagpengeaftalen, fx om indkomstbaseret
optjening, beregning af dagpengesats, timeforbrug, fleksibel forlængelse/genoptjening af
dagpengeretten mv., fortsat vil kunne træde i kraft til tiden. Månedsmodellen har ikke
indflydelse på disse elementer.
Dette brev er også sendt til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Med venlig hilsen
Torben Poulsen
Formand
2
Verner Sand Kirk
Direktør