Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 181 Bilag 1
Offentligt
1625879_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
7. april 2016
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love, og om ophævelse af lov om
akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere og lov om ud-
dannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres
dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret dagpen-
gesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.)
J.nr. 15/14362
Arbejdsmarkedsydelser
FLF
Baggrund
Lovforslaget udmønter Aftale om et tryggere dagpengesystem, som regeringen
(Venstre) den 22. oktober 2015 har indgået med Socialdemokraterne og Dansk
Folkeparti. Det Radikale Venstre har efterfølgende tilsluttet sig aftalen. Lovforsla-
get udmønter også Aftale om et tillæg til Aftale om et tryggere dagpengesystem om
supplerende dagpenge og overskydende timer, som regeringen og aftalepartierne
har indgået den 17. december 2015.
Aftale om et tryggere dagpengesystem bygger hovedsageligt på de anbefalinger,
som Dagpengekommissionen offentliggjorde den 19. oktober 2015. Aftalepartierne
er enige i Dagpengekommissionens anbefalinger, dog afviger Aftale om et tryggere
dagpengesystem på nogle punkter fra anbefalingerne fra Dagpengekommissionen.
Formål
Formålet med lovforslaget er at styrke incitamentet til at tage et arbejde i løbet af
dagpengeperioden.
Det skal blive mere attraktivt at tage et arbejde også af kortere varighed og evt. til
en lav løn.
Lovforslaget skal også fremme mobiliteten og trygheden på det danske arbejds-
marked samt sikre ro og stabilitet på dagpengeområdet til gavn for såvel lønmodta-
gere som arbejdsgivere.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er modtagere af arbejdsløshedsdagpenge.
Efter lovforslaget er der tre ikrafttrædelsestidspunkter, jf. nedenfor. For størstede-
len af elementerne i det nye dagpengesystem lægges der op til en fuld indfasning
fra dag ét, og samtlige dagpengemodtagere, herunder igangværende forløb, flyttes
over i det nye system ved ikrafttræden. Herved undgås det, at der skal administre-
L 181 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
res efter flere regelsæt samtidig, ligesom alle i dagpengesystemet behandles ens
uanset indplaceringsdato.
Lovforslaget indeholder følgende ændringer i dagpengesystemet:
1. Beskæftigelseskonto med fleksibel genoptjening: Der skal indføres en måneds-
baseret beskæftigelseskontomodel med fleksibel genoptjening. Opnås beskæf-
tigelse i løbet af dagpengeperioden, kan det forlænge retten til dagpenge, når
den ordinære toårige dagpengeperiode er opbrugt.
2. Optjening af dagpengeret: Optjening af dagpengeret skal baseres på indkomst
for personer, der ikke er i berøring med dagpengesystemet. Den indkomstbase-
rede optjening gælder, når en person første gang indplaceres i dagpengesyste-
met. Genoptjening af retten til en ny dagpengeperiode, inden dagpengeperio-
den er opbrugt, og den nye fleksible genoptjening vil være timebaseret.
3. Forbrug af dagpengeret: Forbrug af dagpenge skal fremover beregnes i timer
frem for uger. Forbruget af dagpenge opgøres og afregnes fremover månedsvis,
hvilket giver mulighed for at basere systemet på registeroplysninger.
4. Ny satsberegning: Dagpengesatsen for lønmodtagere skal beregnes på bag-
grund af lønindtægten i de 12 måneder med højeste lønindtægt inden for de se-
neste 24 måneder.
5. Karensdage ved høj ledighed: Der skal indføres en karensdag hver fjerde må-
ned for personer med høj ledighed, svarende til 3 karensdage pr. år for fuldtids-
ledige.
6. Dimittender: Dimittendsatsen nedsættes til 71,5 pct. af højeste dagpengesats
for ikke-forsørgere. Dimittendsats for forsørgere vil være på 82 pct. af højeste
dagpengesats.
7. G-dage: Antallet af G-dage harmoniseres til to dage for alle typer af ansættel-
ser, der er omfattet af de gældende regler for G-dage.
8. Tiltag for personer med omfattende brug af dagpengesystemet: Der skal indfø-
res særlige regler for personer med meget omfattende brug af dagpengesyste-
met over en længere periode. Personer, der har modtaget dagpenge svarende til
sammenlagt fire år inden for de seneste otte år, får reduceret dagpengeretten
med én måned.
9. Øvrige ændringer af dagpengesystemet: Der skal derudover foretages en række
ændringer i dagpengesystemet som anbefalet af Dagpengekommissionen:
Særreglerne for dagpenge til førtidspensionister afskaffes.
Folkepensionister får mulighed for et særligt seniormedlemskab af en arbejds-
løshedskasse.
Reduktion i omfanget af gyldige grunde for selvforskyldt ledighed med henblik
på regelforenkling og afbureaukratisering.
Reduktion i antallet af muligheder for forlængelse af referenceperioden med
henblik på at sikre videst mulig digitalisering.
Reduktion i antallet af muligheder for forlængelse af optjeningsperioden med
henblik på at sikre videst mulig digitalisering.
Reduktion i antallet af muligheder for optjening med andet end løntimer med
henblik på at sikre videst mulig digitalisering.
Automatisk omforsikring fra deltidsforsikret til fuldtidsforsikret.
10. Reglerne om overskydende timer afskaffes.
11. Der indføres en ugebaseret model for supplerende dagpenge sammen med det
månedsbaserede dagpengesystem. Udgangspunktet er de gældende regler for
2
L 181 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
supplerende dagpenge. Mindsteudbetalingskravet omlægges fra én dag pr. uge
(7,4 timer) til to dage pr. måned (14,8 timer), og timekravet til genoptjening af
supplerende dagpenge forhøjes fra 130 til 146 timer om måneden. Aftaleparti-
erne er endvidere enige om at lempe de nuværende regler om genoptjening af
supplerende dagpenge på to punkter. For det første afskaffes den nuværende
regel om, at der ikke kan påbegyndes genoptjening af en ny periode med sup-
plerende dagpenge, før en eksisterende periode er opbrugt. For det andet indfø-
res mulighed for, at retten til supplerende dagpenge kan forlænges med op til
12 uger. Derudover lempes reglerne ved, at man undtager hjemsendelse og ar-
bejdsfordeling fra tidsbegrænsningen.
Ikrafttræden
Følgende elementer forventes at træde i kraft 2. januar 2017:
Ny fleksibel genoptjening af dagpengeretten. Forlængelsen vil dog skulle op-
gøres manuelt i a-kasserne det første halve år
Ny sats for dimittender
Afskaffelse af særregler for førtidspensionister og ophævelse af tvungen ud-
melding af a-kasse ved pensionsalderen
Ret til dimittenddagpenge ved uddannelse normeret til 18 måneder.
Følgende elementer forventes at kunne træde i kraft 1. juli 2017:
Indkomstbaseret optjening
Beregning af dagpengesats
Tilbagevendende karensdage ved uafbrudt ledighed
Månedsbaseret dagpengesystem med acontoudbetaling
Modregning - de gældende regler for modregning af andet end lønindkomst
fastholdes og digitaliseres yderligere.
Digitalisering - fælles tællere
Tiltag for personer med omfattende brug af dagpengesystemet
Forbrug af dagpenge i timer
Automatisk omforsikring af deltidsforsikrede
Supplerende dagpenge, dog således at de forligsbundne elementer sættes i kraft
af beskæftigelsesministeren efter et folketingsvalg.
Følgende elementer forventes at kunne sættes i kraft af beskæftigelsesministeren
efter et folketingsvalg:
Harmonisering til 2 G-dage
Forligsbelagte elementer af reglerne om supplerende dagpenge
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
I nedenstående tabel 1 er målgrupperne for de forskellige delforslag opstillet. Det
fremgår, at der generelt er flere kvinder end mænd, der er berørt af dagpenge, hvor-
for der også i forbindelse med de fleste forslag vurderes at være flere kvinder, der
vil blive berørt. Forslag 7 vedr. g-dage vil dog berøre lidt flere mænd end kvinder.
3
L 181 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625879_0004.png
Samlet vurderes det, at i det omfang det ene køn frem for det andet i højere grad
påvirkes af ændringerne i dagpengesystemet, skyldes dette forskelle i mænd og
kvinders brug af dagpengesystemet som følge af forskelle i ledighedsmønstre.
Tabel 1. Forskellige grupper af dagpengemodtagere opdelt på køn. 2015.
I alt an-
Kvinder Mænd
I alt
tal
Berørte af dagpenge (ændring nr. 2,
3, 4, 5, 9, 10)
54
46
100 284.755
Berørt af supplerende dagpenge
(ændring nr. 11)
58
42
100
88.325
Opbrugt dagpengeret (ændring nr.
1, 8)
56
44
100
16.452
Har g-dage (ændring nr. 7)
49
51
100
95.002
Alle dimittender(ændring nr. 6)
60
40
100
63.389
- Dimittend hjemmeboende børn
80
20
100
3.562
- Dimittend uden hjemmeboende
børn
59
41
100
59.827
4