Forsvarsudvalget 2015-16
L 167
Offentligt
1629662_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
05. maj 2016.
Folketingets Forsvarsudvalg har den 26. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 3 vedr. L
167 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Niko-
laj Villumsen
(EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at det i stk. 5 under
paragraf 12 fremgår, at nærmeste relevante udrykningsenhed også i nogle tilfælde kan væ-
re Beredskabsstyrelsen?”
Svar:
Den 31. marts 2016 fremsatte jeg forslag til lov om ændring af beredskabsloven, lov om
beskyttelsesrum, lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om fyrværkeri og andre pyrotekni-
ske artikler – L 167.
Jeg vedlægger hermed det ønskede ændringsforslag til ovennævnte lovforslag. Jeg vil sam-
tidig gerne knytte nogle bemærkninger hertil.
Det er min vurdering, at det i forhold til anvendelsen af Beredskabsstyrelsens kapaciteter og
kompetencer er hensigtsmæssigt at fastholde den nuværende opgavefordeling mellem det
statslige og det kommunale redningsberedskab.
Eksempelvis mener jeg ikke, at det er en hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcer, hvis man
beslutter, at det pr. automatik skal være det statslige redningsberedskab, der rykker ud til
eksempelvis en mindre brand, fordi det statslige center ligger tættest på.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 167 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at det i stk. 5 under paragraf 12 fremgår, at nærmeste relevante udrykningsenhed også i nogle tilfælde kan være Beredskabsstyrelsen, til forsvarsministeren
Beredskabsstyrelsen er tænkt som et overbygningsberedskab til det kommunale redningsbe-
redskab, og både kapaciteterne i kommunerne og i Beredskabsstyrelsen er dimensioneret
derefter.
Bliver Beredskabsstyrelsen omfattet af princippet om fri disponering, vil der kunne opstå
situationer, hvor et beredskabscenter er rykket ud til en mindre dagligdags hændelse på et
tidspunkt, hvor der akut opstår behov for styrelsens kapaciteter ved en større, mandskabs-
krævende eller kompleks hændelse. Konsekvensen heraf kan være, at styrelsen ikke kan
indsættes i hele landet indenfor 1-2 timer, hvilket kommunerne i dag kan regne med, når de
dimensionerer deres redningsberedskab.
Det statslige redningsberedskab er - og skal fortsat være - et overbygningsberedskab til
støtte for kommunerne, og kan samtidig yde assistance til andre statslige myndigheder. På
den baggrund kan jeg ikke anbefale at vedtage den foreslåede ændring af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Peter Christensen