Transport- og Bygningsudvalget 2015-16, Transport- og Bygningsudvalget 2015-16, Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 161 Bilag 5, L 161 A Bilag 5, L 161 B Bilag 5
Offentligt
1633580_0001.png
Til
Transport- og Bygningsministeriet
[email protected]
[email protected]
Vedr. Lynhøring over ændringsforslag til
lovforslag om bl.a. nedsættelse af
aldersgrænsen for lille knallert
Den 27. april 2016
Rådet for Sikker Trafik anser det for yderst problematisk at fremskynde evt.
ikrafttræden for nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert til 1. august 2016 og
vil kraftigt anbefale at holde fast i datoen 1. januar 2017, hvis loven vedtages.
Begrundelser:
En ændring af aldersgrænsen vil betyde, at
der skal udarbejdes og distribueres
nye teoriprøver/retteark til kategori AM (lille).
Endvidere skal der – til afløsning
for de nuværende sikrede CD-rommer, som teoriprøverne pt. ligger på hos
ungdomsskolerne – udvikles en ny gennemtestet, fremtidssikret og brugervenlig
løsning, som med 100 % sikkerhed kan anvendes af alle ungdomsskoler fra første
dag, og som sikkerheds- og indholdsmæssigt kan godkendes af den relevante
myndighed. Og mindst lige så vigtigt: samtlige ca. 100 ungdomsskoler og det
involverede personale skal være forberedt til at håndtere dette korrekt og uden fejl.
Det må ikke ske, at nogen fx bruger et forkert, forældet retteark til en teoriprøve,
eller at der opstår andre fejl eller tvivl omkring prøveafholdelserne. Et knallert-
kørekort er et officielt dokument, og sikkerheden og procedurerne omkring
prøverne skal være i orden.
Det kræver erfaringsmæssigt en væsentlig informationsindsats at sikre, at alle de
relevante personer på ungdomsskolerne er 100 % klar over, hvordan ændringer
skal håndteres, at de får varsling i god tid, og at de kan få svar på evt.
tvivlsspørgsmål. Dette vil efter Rådets opfattelse ikke på forsvarlig vis kunne lade
sig gøre med en ikrafttræden til august.
1
L 161a - 2015-16 - Bilag 5: Ændringsforslag om deling samt høringssvar og høringsnotat over ændringsforslaget, fra transport- og bygningsministeren
Selve undervisningsmaterialet ”Klar til knallert” - både det digitale og det fysiske
Elevhæfte – skal desuden rettes for faktuelle ændringer og gennemgås for evt.
behov for tilpasninger i forhold til den yngre aldersgruppe, hvilket ideelt bør ske i
samarbejde med underviserne. Dette kræver tid og faglige ressourcer, som ikke er
til stede med så kort frist.
Der er også et meget vigtigt hensyn til ungdomsskolernes forberedelse,
markedsføring, informationsmateriale (brochurer, websider osv.) og planlægning.
Hvis der med meget kort frist potentielt kommer en hel ekstra årgang elever til
knallertundervisningen, kan der opstå kapacitetsproblemer på ungdomsskolerne.
De kan komme i en situation, hvor de ikke har nok undervisere til at dække
behovet, da det er umuligt for dem at nå at planlægge ekstra hold med så kort frist.
Man skal huske, at der er over 100 ungdomsskoler i Danmark, og de skal ALLE
være parat til at håndtere konsekvenserne af en ændring i aldersgrænsen.
Samtidig skal de involverede myndigheder og berørte organisationer være klædt
på til at svare på spørgsmål, som der utvivlsomt vil komme mange af – både fra
forældre, skoler og de unge selv.
Det er efter Rådet for Sikker Trafiks mening urealistisk at få alle de nødvendige
tiltag ordentligt og forsvarligt på plads med så kort frist – og endda i en ferieperiode
- og vi opfordrer derfor meget kraftigt til, at man holder fast i 1. januar 2017 som
ikrafttrædelsestidspunkt, hvis lovforslaget om ændring af aldersgrænsen bliver
vedtaget.
Med venlig hilsen
Mogens Kjærgaard Møller
direktør
2