Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 144 Bilag 1
Offentligt
1604319_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Koordineret med:
Sagsnr.: 1602779
Dok. nr.: 25755
Dato: 26. februar 2016
NOTAT
Høringsnotat vedr. forslag til lov om elektroniske cigaretter m.v.
1. Modtagne høringssvar
Forslag til lov om elektroniske cigaretter m.v. har i perioden 22. december 2016 til 19.
januar 2016 været i høring hos følgende organer, organisationer og foreninger:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Arkitektskolen i Århus, Astma-
Allergi Forbund, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Brancheforeningen
af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Privathospitaler
og -Klinikker, British American Tobacco, Børnerådet, Center for Hjerneskade, Centralorga-
nisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Farmaceutiske Selskab, Lungeforeningen, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks Rede-
riforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen for mindre Skibe, Rederifor-
eningen af 1895, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), Danmarks Vejleder-forening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Automatbranche Forening, Dansk Diagnostika og
Laboratorieforening, Dansk e-Damper Forening (DADAFO), Dansk Erhverv, Dansk Farma-
ceutisk Industri, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Lungemedicinsk Selskab,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab for Patientsik-
kerhed, Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dan-
ske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Fysiotera-
peuter, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicap-
organisationer (DH), Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Dan-
ske SOSU-skoler, Danske Universiteter, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, De Samvir-
kende Købmænd, Design og Konservering (KADK), Det Informationsvidenskabelige Aka-
demi og Designskolen i Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitek-
tur, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig (de tyske mindretals-skoler,
Diabetesforeningen, Efterskoleforeningen, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Er-
hvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fag og Arbejde (FOA),
Fagligt Fællesforbund – 3F, Farmakonomforeningen, Pfertin Pharma, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner for Børn og Unge (FADD), Foreningen af Danske Lægestuderende
(FADL), Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Frie
Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, For-
eningen af Private Uddannelsesudbydere i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forstan-
derkredsen for Produktionsskoler/Produktionshøjskoler, Fredericia Maskinmesterskole,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesfor-
ening, Gymnasieskolernes Inspektorforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Hjerte-
foreningen, HK - Handel, Hotel-, Restaurant - & Turisterhvervet (HORE-STA), House of
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Side 2
Oliver Twist A/S, Industriforeningen for generiske lægemidler, Jordemoder-foreningen,
KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes Landsforening (KL), Kriste-
lig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Ma-
skinmesterskole og Elinstallatørskole, Landboungdom, Landselevbestyrelsen for det pæ-
dagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforenin-
gen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af Pro-
duktionsskoleledere, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsforeningen Røg-
frit Miljø, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lille-
skolerne, LO – Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, Lægemiddelindustrifor-
eningen, MARTEC (Maritime Training and Education Centre), Maskinmestrenes Forening,
Medicoindustrien, Megros (Foreningen af medicingrossister), Mødrehjælpen, Nærbutik-
kernes Landsforening, Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Parallelim-
portørforeningen af lægemidler, Pharmadanmark, Pharmakon, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Private Gymnasier og Studenterkur-
ser, Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolerne, University Colleges Denmark,
PTU's RehabiliteringsCenter, Rigsrevisionen, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU), Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-
rådet), SIMAC, Skole og Forældre, Smoke Solution, Socialpædagogernes Landsforbund,
SSP-Samrådet, Sund By Netværket, Sundhedskartellet, Sygeforsikringen ”Danmark”, Søfar-
tens Ledere, Tandlægeforeningen, Tobaksindustrien, Ungdomsskoleforeningen, VUC Be-
styrelsesforening, VUC Bestyrelsesforening, Aarhus Maskinmesterskole.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende
organer, organisationer og foreninger:
Astma-Allergi Danmark, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010, Bilfærgernes
Rederiforening (Rederiforeningerne), Dansk Sygeplejeråd, Danske Regioner, Dansk Ar-
bejdsgiver forening, Kræftens Bekæmpelse, Forbrugerrådet Tænk, Børnerådet, Tobaksin-
dustrien, De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv, Danske Fysioterapeuter, Lægefor-
eningen, Nærbutikkernes Landsforening, Lungeforeningen, Danmarks Apotekerforening,
Tandlægeforeningen, Phillip Morris ApS, Hjerteforeningen, Farmakonomforeningen, 3F,
Tobaksproducenterne, Forbrugerombudsmanden, Jordemoderforeningen, Sund By Net-
værk, DADAFO og Datatilsynet.
Sundheds-og Ældreministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra følgende
organer, organisationer og foreninger:
Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Brancheforeningen for Private hospitaler og
Klinikker, Danmarks Vejlederforening, Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler – Lederne, Danske SOSU-skoler, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Socialpædagogerne, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Oliver Twist
A/S og Rigsrevisionen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar fra følgende organer, organisati-
oner, foreninger og enkeltpersoner, som ikke er opført på høringslisten:
BECIG, Dansk Selskab for Folkesundhed, Bagger-Sørensen Gruppen, Efuma ApS, Berit An-
dersen, Klaus Kjellerup, Jens N Andersen, Birgit Elvardt Bader, Mads Rønnow Knudsen,
Dieter Kristiansen, Deniz Mercan, Henrik Thorsen, Mikkel Schmidt, Thomas Vater, Uffe
Zander, Uffe Hellemann, Jan Eckert, Peter Kelkelund, Christel Larsen, Janni Grahn Lassen,
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0003.png
Side 3
Karl Krøgholt, Søren Marquardsen, Helle Dahl Nygaard, Jonas Læborg, Lars Golovitcher
Petersen, Morten Rom, Per Eltong, Ruben Stener Johannesen Ekelund og Maja Lautenba-
cher.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Generelle bemærkninger
De fleste høringssvar udtrykker tilfredshed med, at der indføres lovgivning, som er indbyr-
des tilnærmet på EU-plan. Flere høringssvar bemærker desuden, at markedet i dag for en
stor dels vedkommende er kendetegnet ved at være ulovligt, og at lovforslaget kan med-
virke til at sikre et lovligt marked, hvor alle elektroniske cigaretter med nikotin, der sælges
i EU, overholder de samme grundlæggende krav til sikkerhed og kvalitet.
Danske Fysioterapeuter, Dansk Sygeplejeråd, Farmakonomforeningen, Tandlægeforenin-
gen, Jordemoderforeningen, Socialpædagogerne, 3F, Efterskoleforeningen, Hjerteforenin-
gen, Lungeforeningen, Astma-Allergi Danmark, Kræftens Bekæmpelse, Børnerådet, Nær-
butikkernes landsforening, De Sammenvirkende Købmænd, Dansk Erhverv, Philip Morris
ApS, Tobaksindustrien, Tobaksproducenterne, BECIG, Bagger-Sørensen Gruppen og For-
brugerrådet Tænk støtter generelt lovforslaget.
Lægeforeningen vurderer, at lovforslaget har karakter af en liberalisering på området for
salg af elektroniske cigaretter. Foreningen vurderer videre, at en sådan liberalisering vil
indebære en øget risiko for forværring af folkesundheden i Danmark.
Sund By Netværket frygter, at lovforslaget legitimerer elektroniske cigaretter som et ryge-
afvænningsmiddel, samtidigt med at elekroniske cigaretter ikke er testet til rygeafvæn-
ning.
DADAFO påpeger, at formålet med en lovgivning på området bør være at sikre forbruge-
ren, samt at så mange rygere som muligt stopper med at anvende tobakscigaretter, evt.
ved at skifte tobakscigaretterne ud med et langt mindre sundhedsskadeligt alternativ.
DADAFO mener, at lovforslaget på mange måder er et tilbageskridt for dette mål.
Dansk Selskab for Folkesundhed mener, at salg af elektroniske cigaretter helt bør forbydes
for at beskytte børn og unge for at blive udsat for damp fra elektroniske cigaretter.
Danmarks Apotekerforening finder, at muligheden for at anmelde elektroniske cigaretter
med nikotin som et forbrugerprodukt er beklagelig, idet foreningen er af den opfattelse,
at det er problematisk at lovliggøre nikotinprodukter som andet end lægemidler.
3. Specielle bemærkninger
I det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene væsentligste bemærknin-
ger til de enkelte dele af lovforslaget og dets bemærkninger. Kommentarer til ændrings-
forslagene er
kursiverede.
Det bemærkes, at høringssvar fra enkeltpersoner behandles
særskilt.
3.1 Lovens anvendelsesområde og definitioner
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0004.png
Side 4
De fleste høringssvar tilslutter sig forslaget om at regulere elektroniske cigaretter med
nikotin som forbrugerprodukter.
Nærbutikkernes Landsforening støtter forslaget, som vil føre til, at lovlige elektroniske
cigaretprodukter bliver tilgængelige på markedet, og derved at foreningens medlemmer
får mulighed at føre elektroniske cigaretter med nikotin, hvilket vurderes at have betyd-
ning for nærbutikkernes indtjening.
Philip Morris ApS anbefaler, at det præciseres i loven, at det ikke er en nødvendig forud-
sætning for at anse en elektronisk cigaret for omfattet af den foreslåede definition, at den
indeholder en nikotinholdig væske. Philip Morris ApS ønsker, at det klart fremgår, at også
eventuelle fremtidige produkter, der anvender nikotin i fast form, er omfattet af den fore-
slåede lov.
BECIG mener, at lovforslagets definition af elektroniske cigaretter er problematisk, da en
lang række produkter, der ikke er i direkte kontakt med e-væske, vil falde ind under kate-
gorien e-cigaretter. Dette gælder bl.a. mundstykker og batterier, der sælges separat. Ifølge
BECIG findes der på markedet tanke, der kan monteres på en mobiltelefon og bruge den-
nes batteri - hvilket efter den danske definition, gør mobiltelefonen til en e-cigaret. BECIG
henviser til den definition af elektroniske cigaretter, der anvendes i den engelske regerings
tilsvarende lovforslag om elektroniske cigaretter, da den medfører, at det alene er den del
af den elektroniske cigaret, der er i kontakt med e-væsken, der anses for at være en elek-
tronisk cigaret.
DADAFO og Efuma ApS anfører, at lovforslagets definition referer til et produkt, der ikke
eksisterer. Dette skyldes, at der, ifølge DADAFO og Efuma ApS, ikke kan produceres elek-
troniske cigaretter, som udelukkende kan anvendes til væsker uden nikotin.
Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen, Jordemoderforeningen, Tandlægeforeningen,
3F, Hjerteforeningen, Forbrugerrådet Tænk, Dansk Sygeplejeråd og Danmarks Apoteker-
forening finder det problematisk, at elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
uden nikotin ikke bliver underlagt samme regulering som elektroniske cigaretter og gen-
opfyldningsbeholdere med nikotin, særligt idet både elektroniske cigaretter med og uden
nikotin kan indeholde mange forskellige potentielt sundhedsskadelige kemiske stoffer.
Kommentar
Elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin falder uden for direktivets
anvendelsesområde. Produkterne kan i dag sælges frit i Danmark, idet de som udgangs-
punkt er omfattet af produktsikkerhedsloven. Det betyder, at producenterne kun må mar-
kedsføre sikre elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin. I lov-
forslaget om elektroniske cigaretter m.v. lægges der ikke op til at indføre en anmeldelses-
pligt, kvalitets- og sikkerhedskrav, pligt til at indberette oplysninger m.v. for elektroniske
cigaretter uden nikotin. Sådan en regulering ville i givet fald gå videre end direktivet.
Nikotin er et særdeles afhængighedsskabede og farligt stof, der kan forårsage alvorlig
forgiftning, herunder livstruende, i forbindelse med forkert eller uforsigtig omgang med
den nikotinholdige væske. Det gælder især for mindre børn, men også voksne har risiko for
alvorlig forgiftning. Der er dermed en betydelig større umiddelbar risiko forbundet med
brug og håndtering af elektroniske cigaretter med nikotin.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0005.png
Side 5
For så vidt angår de øvrige indholdsstoffer, er de i udgangspunktet de samme for elektro-
niske cigaretter med og uden nikotin. Der er betydelig usikkerhed om, hvordan anvendelse
af elektroniske cigaretter påvirker helbredet på længere sigt. Det skyldes både, at elekroni-
ske cigaretter er et relativt nyt produkt og den manglende viden om indholdet i produkter-
ne.
Forbrug af elektroniske cigaretter uden nikotin kan dog føre til forbrug af elektroniske
cigaretter med nikotin, og samlet set bør markedsføring af elektroniske cigaretter uden
nikotin ikke være helt ureguleret. Det vil således ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv
være fornuftigt at regulere adgang til at reklame, salg til personer under 18 år samt hvor
elektroniske cigaretter må anvendes. På denne måde vil elektroniske cigaretter uden niko-
tin blive genstand for en proportional regulering - set i forhold til produktets potentielle
sundhedsskadelige virkning – uden at reguleringen fuldstændig svarer til reguleringen af
de mere skadelige elektroniske cigaretter med nikotin.
Der findes på nuværende tidspunkt formentligt
ikke
elektroniske cigaretter, som udeluk-
kende kan anvendes til væsker uden nikotin, men det vurderes nødvendigt at følge direkti-
vet i forhold til at alle elektroniske cigaretter, der kan anvendes med nikotin skal reguleres.
Desuden kan det ikke udelukkes, at der i fremtiden måske udvikles elektroniske cigaretter,
som udelukkende kan anvendes til væsker uden nikotin.
Fortsat klassifikation i henhold til lægemiddellovgivningen er væsentligt mere byrdefuld for
fabrikanter og importører, og dette vurderes at være medvirkende til, at der i dag findes et
illegalt marked for særligt nikotinholdige væsker til elektroniske cigaretter.
Tobaksvaredirektivet forholder sig ikke til elektroniske cigaretter, der anvender nikotin i
fast form. Disse elektroniske cigaretter falder derfor udenfor denne lovgivning.
Lovforslagets definition af elektroniske cigaretter er taget direkte fra direktivet. Det vurde-
res, at denne definition vil være den mest korrekte implementering af tobaksvaredirektivet.
Bemærkningerne har således ikke givet anledning til ændringer.
3.2 Anvendelse af elektroniske cigaretter med og uden nikotin
Børnerådet, Kræftens Bekæmpelse, Dansk Selskab for folkesundhed, Danmarks Apoteker-
forening, Danske Regioner, Lægeforeningen og Tandlægeforeningen ønsker, at elektroni-
ske cigaretter sidestilles med reguleringen i lov om røgfri miljøer. Jordemoderforeningen
deler denne holdning, idet foreningen ikke mener, at lovforslaget i tilstrækkelig grad be-
skytter gravide mod udsættelse for passiv damp.
Hjerteforeningen bemærker, at Sundhedsstyrelsen påpeger, at den nikotinholdige damp,
som udledes ved brug af elektroniske cigaretter, påvirker omgivelserne og kan medføre, at
personer ufrivilligt udsættes for damp (passiv eksponering). Hjerteforeningen mener der-
for, at der bør være en beskyttelse af de samme grupper, som er omfattet af beskyttelse
mod udsættelse for tobaksrøg i Lov om røgfri miljøer.
Astma-Allergi Danmark finder det positivt, at børn og unge beskyttes mod dampene i
daginstitutioner og skoler. Tandlægeforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Sund By Net-
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0006.png
Side 6
værket er af samme opfattelse, men konstaterer dog samtidigt, at forbuddet ikke gælder
alle ungdomsuddannelser, hvilket ifølge foreningerne burde være tilfældet. Astma-Allergi
Danmark vil gerne have et generelt forbud mod brug af elektroniske cigaretter på er-
hvervsuddannelserne samt, at børn og voksne beskyttes mod dampene fra elektroniske
cigaretter i alle offentlige rum.
Lungeforeningen og Dansk Selskab for Folkesundhed mener ikke, at lovsforslagets regule-
ring af brugen af elektroniske cigaretter på uddannelsessteder er klar nok. Lungeforenin-
gen mener, at der med lovforslaget uhensigtsmæssigt åbnes for forskellige regler på gym-
nasiale uddannelser og andre uddannelser, som vil kunne være medvirkende til at for-
stærke den sociale ulighed i danskernes sundhed.
Efterskoleforeningen mener ikke, at det skal være tilladt at anvende elektroniske cigaret-
ter med eller uden brug af nikotin til forbrug af damp på efterskoler. Efterskoleforeningen
bakker således op om lovforslagets § 3, stk. 1.
Børnerådet bakker op om, at ledelsen på anbringelsessteder og døgninstitutioner, der
også fungerer som bolig, målrettet børn og unge under 18 år, kan tillade anvendelse af
elektroniske cigaretter udendørs på institutionens område.
Børnerådet beklager dog, at private plejefamilier, kommunale plejefamilier og netværks-
plejefamilier ikke er omfattet af forslaget. Plejefamilien er et professionelt opholdssted for
børn, og det er Børnerådets holdning, at børn og unge, i samme grad som på de øvrige
nævnte professionelle steder, bør beskyttes for den sundhedsrisiko, der er forbundet med
at være udsat for passiv eksponering af såvel tobaksrøg som damp fra elektroniske ciga-
retter.
Børnerådet finder det positivt, at det i lovforslaget foreslås at indføre forbud mod at an-
vende elektroniske cigaretter steder, hvor børn og unge opholder sig, f.eks. i daginstituti-
oner, på skoler og opholdssteder. Børnerådet tilslutter sig desuden forbud mod anvendel-
se af elektroniske cigaretter i kollektive transportmidler og taxaer.
De Samvirkende Købmænd undrer sig over, at lovforslagets § 3, stk. 2 og stk. 3 åbner mu-
lighed for undtagelser for visse personer under 18 år, når detailhandelen hverken må
sælge eller udlevere produkterne til personer under 18 år.
Lungeforeningen er bekymret over, at børn og unge i kraft af lovforslaget fortsat vil kunne
blive eksponeret for elektroniske cigaretter på salgsstederne og på f.eks. festivaler på
samme vis, som det er tilfældet med traditionelle cigaretter.
3F er positive overfor, at der stilles krav om, at der på bl.a. arbejdspladser skal udarbejdes
en politik for brugen af elektroniske cigaretter, dog ville det efter 3Fs opfattelse være
hensigtsmæssigt, såfremt det klart blev tilkendegivet i lovforslaget, at det bør være sam-
me politik som for brugen af almindelige cigaretter.
Dansk Erhverv foreslår, at kravet om, at arbejdspladser skal udarbejde en politik for bru-
gen af elektroniske cigaretter, som skal være tilgængelig, primært følges op af vejledning
og ikke af sanktioner i forhold til virksomhedernes udarbejdelse af nye og reviderede ry-
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0007.png
Side 7
gepolitikker, da det vil kræve en større og længerevarende informationsindsats over for
virksomhederne for at sikre, at alle virksomheder bliver opmærksom på det nye krav.
Dansk Arbejdsgiverforening mener, at det bør være muligt at dampe elektroniske cigaret-
ter i særligt indrettede områder eller kabiner. Dansk Arbejdsgiverforening mener desuden
ikke, at forpligtelsen om, at arbejdsgivere får pligt til at udarbejde en politik for brug af
elektroniske cigaretter, som skal være offentlig tilgængelig, er rimelig, da det vil gøre det
vanskeligere at drive virksomhed. Dansk Arbejdsgiverforening mener, at loven bør udfor-
mes således, at en arbejdsgiver, der opfylder reglerne i lov om røgfri miljøer, tillige opfyl-
der reglerne i lov om elektroniske cigaretter m.v.
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og Bilfærgernes Rederiforening me-
ner, at der bør tilstræbes ensartethed mellem lov om elektroniske cigaretter og lov om
røgfri miljøer og at det i lighed med lov om røgfri miljøer skal være tilladt på passagerskibe
at anvende elektroniske cigaretter i indrettet rygerum og rygekabiner. Det ønskes, at den-
ne undtagelse tilføjes det generelle forbud mod brug af elektroniske cigaretter i kollektive
transportmidler.
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og Bilfærgernes Rederiforening anser
det som vigtigt, at en arbejdsgiver kan lave en rygepolitik som gælder for hele rederiet, og
ikke skal udarbejde en specifik skriftlig politik for hvert enkelt skib eller landfacilitet. Rede-
riforeningerne er bekymret for, at der er lagt op til en overimplementering af EU’s tobaks-
direktiv, og derfor anbefales det som minimum, at bemærkningerne til lovforslaget præci-
serer, at en arbejdsgiver kan udarbejde en skriftlig politik, som dækker hele virksomheden.
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og Bilfærgernes Rederiforening påpe-
ger, at det ingen steder står, at en arbejdsgivers skriftlig politik om elektroniske cigaretter
kan indarbejdes i en (eksisterende) rygepolitik, som krævet i henhold til lov om røgfri
miljøer og at det bør tydeliggøres, at man som arbejdsgiver kan nøjes med at udarbejde
en rygepolitik som inkluderer elektroniske cigaretter. De Samvirkende Købmænd påpeger
ligeledes, at det forekommer byrdefuldt, hvis man stiller krav om en særlig skriftlig ryge-
politik på samtlige arbejdspladser mv. for elektroniske cigaretter, når virksomhederne
allerede forholder sig til rygning i almindelighed.
DADAFO påpeger, at det virker unødvendigt begrænsende, at ansatte – f.eks. lærere eller
pædagoger, ikke må dampe på deres arbejdsplads i pauserne: selv i områder hvor der ikke
kommer børn og unge – så som i pauserum, eller rum for voksne, hvor dampning bør
tillades.
Kommentar
Lovforslaget indeholder et generelt forbud mod at benytte alle e-cigaretter (dvs. både med
og uden nikotin) steder, hvor børn og unge færdes f.eks. på institutioner og skoler for børn
og unge samt i kollektive transportmidler og taxaer.
På andre lokaliteter, der er omfattet af lov om røgfri miljøer, skal der blot skiltes med, om
der må benyttes e-cigaretter eller ej.
Formålet er, at børn og unge ikke ufrivilligt skal udsættes for damp (emission) fra elektro-
niske cigaretter. Selvom det på det nuværende vidensgrundlag ikke er muligt at konkludere
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0008.png
Side 8
endegyldigt i forhold til de helbredsmæssige effekter af brug af elektroniske cigaretter i
forhold til omgivelserne, så oplyser Sundhedsstyrelsen, at de undersøgelser, der er foreta-
get, konkluderer, at regelmæssig brug af elektroniske cigaretter kan forurene omgivelserne
med f.eks. nikotin, uanset at elektroniske cigaretter forurener luften mindre end tobaksci-
garetter. Samtidig vurderes forslaget at medvirke til at begrænse udbredelsen af brug af
elektroniske cigaretter blandt børn og unge.
I forhold til kollektive transportmidler og taxaer, så er der tale om kørselsordninger, som
alle skal have mulighed for at benytte uden at blive udsat for damp (emission) fra elektro-
niske cigaretter.
For at imødekomme Rederiforeningernes bemærkninger er lovforslaget tilpasset, således
at et rederi nu kan tillade, at passagererne anvender elektroniske cigaretter til forbrug af
damp udendørs, i kahytter, og i rum eller kabiner, der er indrettet til dette formål. Lov-
forslaget er endvidere tilpasset med henblik på, at en arbejdsgiver, herunder et rederi, kan
udarbejde en skriftlig politik for anvendelse af elektroniske cigaretter til forbrug af damp
gældende for samtlige arbejdsgiverens arbejdspladser (fx rederiets skibe).
Endelig er bemærkningerne til lovforslaget tilpasset, således at det klart fremgår, at der
ikke vil være noget til hinder for, at politikken indarbejdes i den skriftlige rygepolitik, som
den enkelte arbejdsgiver skal udarbejde og gøre tilgængelig for arbejdspladsens medar-
bejdere. Idet arbejdsgivere allerede har en rygepolitik virker det logisk at regler for damp-
ning umiddelbart kan indskrives i eksisterende rygepolitikker.
I forhold til de øvrige lokaliteter, som er omfattet af lov om røgfri miljøer, så pågår der
allerede en omfattende selvregulering af, hvor elektroniske ciaretter må anvendes. Der er
således allerede mange virksomheder, butikker, restauranter m.v., der skilter med, at man
ikke må bruge elektroniske cigaretter indenfor.
Bemærkningerne har således givet anledning til, at det foreslås
at det i lovforslagets § 3 tilføjes et stk. 5 og 6 om henholdsvis at forbuddet mod at
anvende elektroniske cigaretter i kollektive transportmidler ikke finder anvendelse
for så vidt angår passagerskibe, i de områder, som er forbeholdt besætningen, og
hvortil skibets passagerer ikke har adgang, og at på passagerskibe kan ledelsen
tillade, at passagererne anvender elektroniske cigaretter til forbrug af damp
udendørs, i kahytter, og i rum eller kabiner, der er indrettet til dette formål.
at det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 3 præciseres at der ikke vil være
noget til hinder for at politikken i forhold til damp indarbejdes i den skriftlige ry-
gepolitik, som den enkelte arbejdsgiver skal udarbejde og gøre tilgængelig for ar-
bejdspladsens medarbejdere efter § 5, stk. 1, i lov om røgfri miljøer.
3.3 Markedsføring af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin
3.3.1 Anmeldelsespligt
Tobaksindustrien ønsker en præcisering af, at bestemmelsen om, at anmeldelsen af elek-
troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere skal ske senest 6 måneder før markedsfø-
ringen, ikke er et udtryk for, at sagsbehandlingstiden af en anmeldelse er 6 måneder.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0009.png
Side 9
Bagger-Sørensen Gruppen finder, at det er et problem, at der først kan ske markedsføring
efter 6 måneder og tilkendegiver, at Sikkerhedsstyrelsen skal bestræbe sig på at behandle
anmeldelserne hurtigere end 6 måneder.
Efuma ApS savner en afgrænsning af hvilket hardware, der skal anmeldes.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til, at elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med
nikotin kun må markedsføres i Danmark, hvis de anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen. Anmel-
delsen skal ske senest 6 måneder, før den påtænkte markedsføring, og Sikkerhedsstyrelsen
har således op til 6 måneder til at behandle en anmeldelse.
I den pågældende periode har Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at vurdere anmeldelsen,
herunder om der er behov for supplerende oplysninger om de elektroniske cigaretter eller
genopfyldningsbeholdere, inden de bringes på markedet og undersøge, om disse tidligere
er blevet forbudt. Det er også i samme periode muligt at foretage stikprøvevise tests af
nogle af de anmeldte elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med henblik på
at kontrollere, at disse lever op til kravene om fx børne- og manipulationssikring.
Sikkerhedsstyrelsen har dog ikke nødvendigvis brug for 6 måneder til at behandle anmel-
delsen. Fristen er således udtryk for den maksimale sagsbehandlingstid hos Sikkerhedssty-
relsen fra modtagelse af en anmeldelse med fyldestgørende dokumentation. Sagsbehand-
lingstiden kan således være mindre end 6 måneder, og markedsføringen kan ske, når der
foreligger en bekræftelse fra Sikkerhedsstyrelsen på, at der er foretaget korrekt anmeldel-
se.
Bemærkningerne har således givet anledning til, at det foreslås
at det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 5 præciseres, at fristen på de 6
måneder er udtryk for den maksimale sagsbehandlingstid hos Sikkerhedsstyrelsen
fra modtagelse af en anmeldelse med fyldestgørende dokumentation. Sagsbe-
handlingstiden kan således være mindre end 6 måneder og markedsføringen kan
ske, når der foreligger en bekræftelse fra Sikkerhedsstyrelsen på, at der er foreta-
get korrekt anmeldelse.
3.3.2 Kvalitet og sammensætning
Bagger-Sørensen Gruppen mener, der bør tage udgangspunkt i de britiske PAS-standarder,
indtil fælles europæiske standarder foreligger.
Forbrugerrådet Tænk foreslår, at lovforslaget foruden indholdet af nikotin ligeledes regu-
lerer indholdet af andre potentielt sundhedsskadelige stoffer, såsom smags- og sødestof-
fet Diacetin. Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen, Jordemoderforeningen, Farmako-
nomoforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Dansk Selskab for Folkesundhed, Sund By Net-
værket og Lungeforeningen opfordrer til, at loven i højere grad har fokus på at regulere
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med smagsstoffer, aroma og sødme
som f.eks. jordbær, cola, tyggegummi, som henvender sig særligt til børn og unge. Tand-
lægeforeningen mener, at der skal være forbud mod eller yderligere regulering af karakte-
ristiske smage.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0010.png
Side 10
Dansk Selskab for Folkesundhed mener, at lovforslaget bør rumme mulighed for løbende
at regulere eller forbyde visse typer indholdsstoffer, batterier, forstøvere, beholdere og
lignende.
Philip Morris ApS foreslår, at grænseværdien for mængden af nikotin pr. ml. væske i en
elektronisk cigaret fremgår tydeligere af den foreslåede lov for at sikre en nemmere for-
ståelse af heraf.
Kommentar
I forhold til at understøtte forbuddet mod markedsføring over for personer under 18 år
med yderligere regulering af f.eks. smag bemærkes det, at § 7 i lovforslaget betyder, at
elektroniske cigaretter – både enkeltpakninger og eventuelt ydre emballage samt produk-
terne selv, ikke må indeholde en række elementer, som f.eks. at elektroniske cigaretter er
mindre skadelige end andre rygeprodukter, f.eks. betegnelsen light eller mild, eller give
indtryk af, at produkterne har positive sundheds-, livsstils- eller miljømæssige egenskaber.
Efter de regler, der vil blive udstedt efter den foreslåede bemyndigelse, vil det heller ikke
være tilladt at tilføre elektroniske cigaretter eller genopfyldningsbeholdere træk, der får
produkterne til at ligne en fødevare eller et kosmetisk produkt. Hertil kommer, at enkelt-
pakningerne alle skal forsynes med advarselsmærkater. Kombinationen af kravene til pro-
duktpræsentationen og advarselsmærkaterne samt alderskontrolkravet må antages at
minimere risikoen for, at produkterne præsenteres på en måde, som henvender sig særligt
til børn.
Desuden vil yderligere regulering stille danske forhandlere ringere end andre forhandlere i
EU-lande, som ikke indfører tilsvarende regulering af smagsstoffer m.v., og det må forven-
tes at yderligere regulering af smagsstoffer formentligt blot vil betyde, at forbrugerne selv
blander væsker eller køber væskerne i udlandet.
Sundheds- og ældreministeren kan bl.a. fastsætte regler om mængden af tilladte indholds-
stoffer og regler om, at visse stoffer ikke må indgå i elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere med nikotin, der markedsføres her i landet.
Grænseværdien for mængden af nikotin pr. ml. væske i en elektronisk cigaret er udgangs-
punktet for denne lovgivning. Hvis grænseværdierne overskrides, falder den elektroniske
cigaret udenfor denne lovgivning.
Bemærkningerne har således givet anledning til, at det foreslås
at det præciseres i afsnit ”3.4 Indhold og kvalitet” i lovforslagets bemærkninger,
at kun de elektroniske cigaretter, der lever op til direktivets krav til nikotinholdig
væske m.v., er omfattet af lovgivningen.
3.3.3 Mærkning og sundhedsadvarsel
Børnerådet mener, at det er meget vigtigt, at mærkningen af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere ikke kan give et fejlagtigt billede af produkternes formål, anven-
delse og virkning. Derfor tilslutter Børnerådet sig, at der skal indgå en sundhedsadvarsel i
mærkningen – dog bør det, efter Børnerådets opfattelse, gælde produkter både med og
uden nikotin.
Kommentar
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0011.png
Side 11
I lovforslaget fremgår det, at sundheds- og ældreministeren vil fastsætte regler om krav til
mærkning af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin og om for-
bud mod at benytte elementer eller træk i mærkningen, der kan give fejlagtigt billede af
produkternes formål, anvendelse eller virkninger.
Jf. bemærkningerne under 3.1 stilles der ikke krav om at elektroniske cigaretter uden niko-
tin skal have sundhedsadvarsel.
Bemærkningerne har således ikke givet anledning til ændringer.
3.4 Indsamling af oplysninger, sikkerhedsforanstaltninger m.v.
Efuma ApS mener ikke, at producenter, importører og distributører vil være i stand til at
vurdere forbrugernes præferencer, da producent, importør og distributør ikke har kontakt
til forbrugeren og derfor ikke kender til forbrugergruppers præferencer.
Kommentar
Af tobaksvaredirektivet fremgår det at fabrikanter og importører af elektroniske cigaretter
og genopfyldningsbeholdere hvert år skal indsende udførlige oplysninger vedrørende
salgsvolumen, opdelt efter handelsnavn og produkttype, oplysninger om forskellige for-
brugergruppers præferencer, herunder unges, ikkerygeres og de nuværende primære
Forbrugergruppers præferencer, oplysninger om salgskanaler og resuméer af eventuelle
markedsundersøgelser, der er gennemført med hensyn til ovenstående, herunder en en-
gelsk oversættelse heraf, til de kompetente myndigheder. Forpligtelsen til at vurdere for-
brugernes præferencer følger derfor direkte af direktivet og gælder ikke for distributører.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
3.5 Fjernsalg på tværs af grænser
Efuma ApS mener, at reglen om registrering i lovforslagets § 13 også bør gælde for distri-
butører og detailforhandlere etableret i Danmark, og som driver fjernsalg til henholdsvis
detailforhandlere eller forbrugere i udlandet.
Kommentar
Det tages til efterretning, at tobaksvaredirektivet regler om fjernsalg glæder både for den,
der markedsfører elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin til for-
brugere her i landet og i et andet EU/EØS-land ved fjernsalg på tværs af grænser.
Bemærkningen har således givet anledning til, at det foreslås
at § 13 ændres således at den, der markedsfører elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere med nikotin til forbrugere her i landet eller i et andet EU/EØS-
land ved fjernsalg på tværs af grænser, skal inden markedsføringen påbegyndes
lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen. Markedsføringen må først påbegyn-
des, når Sikkerhedsstyrelsen har bekræftet, at registreringen har fundet sted.
3.6 Forbud mod markedsføring over for personer under 18 år
Ingen høringssvar modsætter sig et forbud mod salg af elektroniske cigaretter til personer
under 18 år.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0012.png
Side 12
De Samvirkende Købmænd støtter forbuddet mod salg til personer under 18 år, da elek-
troniske cigaretprodukter derved ikke fremover vil have bedre konkurrencevilkår end
tobaksvarer.
Lungeforeningen og Lærerforeningen understreger vigtigheden af, at aldersgrænsen
håndhæves effektivt.
Børnerådet anser et alderskontrolsystem som værende et særdeles vigtigt element i en
regulering – og forebyggelse – af brugen af elektroniske cigaretter og opfordrer til, at de
nærmere krav til systemet fastsættes med omhu. Børnerådet foreslår, at der indføres en
licens til salg, som kan fratages udsalgsstederne, hvis de på trods af forbuddet sælger
elektroniske cigaretter til personer under 18 år.
Forbrugerrådet Tænk støtter et forbud mod salg af elektroniske cigaretter til personer
under 18 år. Rådet opfordrer dog til, at væsker, som retter sig direkte mod børn og unge
med, ikke bør være tilladte, ligesom salg af elektroniske cigaretter i slikbutikker og lignen-
de ikke bør være salgssteder for elektroniske cigaretter.
Kommentar
Det bemærkes, at det er vigtigt, at alderskontrollen håndhæves. Af samme årsag indføres
de samme strafbestemmelser, som gælder for forbuddet mod f.eks. salg af tobaksvarer til
personer under 18 år, og som giver mulighed for bødestraf for overtrædelse af forbuddet.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
3.7 Reklame m.v.
Forbrugerombudsmanden ønsker det præciseret i lovforslagets specielle bemærkninger til
§ 18, at regler udstedt med hjemmel i lovforslagets § 18 skal gælde alle former for rekla-
me, hvad enten der er tale om national eller grænseoverskridende reklame, som det står
beskrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.10 og de specielle bemærk-
ninger til § 16.
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at elektroniske cigaretter, både med og uden
nikotin, sidestilles med tobak i forhold til reklamer. Kræftens Bekæmpelse bemærker dog,
at lovforslaget åbner op for, at børn og unge fortsat vil blive eksponeret for produkterne
på salgssteder og f.eks. på musikfestivaler på linje med tobaksvarer. Kræftens Bekæmpel-
se mener desuden, at det bør sikres, at elektroniske cigaretter, der er godkendt som læ-
gemidler, er omfattet af samme restriktioner for reklame og for, hvor de må dampes, som
de øvrige elektroniske cigaretter, der er omfattet af lovforslaget.
Børnerådet, Tandlægeforeningen og Danmarks Apotekerforening tilslutter sig et forbud
mod reklame over for offentligheden for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbehol-
dere med eller uden nikotin, således at der vil gælde de samme regler ift. reklame, som
der i dag gælder for andre former for tobak.
Hjerteforeningen finder det positivt, at der ikke må reklameres for elektroniske cigaretter
over for offentligheden generelt. Foreningen er dog bekymret for, om elektroniske ciga-
retter, der er blevet godkendt som lægemiddel, vil kunne markedsføres og reklameres
under en anden regulering. Hjerteforeningen har en særlig bekymring for elektroniske
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0013.png
Side 13
cigaretter med nikotin, fordi nikotin øger risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme.
Foreningen er foruroliget over, at en markedsføring af elektroniske cigaretter, som en
form for nikotinsubstitution, blot vil fastholde rygerne endnu længere i vanen med at ryge
og benytte sig af nikotinsubstitution.
Nærbutikkernes Landsforening er ærgerlige over, at der gives en positiv særbehandling de
elektroniske cigaretter, som kan få lægemiddelstatus. Sådanne produkter vil opnå mulig-
hed for at reklamere og dermed skabe større opmærksomhed om sig selv og Nærbutik-
kernes Landsforenings butikker vil ikke umiddelbart have mulighed for at kunne sælge de
pågældende produkter.
BECIG og DADAFO mener, at det er uproportionalt at sidestille elektroniske cigaretter med
tobaksvarer. Da elektroniske cigaretter, efter foreningernes opfattelse, er langt mindre
skadelige end tobaksvarer, mener foreningerne, at det bør være lovligt at reklamere for
elektroniske cigaretter. I stedet foreslår BECIG, at det alene bliver forbudt at markedsføre
produkterne overfor personer under 18 år. Det foreslås således, at Tv-reklamer for elek-
troniske cigaretter i bestemte tidsintervaller forbydes, og at reklame i bestemte medier,
der henvender sig til børn og unge, ligeledes forbydes.
Bagger-Sørensen Gruppen mener, at det foreslåede reklameforbud har karakter af over-
implementering af tobaksvaredirektivet.
Tobaksproducenterne bemærker, at lovforslagets reklameforbud går ud over direktivets
rammer. Desuden anfører Tobaksproducenterne, at reklameforbuddet forhindrer, at rele-
vant forbrugerinformation om et mindre sundhedsskadeligt produkt end tobaksvarer ikke
kan formidles til forbrugerne.
Jordemoderforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Forbrugerrådet Tænk udtrykker bekym-
ring over, at elektroniske cigaretter markedsføres ved brug af varemærket ”Hello Kitty”.
Kommentar
Tobaksvaredirektivets reklameforbud gælder kun for grænseoverskridende reklame. I lov-
forslaget indføres også et reklameforbud for ikke-grænseoverskridende reklame. Formålet
med reklameforbuddet er, at elektroniske cigaretter på denne måde sidestilles med to-
baksvarer, når det gælder reklame.
Emballage for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med f.eks. ”Hello Kitty”
forbydes via et forbud mod overfor offentligheden at reklamere for elektroniske cigaretter
og genopfyldningsbeholdere. Som led i den nærmere udmøntning af reklameforbuddet vil
der bl.a. blive fastsat nærmere regler om, at forbuddet også omfatter brug af et navn,
mærke, symbol eller andre kendetegn, der er kendt som eller i brug som mærke for andre
varer og tjenesteydelser. Det indebærer konkret, at der ikke som led i markedsføringen af
den elektroniske cigaret må benyttes navn eller andre kendetegn, der er kendt fra eksem-
pelvis ”Hello Kitty”. Emballagens udformning vil i den forbindelse udgøre et element i mar-
kedsføringen af produktet.
Der må fortsat reklameres for elektroniske cigaretter, der kan leve op til de krav, der gæl-
der for lægemidler. Årsagen til dette er, at denne form for elektroniske cigaretter elles vil
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0014.png
Side 14
blive stillet dårligere end andre lægemidler. Derfor gælder lov om lægemidlers regler for
reklame for elektroniske cigaretter, som vil kunne leve op til lov om lægemider.
Det kan med fordel præciseres i lovforslagets specielle bemærkninger til § 18, at regler
udstedt med hjemmel i lovforslagets § 18 skal gælde alle former for reklame, hvad enten
der er tale om national eller grænseoverskridende reklame.
Bemærkningerne har således givet anledning til, at det foreslås
at det i bemærkningerne til § 16 præciseres, at der som led i den nærmere ud-
møntning af reklameforbuddet bl.a. vil blive fastsat nærmere regler om, at for-
buddet også omfatter brug af et navn, mærke, symbol eller andre kendetegn, der
er kendt som eller i brug som mærke for andre varer og tjenesteydelser. Det inde-
bærer konkret, at der ikke som led i markedsføringen af den elektroniske cigaret
må benyttes navn eller andre kendetegn, der er kendt fra eksempelvis ”Hello Kit-
ty”. Emballagens udformning vil i den forbindelse udgøre et element i markedsfø-
ringen af produktet.
at det præciseres i lovforslagets specielle bemærkninger til § 18, at regler udstedt
med hjemmel i lovforslagets § 18 skal gælde alle former for reklame, hvad enten
der er tale om national eller grænseoverskridende reklame, som det står beskre-
vet i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.10 og de specielle bemærk-
ninger til § 16.
3.8 Kontrol og forbud mod markedsføring
3.8.1 Sikkerhedsstyrelsens kontrolvirksomhed
Datatilsynet påpeger, at myndigheder ved sammenstilling og samkøring i kontroløjemed
skal have et klart og utvetydigt retsgrundlag, og at en sådan samkøring kræver anmeldelse
til og udtalelse fra tilsynet samt forudgående information til den, der berøres af kontrol-
ordningen. De anmoder derfor om en præcisering af bemærkningerne til bestemmelsen
om registersamkøring.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til, at Sikkerhedsstyrelsens risikovurderinger skal baseres på data
for at skabe en mere effektiv kontrol, så ressourcerne anvendes der, hvor regelefterlevel-
sen er lav eller risikoen høj.
Med lovforslaget vil Sikkerhedsstyrelsen få hjemmel til at samkøre offentligt tilgængeligt
data, fx oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), som kan bidrage til at
kvalificere risikobilledet vedrørende elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere.
Herudover vil Sikkerhedsstyrelsen forinden registersamkøring iværksættes, indhente Data-
tilsynets udtalelse i henhold til persondatalovens § 45, stk. 1, nr. 4. Sikkerhedsstyrelsen vil
undersøge nærmere, hvordan Datatilsynets bemærkninger om, at personer som berøres af
kontrolordningen, får forudgående information, kan imødekommes.
Der gives med lovforslaget ligeledes mulighed for, at der kan indhentes oplysninger, der
ikke er offentligt tilgængelige fra andre myndigheder, når disse er af væsentlig betydning
for styrelsens arbejde. Denne bestemmelse vil efter Sikkerhedsstyrelsens vurdering eksem-
pelvis kunne omfatte oplysninger fra SKAT om, hvilke fabrikanter og importører, der impor-
terer elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin til Danmark. Disse
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0015.png
Side 15
oplysninger kan medvirke til at hindre, at elektroniske cigaretter og genopfyldningsbehol-
dere med nikotin, der ikke er anmeldt til Sikkerhedsstyrelsen, markedsføres i Danmark.
Bemærkningen har således givet anledning til, at det foreslås
at det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 20 præciseres, at virksomheder
også omfatter enkeltmandsvirksomheder, at oplysninger om skader fx indhentes
hos Ulykkes Analyse Gruppen samt, at formålet med indsamlingen af oplysninger
ikke er at kontrollere de indgivne oplysninger. Endvidere er det præciseret, at en
samkøring af oplysninger i Sikkerhedsstyrelsens datadrevne risikomodel vil ske
under hensyntagen til de særlige regler i persondatalovgivningen om register-
samkøring, herunder anmeldelse og udtalelse fra Datatilsynet samt forudgående
information til de berørte.
3.8.2 Adgang uden retskendelse
Tobaksproducenterne er kritiske overfor den brede og generelle adgang for Sikkerhedssty-
relsen til at foretage uanmeldte kontrolundersøgelser uden retskendelse. De opfordrer
derfor til at denne adgang fjernes eller subsidiært revideres.
Kommentar
I lovforslagets lægges der op til, at Sikkerhedsstyrelsen til brug for gennemførelse af kon-
trol til enhver tid og mod behørig legitimation har adgang uden retskendelse til offentlige
og private ejendomme og lokaliteter hos fabrikanter, importører, distributører og detail-
forhandlere af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin.
Bestemmelsen skal anvendes til at aflægge kontrolbesøg hos fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
og kan fx anvendes til at udtage elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere til
brug for kontrollen i situationer, hvor dette ikke sker frivilligt. Bestemmelsen giver alene
adgang til ejendomme og lokaliteter, hvor der fremstilles, opbevares eller forhandles elek-
troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere og kan alene anvendes i forbindelse med
kontrol.
Bestemmelsen er nødvendig for at kunne gennemføre den nødvendige kontrol og hermed
sikre, at der ikke markedsføres elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, der
ikke lever op til lovens krav. Kontrollen vil ikke være mulig, hvis Sikkerhedsstyrelsen ikke
kan få adgang til de faciliteter, hvor der fremstilles, opbevares eller forhandles elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere.
Bestemmelsen vil blive administreret i overensstemmelse med lov nr. 442 af 9. juni 2004
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Dette betyder blandt andet, at langt de fleste kontrolbesøg vil blive varslet senest 14 dage
før, de finder sted. Uvarslede kontrolbesøg vil således kun finde sted i særlige situationer
hvor fx forudgående varsling medfører, at øjemedet med kontrolbesøget forspildes.
Der findes desuden lignende bestemmelser om adgang uden retskendelse på Sikkerheds-
styrelsens øvrige områder.
Bemærkningerne har derfor ikke givet anledning til ændringer.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0016.png
Side 16
3.8.3 Forbud mod markedsføring m.v.
De Samvirkende Købmænd er enig i, at detailhandelen straks skal stoppe salget af et gi-
vent produkt, såfremt myndighederne kræver dette, men pligten til tilbagekaldelse må
alene påhvile den part, der har bragt produktet i omløb - altså fabrikant eller importør.
Tobaksproducenterne er som udgangspunkt enige i, at det kan være nødvendigt i visse
tilfælde at tilbagekalde produkter fra markedet. Tobaksproducenterne foreslås, at kravet
om tilbagetrækning af produkter fra markedet begrænses til tilfælde, hvor lovpligtige
sikkerheds- og kvalitetskrav til produktet ikke overholdes.
Kommentar
Et påbud om tilbagetrækning eller tilbagekaldelse af elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere kan meddeles fabrikanter, importører, distributører og detailforhandlere.
Påbuddet meddeles så vidt muligt den, der har forestået indførelsen og videredistributio-
nen på det danske marked. Påbuddet kan dog også meddeles andre, der markedsfører de
pågældende elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med henblik på at sikre,
at disse ikke sælges til forbrugere.
I forbindelse med vurderingen af, hvilken konkret foranstaltning der skal anvendes, vil
Sikkerhedsstyrelsen foretage en afvejning af, hvad der er tilstrækkeligt for at forhindre
sundhedsmæssige risici m.v.
Af direktivets artikel 23, stk. 2, fremgår det bl.a., at medlemsstaterne skal sikre, at produk-
ter, der ikke er i overensstemmelse med direktivet, f.eks. ikke er anmeldt, ikke markedsfø-
res. Hvis ønsket om, at tilbagetrækning alene skulle gælde produkter, der ikke overholder
sikkerheds- og kvalitetskrav imødekommes, vil der ikke være tale om en korrekt implemen-
tering af direktivet.
Bemærkningerne har således ikke givet anledning til ændringer.
3.9 Gebyrer
BECIG og DADAFO finder, at de høje gebyrer vil få betydning for antallet af virksomheder
og produkter på markedet, mens Bagger-Sørensen Gruppen mener, at dette kan afholde
producenter fra at anmelde.
Tobaksproducenterne er af den opfattelse, at Sikkerhedsstyrelsens udgifter ikke står for-
holdsmæssigt mål med størrelsen af gebyrerne, ligesom Bagger-Sørensen Gruppen frem-
hæver, at gebyret er væsentlig højere end der lægges op til i andre EU-lande. Tobakspro-
ducenterne er dog positive over for, at gebyrsatserne allerede efter et par år kan justeres,
jf. lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.14.
Det er i øvrigt opfattelsen hos BECIG, DADAFO og Efuma, at byrdevurderingen er upræcis.
De vurderer således alle, at der vil være tale om anmeldelse og opretholdelse af langt flere
produkter, end de 370 som er lagt til grund i forbindelse med beregningen af gebyrets
størrelse. BECIG mener, at lovforslagets definition dækker over 5.000-6.000 produkter,
mens DADAFO oplyser, at der i øjeblikket er minimum 1.000 forskellige mundstykker på
markedet. Efuma oplyser, at de alene har 3.500 forskellige produkter og gebyrindtægter
vil derfor være væsentlig højere end anslået i lovforslaget.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0017.png
Side 17
BECIG og Efuma ønsker desuden, at detailsalgsstederne pålægges et gebyr, med det sigte
at detailsalgsstederne deler gebyrudgifterne.
Kommentar
Der er foretaget en vurdering af omkostningerne ved lovforslaget til Sikkerhedsstyrelsens
håndtering af anmeldelser, opretholdelser, løbende indberetninger samt markedsovervåg-
ning m.m., som forventes at udgøre omkring 10 mio. kr. årligt i gennemsnit de første 4 år.
Vurderingen af ressourceforbruget bygger bl.a. på forudsætninger om, at der gennemsnit-
lig anmeldes ca. 200 nye produkter om året, og at der søges om at opretholde ca. 170
produkter årligt.
Det bemærkes i øvrigt, at byrdevurderingerne har taget afsæt i de tilgængelige oplysnin-
ger, der er på EU plan i forhold til registrerede produkter. WHO har vurderet, at der i 2013
var ca. 460 produkter på verdensmarkedet.
Finansieringen af Sikkerhedsstyrelsens omkostninger er baseret på en gebyrmodel, hvor
fabrikanter og importører, der søger om at få deres produkter anmeldt på det danske
marked samt evt. opretholdt i en længere periode, betaler et gebyr, der modsvarer Sikker-
hedsstyrelsens samlede omkostninger til varetagelse af området. Gebyrsatserne fastsættes
således ud fra de forventede antal produkter, fabrikanter og importører samt de forvente-
de omkostninger til de forskellige opgaver med henblik på, at Sikkerhedsstyrelsen opnår
fuld dækning for udgifterne til kontrollen over en fireårig balanceperiode.
Hvis gebyrindtægterne skulle vise sig ikke at dække Sikkerhedsstyrelsens omkostninger,
eller hvis der genereres en utilsigtet overdækning på ordningen, vil gebyret blive justeret,
således at der tilsigtes balance på gebyr området over en 4-årig periode. Det er vigtigt at
slå fast, at ordningen over tid ikke samlet set må give hverken under- eller overskud.
De forventede omkostninger og gebyrstørrelser er baseret på et estimat over, hvor mange
nye og eksisterende produkter der forventes anmeldt og opretholdt på markedet m.v. En
del af disse omkostninger er faste, mens andre varierer med fx antallet af produkter, fabri-
kanter og importører samt detailsalgssteder, fx omkostningerne til markedsovervågning,
sagsbehandling af anmeldelser og opretholdelser samt testlaboratorier.
Derfor er antallet af produkter der anmeldes og opretholdes, og som skal pålægges geby-
ret, afgørende for gebyrets størrelse. Det er Sikkerhedsstyrelsens hensigt – i de relevante
bekendtgørelser – at konkretisere, hvilke produkter der er omfattet af gebyrer og hvilke
der er undtaget herfra.
Sundheds- og Ældreministeriet og Sikkerhedsstyrelsen har afholdt møder med relevante
brancheorganisationer omkring den fremtidige kontrolmodel vedrørende e-cigaretter.
Disse møder har været præget af stor interesse og et stort fokus på, hvordan de fremtidige
krav til produktanmeldelser og gebyrsammensætning skal defineres. Sikkerhedsstyrelsen
har herved fået en række gode input, som vil blive forsøgt inddraget ved udformningen af
de konkrete krav i bekendtgørelsen.
Endeligt bemærkes det, at detailsalgssteder ikke pålægges et gebyr, idet det vurderes
hensigtsmæssigt, at det er de, som ønsker et produkt på markedet, der betaler for de ydel-
ser som de modtager. Det er desuden vurderingen, at det ville være at gå videre end to-
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0018.png
Side 18
baksvaredirektivet, der lægger op til, at der kan opkræves gebyrer fra fabrikanter og im-
portører.
Bemærkningerne har derfor ikke givet anledning til ændringer.
3.10 Straf
Forbrugerombudsmanden bemærker, at det fremgår af lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at bødestørrelsen ved overtrædelse af forbuddet mod at reklamere for elek-
troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin bør tage udgangspunkt i mar-
kedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden ønsker det præciseret, at dette tillige skal
gælde elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin, som det fremgår
af lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3.10 samt lovforslagets specielle be-
mærkninger til § 16.
Kommentar
Det tages til efterretning, at det skal præciseres at forbuddet mod at reklamere for elek-
troniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin bør tage udgangspunkt i
markedsføringsloven.
Bemærkningen har således givet anledning til, at det foreslås
at det præciseres i lovforslaget at forbuddet mod at reklamere for elektroniske ci-
garetter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin bør tage udgangspunkt i mar-
kedsføringsloven.
3.11 Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.
BECIG og DADAFO bemærker, at lovforslagets overgangsbestemmelse sandsynligvis vil
betyde, at der pr. 20. maj 2016 ikke vil være nogen lovlige elektroniske cigaretter på det
danske marked. BECIG mener, at denne retstilstand vil skade det danske marked for elek-
troniske cigaretter, da der vil gå op mod et halvt år, før de første produkter er godkendt.
BECIG frygter desuden at forbrugerne, som en konsekvens heraf, vil købe deres elektroni-
ske cigaretter i andre EU-lande.
BECIG foreslår i stedet, at lovforslaget åbner mulighed for, at alle elektroniske cigaretter,
der er markedsført i EU før d. 20. maj 2016, fortsat kan markedsføres i Danmark. At disse
produkter senest d. 20. november 2016 skal anmeldes til hhv. Sundhedsstyrelsen og Sik-
kerhedsstyrelsen og registreres.
Philip Morris ApS er positiv overfor overgangsbestemmelsen og bemærker, at man forstår
bestemmelsen således, at der vil kunne markedsføres elektroniske cigaretter med nikotin i
Danmark fra den 20. november 2016, idet anmeldelse skal ske 6 måneder før en elektro-
nisk cigaret kan markedsføres.
Kommentar
Elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, der er fremstillet før den
20. november 2016, kan ifølge lovforslaget markedsføres efter de regler, der var gældende
forud for lovens ikrafttræden, indtil den 20. maj 2017. Da der ikke er udstedt en markeds-
føringstilladelse efter lægemiddelloven til nogen elektronisk cigaret eller genopfyldnings-
beholder med nikotin, og fordi Lægemiddelstyrelsen ikke er bekendt med elektroniske
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0019.png
Side 19
cigaretter, der markedsføres her i landet i overensstemmelse med lov om medicinsk udstyr,
ventes denne overgangsordning kun at få en meget begrænset praktisk betydning.
Elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, der markedsføres den 20.
maj 2016 og lever op til kravene i lovforslaget, skal indgive anmeldelse senest den 20.
november 2016. Det vil sige, at de produkter, der er på markedet den 20. maj 2016 og
lever op til det nye regelsæt, kan blive på markedet, så længe anmeldelse sker senest den
20. november 2016. Der vil derfor være mulighed for at markedsføre elektroniske cigaret-
ter allerede fra den 20. maj 2016.
Bemærkningerne har derfor ikke givet anledning til ændringer.
3.12 Generelle bemærkninger om helbredseffekter
Hjerteforeningen hæfter sig ved, at der i bemærkningerne til lovforslaget er usikkerhed
om de helbredsmæssige effekter ved brugen af elektroniske cigaretter med eller uden
nikotin og ved udsættelse for damp fra sådanne produkter. Hjerteforeningen bemærker,
at nikotin er en kendt risikofaktor for udvikling af hjertekarsygdomme, og derfor ser Hjer-
teforeningen med alvor på, at elektroniske cigaretter har fundet større anvendelse i Dan-
mark. Hjerteforeningen er generelt foruroliget over de sundhedsskadelige virkninger af de
produkter, som ikke er omfattet af lægemiddelloven.
Dansk Selskab for Folkesundhed henviser til en rapport, der er udarbejdet af Forsknings-
center for Forebyggelse og Sundhed til WHO, der omhandler evidensen vedrørende hel-
bredseffekten ved brug af elektroniske cigaretter. Dansk Selskab for Folkesundhed påpe-
ger desuden, at andre faktorer end indholdet af nikotin har betydning for elektroniske
cigaretters sundhedsskadelige virkninger, heriblandt visse smagsstoffer, typer af opløs-
ningsvæske, batterier med høj spænding, varmelegemets tilstand og forstøverens ty-
pe/tilstand.
DADAFO henviser til engelske undersøgelser, der konkluderer at elektroniske cigaretter
med nikotin er mindre sundhedsskadelige end tobaksvarer. Foreningen mener, at elektro-
niske cigaretter bør ses som et rygestopmiddel, som er beregnet til forbrugere af tobaks-
varer.
Kommentar
Sundhedsstyrelsen kan ikke konkludere, at udsættelse for damp fra elektroniske cigaretter
er uskadeligt. Sundhedsstyrelsens overordnede vurdering er, at der er potentielle helbreds-
risici forbundet med flere indholdsstoffer i elektroniske cigaretter end blot nikotinen, da
der er tale om indholdsstoffer, der ikke er beregnet til inhalering og få ned i lungerne i
dampform.
Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen har konstateret, at de fleste væsker til elektroniske
cigaretter indeholder stoffer (propylenglycol og glycerin), der er kendt for at irritere luftve-
jene og virke udtørrende på slimhinder i øjne og mund. Desuden er der fundet eksempelvis
formaldehyd og acetaldehyd i væskerne, og at forekomsten af aldehyder kan øges, når
væsken opvarmes til damp. Særligt fundet af formaldehyd er bekymrende, da dette er et
kræftfremkaldende stof.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0020.png
Side 20
I lyset af den usikkerhed, der eksisterer om de helbredsmæssige effekter ved brugen af
elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og ved passiv udsættelse for damp fra så-
danne produkter, er det nødvendigt indføre en regulering, der især beskytter børn og unge
mod at blive udsat for damp fra elektroniske cigaretter. Det gælder både i forhold til elek-
troniske cigaretter med og uden nikotin. Desuden er det nødvendigt at begrænse børn og
unges adgang til at købe sådanne produkter for at forebygge, at de bliver brugere af elek-
troniske cigaretter og eventuelt på sigt udvikler en afhængighed over for tobaksprodukter.
4. Høringssvar fra enkeltpersoner
Der er herudover modtaget høringssvar fra 25 enkeltpersoner, som generelt udtrykker
forståelse for behovet for en regulering af markedet for elektroniske cigaretter og forbud-
det mod salg af elektroniske cigaretter til børn og unge under 18 år, men også bekymring
for konsekvenserne af reguleringen. Det drejer sig især om overgangen fra de nuværende
markedsforhold til de nye markedsforhold, som lovforslaget vil medføre, samt de byrder,
som anmeldelse m.v. i henhold til lovforslaget vil betyde for markedet for elektroniske
cigaretter, og dermed for udbredelsen af elektroniske cigaretter i Danmark.
Kommentar
Markedet for elektroniske cigaretter er voksende – også i Danmark. Med den voksende
udbredelse af elektroniske cigaretter er fulgt øget opmærksomhed om de potentielle ska-
delige helbredseffekter, som kan være forbundet med anvendelsen af elektroniske cigaret-
ter med og uden nikotin. Der er desuden kommet øget fokus på de potentielt skadelige
virkninger af at blive udsat for damp fra elektroniske cigaretter.
Lægemiddelstyrelsen kan konstatere, at ingen af de elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere med nikotin, der markedsføres her i landet lever op til de krav, der gælder
for lægemidler. Endvidere er Lægemiddelstyrelsen ikke bekendt med elektroniske cigaret-
ter med nikotin, der opfylder kravene til markedsføring af medicinsk udstyr. Det må derfor
lægges til grund, at den nuværende markedsføring af elektroniske cigaretter og genop-
fyldningsbeholdere med nikotin sker på et ulovligt grundlag og uden sikkerhed for, at pro-
dukterne opfylder basale kvalitets- og sikkerhedskrav.
Det er en uacceptabel situation. Da der samtidig mangler viden om de langsigtede poten-
tielle helbredseffekter ved brugen af elektroniske cigaretter, er det nødvendigt at tage
stilling til, hvordan forbrugere og andre, der passivt udsættes for damp fra elektroniske
cigaretter, bedst kan beskyttes. Både på kort og langt sigt.
Tobaksvaredirektivet og dette lovforslag opstiller specifikke regler vedrørende kvaliteten,
sammensætningen og sikkerheden ved elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
med nikotin, og for markedsføring, reklame og kontrol med sådanne produkter. Der stilles
bl.a. krav om, at fabrikanter og importører af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbe-
holdere indgiver en anmeldelse til de kompetente myndigheder i medlemslandene, inden
produktet bringes på markedet. Endvidere stilles der krav om, at fabrikanter, importører
og distributører af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere etablerer et system
til indsamling af oplysninger om sundhedsskadelige virkninger af deres produkter.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0021.png
Side 21
Produkter, der viser sig ikke at leve op til direktivet krav, skal ifølge direktivet straks brin-
ges i overensstemmelse hermed eller trækkes tilbage fra markedet. Endelig opstilles særli-
ge krav til mærkning og reklame for elektroniske cigaretter med nikotin.
Lovforslaget har til hensigt at sikre forbrugerne elektroniske cigaretter af den kvalitet og
sikkerhed, som forbrugerne bør kunne forvente - ikke at forbyde salg af elektroniske ciga-
retter i Danmark. Herudover har lovforslaget til hensigt at sikre, at børn og unge under 18
år ikke bruger elektroniske cigaretter samt at undgå en reklamebaseret stigning i antallet
af brugere af elektroniske cigaretter blandt tidligere rygere eller ikkerygere.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
5. Øvrige generelle bemærkninger
Udover ovenstående bemærkninger til lovforslaget, er der i høringssvarene – både fra
organer, organisationer og foreninger - en række øvrige bemærkninger og ønsker, bl.a. til
anden lovgivning m.v., som ligger uden for lovforslaget.
Astma-Allergi Danmark ønsker, at ny forskning på området med fokus på helbredseffek-
terne prioriteres samt at loven reguleres, såfremt der kommer ny viden på området.
De Samvirkende Købmænd finder, at alle produkter skal samles i den nye lov eller at det i
f.eks. den kommende tobaksvarelov udtrykkeligt anføres at ”Heat not Burn”, som følge af
indholdet af fysisk tobak, skal reguleres efter denne lov – således at detailhandelen ikke
skal lide under et uklart eller decideret ulovligt marked for cigaretprodukter. Nærbutik-
kernes Landsforening nævner ligeledes ”Heat not Burn” produkter, og at hvis ikke alle
typer af elektroniske cigaretter er med i loven, kan man inden længe igen risikere, at der
opstår et nyt ulovligt marked med uregulerede nikotinholdige produkter til bl.a. skade for
omsætningen. Nærbutikkernes Landsforening ser derfor gerne lovudkastet enten indehol-
der alle typer, eller at det præciseres, at f.eks. ”Heat not Burn” produkter pga. indholdet af
tobak helt reguleres efter tobaksvarelovgivningen. Tobaksindustrien bemærker, at lov-
forslaget ikke udtrykkeligt tager stilling til, hvorvidt det omfatter alle hidtil kendte former
for elektroniske cigaretter, som kan komme på det danske marked. Det gælder f.eks. det
elektroniske produkt ”Heat not Burn”, som indeholder tobak og ikke nikotin væske, men
som opvarmes og ikke forbrændes.
Nærbutikkernes Landsforening ser gerne at elektroniske cigaretter beskattes, som de
tobaksvarer de konkurrerer med, samt at provenuet fra en ny afgift på elektroniske ciga-
retter bl.a. bruges til at sænke eller afskaffe afgifter på varer som chokolade, nødder,
sukker m.v., med henblik på at nedbringe grænsehandlen.
Lægeforeningen opfordrer til, at der indføres ensartede og neutrale tobakspakker, i stedet
for de foreslåede bestemmelser om mærkning og sundhedsadvarsler.
Børnerådet finder det problematisk, at der i dagplejen kun skal være røgfrit i de timer,
hvor børnene bliver passet. Dette er i strid med Sundhedsstyrelsens anbefalinger til foræl-
dre om aldrig at ryge indendørs. Børnerådet mener derfor, at man i en dagplejers hjem og
i dagplejelokaler i alle døgnets timer, kun bør ryge udenfor.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1604319_0022.png
Side 22
Tobaksindustrien bemærker, at lovforslaget indeholder en hel del bemyndigelsesbestem-
melser. Tobaksindustrien anmoder om, at det udfyldende regelgrundlag tilvejebringes
snarest muligt, således at industrien kan indrette sig herefter.
Kommentar
Det bemærkes indledningsvist, at en række af ovenstående bemærkninger eller forslag til
lovgivning ligger uden for rammerne af dette lovforslag.
”Heat not Burn” indeholder tobak og er derfor jf. tobaksvaredirektivets definitioner ikke en
elektronisk cigaret og ligger derfor uden for rammerne af dette lovforslag.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
6. Henvendelser fra borgere
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget omkring 300 henvendelser fra borgere i
forbindelse med høringen af lovforslaget. Selvom henvendelserne formelt set ikke er hø-
ringssvar, nævnes de for en god ordens skyld i nærværende høringsnotat. Således kan det
konstateres, at langt størstedelen af de modtagne henvendelser omhandler de enkelte
borgeres personlige oplevelser med brug af elektroniske cigaretter – som regel i forbindel-
se med rygestop. Fælles for henvendelserne er, at borgerne har haft positive oplevelser
med elektroniske cigaretter f.eks. som led i et rygestop. Opsummeret giver henvendelser-
ne udtryk for en bekymring for, at det med lovforslaget ikke længere vil være muligt at
købe elektroniske cigaretter i Danmark.
Kommentar
Det er fra et sundhedsmæssigt synspunkt positivt, at borgere har haft positive oplevelser
med elektroniske cigaretter bl.a. som led i et rygestop. Lovforslaget vil ikke forbyde salg af
elektroniske cigaretter i Danmark, og det vil fortsat være muligt at bruge elektroniske
cigaretter som led i et rygestop, men lovforslaget vil sikre forbrugerne elektroniske cigaret-
ter af den kvalitet og sikkerhed, som forbrugerne bør kunne forvente. Herudover har lov-
forslaget til hensigt at sikre, at børn og unge under 18 år ikke bruger elektroniske cigaret-
ter samt at undgå en reklamebaseret stigning i antallet af brugere af elektroniske cigaret-
ter blandt tidligere rygere eller ikkerygere.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
7. Lovforslaget
Sundheds- og Ældreministeriet har i det fremsatte lovforslag foretaget ændringer og præ-
ciseringer i forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring. Der er tale om:
-
at der i lovforslagets § 3 tilføjes et stk. 5 og 6 om henholdsvis at forbuddet mod at
anvende elektroniske cigaretter i kollektive transportmidler ikke finder anvendel-
se for så vidt angår passagerskibe, i de områder, som er forbeholdt besætningen,
og hvortil skibets passagerer ikke har adgang, og at på passagerskibe kan ledelsen
tillade, at passagererne anvender elektroniske cigaretter til forbrug af damp
udendørs, i kahytter, og i rum eller kabiner, der er indrettet til dette formål.
-
at der i lovforslagets specielle bemærkninger til § 3 præciseres, at der ikke vil væ-
re noget til hinder for at politikken i forhold til damp indarbejdes i den skriftlige
rygepolitik, som den enkelte arbejdsgiver skal udarbejde og gøre tilgængelig for
arbejdspladsens medarbejdere efter § 5, stk. 1, i lov om røgfri miljøer.
L 144 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Side 23
-
-
-
-
-
-
-
at det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 5 præciseres, at fristen på de 6
måneder er udtryk for den maksimale sagsbehandlingstid hos Sikkerhedsstyrel-
sen fra modtagelse af en anmeldelse med fyldestgørende dokumentation. Sags-
behandlingstiden kan således være mindre end 6 måneder og markedsføringen
kan ske, når der foreligger en bekræftelse fra Sikkerhedsstyrelsen på, at der er fo-
retaget korrekt anmeldelse
at det præciseres i afsnit ”3.4 Indhold og kvalitet” i lovforslagets bemærkninger,
at kun de elektroniske cigaretter, der lever op til direktivets krav til nikotinholdig
væske m.v., er omfattet af lovgivningen.
at § 13 ændres således at den, der markedsfører elektroniske cigaretter og gen-
opfyldningsbeholdere med nikotin til forbrugere her i landet eller i et andet
EU/EØS-land ved fjernsalg på tværs af grænser, skal inden markedsføringen på-
begyndes lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen. Markedsføringen må først
påbegyndes, når Sikkerhedsstyrelsen har bekræftet, at registreringen har fundet
sted.
at det i bemærkningerne til § 16 præciseres, at der som led i den nærmere ud-
møntning af reklameforbuddet bl.a. vil blive fastsat nærmere regler om, at for-
buddet også omfatter brug af et navn, mærke, symbol eller andre kendetegn, der
er kendt som eller i brug som mærke for andre varer og tjenesteydelser. Det in-
debærer konkret, at der ikke som led i markedsføringen af den elektroniske ciga-
ret må benyttes navn eller andre kendetegn, der er kendt fra eksempelvis ”Hello
Kitty”. Emballagens udformning vil i den forbindelse udgøre et element i mar-
kedsføringen af produktet.
at det præciseres i lovforslagets specielle bemærkninger til § 18, at regler udstedt
med hjemmel i lovforslagets § 18 skal gælde alle former for reklame, hvad enten
der er tale om national eller grænseoverskridende reklame, som det står beskre-
vet i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.10 og de specielle bemærk-
ninger til § 16.
at det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 20 præciseres, at virksomheder
også omfatter enkeltmandsvirksomheder, at oplysninger om skader fx indhentes
hos Ulykkes Analyse Gruppen samt, at formålet med indsamlingen af oplysninger
ikke er at kontrollere de indgivne oplysninger. Endvidere er det præciseret, at en
samkøring af oplysninger i Sikkerhedsstyrelsens datadrevne risikomodel vil ske
under hensyntagen til de særlige regler i persondatalovgivningen om register-
samkøring, herunder anmeldelse og udtalelse fra Datatilsynet samt forudgående
information til de berørte.
at det præciseres i lovforslaget, at forbuddet mod at reklamere for elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere uden nikotin bør tage udgangspunkt i
markedsføringsloven.