Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 140
Offentligt
1619275_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
11-04-2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(L 140), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 8:
J.nr. 2016-1420
”Vil ministeren sikre finansieringen af det politiske ønske om at udflytte arbejds-
pladser til provinsen i forbindelse med en eventuel udflytning af Arbejdsskadesty-
relsens opgaver til ATP's regionale centre? Vil ministeren dermed garantere, at det
ikke vil kunne komme på tale at finansiere udflytningen via hævede takster for be-
handling af arbejdsskadesager - eller ved at risikoen for, at de skadelidte vil opleve
længere sagsbehandlingstider, bliver forøget? ”
Svar:
ATP og Beskæftigelsesministeriet er i fællesskab ved at undersøge mulighederne
for at tilpasse arbejdsskadeområdet til ATP’s forretningsmodel med den hensigt at
udflytte væsentlige dele af sagsbehandlingen til ATP’s decentrale centre.
Resultatet af undersøgelsen og i den forbindelse omkostningerne ved udflytningen
vil blive forelagt regeringen og arbejdsmarkedets parter, som vil være repræsente-
ret i den nye bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, hvis lovforslaget
vedtages. I en vurdering af undersøgelsen vil også indgå regeringens bidrag til fi-
nansiering af udflytningen.
Det må forventes, at udflytningen i en periode vil medføre meromkostninger i lig-
hed med udflytningen af andre statslige arbejdspladser. Derfor har regeringen afsat
ekstra midler til udflytningen. Det er ikke hensigten, at udflytningen skal finansie-
res gennem stigende takster.
Det er vigtigt, at udflytningens konsekvenser for behandlingen af arbejdsskadesa-
gerne begrænses. Dels for at sikre, at skadelidte ikke skal vente længere end nød-
vendigt på en afgørelse, dels fordi driften af arbejdsskadesagsbehandlingen primært
finansieres af takstindtægter fra afsluttede sager.
Jeg er bekendt med, at disse hensyn indgår med stor vægt i forberedelsen af udflyt-
ningen, bl.a. ved at der tages initiativer, der mindsker risikoen for, at højt kvalifice-
rede sagsbehandlere vælger at forlade styrelsen.
Det må dog forventes, at udflytningen i en periode vil medføre en højere afgang af
medarbejdere end normalt i Arbejdsskadestyrelsen. Det viser erfaringerne fra andre
udflytninger af statslige arbejdspladser.
L 140 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om finansieringen af at udflytte arbejdspladser til provinsen i forbindelse med udflytning af Arbejdsskadestyrelsens opgaver til ATP's regionale centre, til beskæftigelsesministeren
Det er dog min forventning, at der i udflytningsplanerne vil blive gjort mest muligt
for at begrænse medarbejderafgangen, og at en eventuel nedgang i produktionen af
sager vil være midlertidig, så sagsbehandlingen af arbejdsskadesager så hurtigt som
muligt kan nå det niveau, som indgår i Arbejdsskadestyrelsens flerårsplan for at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Det er min forventning, at etableringen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og en
placering af sagsbehandlingen i ATP’s nuværende administrative centre på sigt vil
skabe gode muligheder for en mere effektiv sagsbehandling med et højt kvalitets-
niveau.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2