Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 134 Bilag 1
Offentligt
1603485_0001.png
MINISTEREN
Til Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2015-835
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. L 134 om forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje
mv., jernbaneloven og forskellige andre love (Implementering af
VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter samt havne-
projekter)
Hermed sendes høringsnotat og høringsvar til ovennævnte lovforslag.
Det skal bemærkes, at der siden afslutningen af den offentlige høring er foreta-
get visse ikke-væsentlige materielle ændringer af lovforslaget. Det drejer sig
om:
Anlægslovsmodellen
I høringsudgaven fremgik det udtrykkeligt af lovforslagets bestemmelser, at et
projekt kan godkendes ved Folketingets vedtagelse af en anlægslov, og at an-
lægsloven materielt skulle opfylde direktivets krav til, hvad der skal fremgå af
en VVM-tilladelse. Efter drøftelser med Justitsministeriet er denne del af lov-
forslaget af lovtekniske grunde flyttet fra bestemmelserne til bemærkningerne.
Dette sker med henblik på at sikre en passende balance mellem en korrekt im-
plementering af VVM-direktivet og den danske statsforfatningsret, hvorefter
der ikke ved lov udtrykkeligt bør fastsættes betingelser for, hvad fremtidige
love skal indeholde. Anlægslovsprocessen er således udførligt beskrevet i be-
mærkninger, hvilket ikke ændrer ved, at Folketinget fortsat kan vedtage an-
lægslove, som samtidig udgør en VVM-tilladelse til et konkret projekt. Tilpas-
ningen medfører ingen materiel ændring af lovforslaget i forhold til høringsud-
gaven eller den gældende praksis for Folketingets vedtagelse af anlægslove.
Bemyndigelse til at fastsætte regler om implementering af habitatdirektivet
m.v.
Lovteksten er justeret således, at det nu fremgår som en pligt – og ikke en mu-
lighed, jf. forslaget til jernbanelovens § 102 – at transport- og bygningsministe-
ren skal fastsætte regler om forhold vedrørende miljø og naturbeskyttelse om-
fattet af loven. Bemyndigelsen skal anvendes med henblik på gennemførelse af
habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiverne. Ændringen skyldes, at EU-
Kommissionen ikke anerkender en fakultativ bestemmelse, som tilstrækkelig
grundlag for implementering af direktiver vedrørende miljøforhold.
L 134 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603485_0002.png
Høringsregler
Side 2/3
Det er tilføjet til lovteksten, at transport- og bygningsministeren skal udpege de
berørte myndigheder, der skal høres i forbindelse med en eventuel scopingud-
talelse, jf. forslaget til vejlovens § 17 f, hhv. jernbanelovens § 38 f, og scree-
ningsafgørelse, jf. forslaget til vejlovens § 17 d, hhv. jernbanelovens § 38 d. Tid-
ligere fremgik dette kun i forbindelse med høring over selve miljøkonsekvens-
rapporten.
Desuden er de oplysninger, der i forbindelse med høring over miljøkonsekvens-
rapporter skal stilles til rådighed for offentligheden, også udtrykkeligt tilføjet i
lovteksten, jf. forslaget til vejlovens § 17 h, hhv. jernbanelovens § 38 h.
Konsekvensrettelser
Der er i lovforslaget foretaget konsekvensrettelser i lov om en cityring og lov
om elektrificering af jernbanen. Konsekvensrettelserne skal ses i lyset af, at lov
om planlægning (planloven) ophæves som følge af forslaget til ny miljøvurde-
ringslov, som miljø- og fødevareministeren fremsætter. De gældende henvis-
ninger til planloven er således justeret.
Lovforslaget er i forhold til lov om elektrificering endvidere tilpasset således, at
Trafik- og Byggestyrelsen efter lovens ikrafttræden den 16. maj 2017 skal god-
kende miljøkonsekvensvurderinger af elektrificeringsprojekter i stedet for
transport- og bygningsministeren. Det skyldes, at Trafik- og Byggestyrelsen
efter forslaget til jernbanelovens § 38 n gøres uafhængige, herunder af instruk-
tioner fra Transport- og Bygningsministeriets departement, når styrelsen skal
forvalte VVM-opgaver efter det foreslåede kapitel 6 a i jernbaneloven, herunder
meddele administrative VVM-tilladelser til statslige jernbaneprojekter. Det er
ministeriets vurdering, at samme ordning bør gælde i forhold til elektrifice-
ringsprojekterne, hvorefter Trafik- og Byggestyrelsen – og ikke som nu, jf. elek-
trificeringslovens § 4, transport- og bygningsministeren – skal miljøgodkende
elektrificeringsprojekter.
Overgangsregler
Der er i overensstemmelse med VVM-direktivet indsat overgangsregler i lov-
forslaget, jf. forslagets § 7, stk. 3, således at der er klarhed over, hvilket regelsæt
et konkret projekt skal miljøvurderes efter i forbindelse med lovens ikrafttræ-
den den 16. maj 2017.
Ikrafttrædelse af havnebestemmelser
Det er i forbindelse med det lovforberedende arbejde blevet klart, at VVM-
direktivet ikke er korrekt implementeret for Københavns Havn. Det skyldes, at
§ 1 a i havneloven, der bemyndiger transport- og bygningsministeren til at im-
plementere EU-retsakter, herunder VVM-direktivet, ved en fejl ikke er gjort
gældende for Københavns Havn, som reguleres i lov om Metroselskabet I/S og
L 134 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603485_0003.png
Arealudviklingsselskabet By og Havn I/S. Det betyder, at VVM-direktivet i for-
hold til Københavns Havn finder direkte anvendelse, indtil det nødvendige
hjemmelsgrundlag for at implementere direktivet for havnen er tilvejebragt.
Der fastsættes derfor et tidligere ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslagets be-
stemmelse om, at havnelovens bemyndigelseshjemmel til at implementere EU-
retsakter også finder anvendelse for Københavns Havn, således at der hurtigst
muligt tilvejebringes et hjemmelsgrundlag for, at ministeren kan implementere
VVM-direktivet for Københavns Havn.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt