Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 10
Offentligt
1624637_0001.png
Ændring af lov om luftfart - droner
Jesper Rasmussen
Vicedirektør
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Baggrund: Tværministeriel arbejdsgruppe
Tværministeriel arbejdsgruppe 2013-15. Rapport med
anbefalinger til regeringen
Anbefaler bl.a. bedre lovforankring
Anbefaler risikobaseret regulering
Sondring mellem by- og landflyvning
Sondring mellem professionelle og fritidsflyvere
Bagatelgrænse
… og mange af de konkrete ting i lovforslaget
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Droneflyvning i bymæssigt område
Lovforslag:
Kun flyvning i professionelt øjemed (undt. mikrodroner)
Fører skal være kompetent
18 år
Dronebevis – lille, mellem, stort - fra godkendt skole
Pensum om både flyvesikkerhed og privatlivets fred
Krav om spiritus, narko etc.
Krav om ansvarsforsikring
Dronen skal være synlig: krav om registrering og fysisk mærkning
Ændres til elektronisk ID når teknologien er klar
Dronen skal være kendt, synlig og stå til ansvar
I bekendtgørelse: ”Færdselsregler”
Afstand til mennesker- personsikkerhed
Afstand til bygninger/ejendom/områder mv. - privatlivets fred
Afstand til lufthavne - flyvesikkerhed
Afstand til fængsler, militære anlæg, beredskabssituationer osv. –
security m.v.
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Særligt om mikrodroner (max 250 g)
Lovforslag:
Der fastsættes en bagatelgrænse, dog kan der indføres regler for
mikrodroner med kamera, hvis behov
Udgør ikke risiko for menneskeliv - analyse fra Aalborg Universitet
EU ser ud til at følge denne 250 g bagatelgrænse – ”harmless”
Ingen kompetencekrav, ingen registrering – ej farligere end en fodbold
Baggrund:
Forsikring antageligt via familieforsikring
Et billigt forbrugerprodukt – og legetøj til børn
Regler skal være meget simple og letforståelige
Oplysning om regler vigtigt: droneregler.dk, stickers til detailhandlen
I bekendtgørelse: Få ”færdselsregler”
Afstand til bygninger/ejendom/områder/parker - privatlivets fred
Afstand til lufthavne - flyvesikkerhed
Afstand til fængsler, militære anlæg, beredskabssituationer – security
m.v.
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Droneflyvning på landet
Lovforslag:
Ansvarsforsikring (undt. mikrodroner)
Forventning til moderat pris. Pris i dag via medlemskab af modelflyvning fra ca.
500 kr/årligt
Forventes at kunne blive gratis for brugerne
Ingen central registrering – det er oplysning
Ca. 3500 medlemmer af modelflyvningsorganisationer opfylder krav via
medlemskab - de er allerede veloplyste
Dog droner med øget flyvesikkerhedsmæssig risiko (droner over 7 Kg) min. 16 år
Dronetegn = oplysning om reglerne
Ingen aldersgrænse
I bekendtgørelse: ”Færdselsregler”
Afstand
Afstand
Afstand
Afstand
til
til
til
til
mennesker, veje mv. - personsikkerhed
bygninger/ejendom/områder for at sikre privatlivets fred
lufthavne
fængsler, militære anlæg, beredskabssituationer – security m.v.
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Emner til debat: Testområder/testcentre
To centrale elementer for et testcenter:
1. Luftrum
Gældende lov muliggør reservation af luftrum til tests, rumfart osv.
Sker altid i balance med øvrige brugere af luftrum
Der blev oprettet midlertidige testområder i HCA Airport i 2015
2. Uddelegeret kompetence til at tillade testflyvninger
Uddelegering mulig efter gældende lov (§152) – under tilsyn
Krav til testcenter: Skal dokumentere kompetencer og evne til at styre
testforløb sikkert (testmanual el.lign.)
Arbejde med at etablere (permanente) testområder/testcentre indgår i
overvejelser om national dronestrategi.
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Emner til debat: Flyvning uden for synsvidde
(BVLOS)
Stort potentiale!
Men også store udfordringer
Droneføreren kan ikke se og styre udenom
Hvad hvis kontrol med dronen tabes?
BVLOS flyvning vil efter lovforslag håndteres individuelt: Ansøger
skal risikovurdere flyvning
De første tilladelser til BVLOS flyvning givet i 2015
Et BVLOS ”fast track” projekt i 2016 med henblik på at udvikle
erfaringer og retningslinjer for BVLOS: Landbrug? Off-shore?
Skibsmonitering? Efterspørgslen bestemmer
www.tbst.dk
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Emner til debat: Registrering af fritidsdroner?
Tiltænkt formål
Forebygge ulovlig og ”sort” flyvning med fritidsdroner i byer
Mindre ulovlig byflyvning betyder færre alvorlige droneulykker
Hvis der sker ulykker, kan man ”komme efter” droneføreren
Fritidsflyvning i by ER ulovlig – registrering eller ej
Vil registrering yderligere afskrække fritidsflyvning i by?
Ingen effekt for de, der ikke har ”opdaget” kravene
De der kender kravene: Føler man sig yderligere eksponeret med
registrering? Er man endnu mere bange for en bøde?
Håndhævelse besværlig: Politiet skal have fysisk fat i dronen for at se om
den er lovlig (professionelt øjemed) eller ej
Når Elektronisk ID indføres: Dronen kan aflæses fra gaden. Stor synlighed
af (manglende) registrering, nemmere håndhævelse
Ansvar ved ulykker: Registrering vil hjælpe
Økonomi: 100-200 kr pr. registrering (skøn). I alt 2-4 mio kr.
Ca. 3400 modelflyvere rammes også af registreringskrav. Svære at
undtage. Kritik må forventes
EU lægger ikke op til at kræve registrering af mindre droner
www.tbst.dk
Opnås disse mål med registreringskrav til fritidsdroner?
Andre effekter
L 132 - 2015-16 - Bilag 10: Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 14/4-16
Forhold til kommende EU-regler
EASA skal først have lov til at lave reglerne
EASA kan i dag kun regulere store droner (+150 kg)
Ny grundforordning forhandles nu i rådsarbejdsgruppen. Vil nok vare
det meste af 2016
Dernæst forhandlinger med Parlamentet osv.
EASA har udgivet forslag (technical opinion) til droneregler
Er risikobaseret. Skelner mellem ”Åben” og ”Specifik” dronetype
Medlemsstater skal selv fastsætte zoner (frit, begrænset, forbudt)
Indtil nu meget overordnet ramme – elastik i metermål
Dansk lovforslag
Kan formentlig rummes inden for EU-rammen
Dog uafklarede punkter: Kompetencekrav, sondring professionel-fritid
Klare danske regler der fungerer kan påvirke forhandlingerne
www.tbst.dk