Skatteudvalget 2015-16
L 13 Bilag 10
Offentligt
1577941_0001.png
Bekæmpelse af sort arbejde - med gulerod og pisk
v/ cheføkonom Bo Sandberg & chefkonsulent Søren Lange Nielsen, Dansk Byggeri
Eksperthøring i Folketingets Skatteudvalg 9. december 2015
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0002.png
Dansk Byggeri
§
Dansk Byggeri er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation for ca.
6.000 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri
§
Medlemskredsen spænder fra de allermindste til de allerstørste
§
Medlemsvirksomhederne beskæftiger ca. 60.000 medarbejdere
§
Lønsummen i medlemsvirksomhederne er ca. 24 mia. kr.
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0003.png
Disposition
§
§
§
§
§
Introduktion til problemstillingen (1 planche)
Guleroden - de økonomiske incitamenter (2 plancher)
Pisken - kontrolforanstaltninger mv. (2 plancher)
Bonusinfo om udenlandsk arbejdskraft (2 plancher)
Samlet konklusion (1 planche)
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0004.png
Intro: Dansk Byggeri var og er modstander af L13
Hvis retssikkerhed varetager man?
§
Ifølge ”Holdningsundersøgelse 2014” fra SKAT (udført af Danmarks Statistik
for SKAT), vurderer 27% af virksomhederne, at de er udsat for unfair
konkurrence pga. sort økonomi (1.281 virksomheds-respondenter)
If it ain´t broke - don´t fix it!
§
2012-reglerne vedr. sort arbejde er gode, pragmatiske tiltag. Kontrol stopper
ved hoveddøren. Og det er jo virksomheden og dens ansatte, der kontrolleres.
§
Ifølge Skatteministeriet havde tilladelsen til kontrol i private haver uden
dommerkendelse ultimo 2014 resulteret i 747 kontroller med 869 forskellige
sager til følge. Det vidner i vores optik om en klar berettigelse af ordningen.
Det præventive og økonomiske aspekt
§
Vanskeligt at opgøre økonomisk bundlinje - men kan sammenlignes lidt med
billetkontrollen i S-tog. Kontrollørerne tjener næppe deres løn ind i bøder, men
tabte billetindtægter ville mangedobles, hvis der ikke var kontrol.
§
Den helt store udfordring: Sort arbejde, der konstateres i 2015, bliver reelt først
sort, når det ikke indberettes i forbindelse med selvangivelsen i marts 2016…
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0005.png
Økonomiske incitamenter virker! – Part One
Gode svenske erfaringer med Boligjob-lignende ordninger
§
RUT/ROT har været hjørnesten i Sveriges økonomiske politik siden 2010.
§
Bruttoudbetaling tæt på 20 mia. SEK i 2014 - visse opstramninger i 2016.
§
Adskiller sig bl.a. fra den danske ordning ved, at familierne ikke selv skal
lægge ud for tilskudsbeløbet
§
Antal RUT-virksomheder 3-doblet fra ca. 6.000 i 2009 til ca. 18.000 i 2014
(primært kvindelige ”etniske” iværksættere)
Økonomisk-teoretisk baggrund & Kraka-anbefaling af permanent ordning
§
Håndværks- og serviceydelser er de dele af hverdagslivet, der er mest
eksponeret overfor ulovligt sort arbejde og uproduktivt gør-det-selv arbejde.
Argument for at søge at rette ”markedsfejl”
§
Kraka (okt. 2015): Boligjobordningen (2011-2015) forbedrer det eksisterende
skattesystem strukturelt. Der er positiv velfærdsgevinst og ikke tale om selektiv
erhvervsstøtte. Den nuværende fradragssats på ca. 30% af
lønomkostningerne er tæt på samfundsøkonomisk optimal.
§
Først og fremmest strukturelt tiltag – konjunktureffekt blot positiv sidegevinst
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0006.png
Økonomiske incitamenter virker! - Part Two
Udvalgte danske resultater 2011=> bl.a. pga. Boligjobordning:
§
Effekt svær og usikker at måle – ikke et laboratorieforsøg!
§
Mærkeligt, at politikere og medier på dette ene område betragter
Skatteministeriet og Finansministeriets tal som ”sandhed”
§
DST: Personer, som udførte sort arbejde: 268.000 i 2011 => 158.000
i 2013.
§
DST: Andelen af beskæftigede i bygge- og anlæg, som angiver at
have udført sort arbejde faldt fra 25% i 2011 til 14% i 2013.
§
Rockwool-Fondens Forskningsenhed: Gennemsnitligt ugentligt
timeforbrug på sort arbejde i bygge- og anlæg: Ca. 4 timer i 2011 =>
ca. 3 timer i 2012.
§
Yougov 2015 (for Dansk Byggeri): Boligjobordning fik 45% af
brugerne til at ændre adfærd (heraf konverterede 16% sort til hvidt)
§
Omskiftelige rammevilkår har ført til skadelige stop-and-go-effekter
Dansk Byggeris konklusion:
§
Lad os bruge de to år med arbejdsro omkring den grønne
Boligjobordning 2016-2017 til fremadrettet at sikre stabile ramme-
vilkår, herunder at undersøge effekterne af de svenske ordninger.
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0007.png
Tiltag og iagttagelser på kontrolområdet - planche I
SKAT har allerede fået mange redskaber og beføjelser:
§
RUT-registrering af udenlandske tjenesteydere
§
Skiltning ud til offentlig vej ved opgaver >50.000 kr. inkl. moms
§
Elektronisk betaling >10.000 kr. ellers hæftelse for betaleren
§
Omvendt momspligt ved brug af udenlandske underentreprenører
§
Obligatorisk CVR-nr. på firmakøretøjer
§
Kildeskattelovens §69: (hæftelse ved lønmodtagerlignende forhold)
§
Arbejdsudlejebeskatningsreglerne
Men udnyttes de eksisterende kontrolhjemler mv. fuldt ud?
§
Åbent spørgsmål om SKAT har den fornødne kapacitet/uddannelse?
§
Prioriteringen? Medspillere vs modspillere? Villaveje/byggepladser?
§
Taler systemerne sammen? Fx skattekort vs gyldig arbejdstilladelse?
§
Koordinerede myndighedsaktioner er meget vigtige - og bevillingen til
dem skal vare flere år for at sikre en kontinuert indsats!
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0008.png
Tiltag & iagttagelser på kontrolområdet - planche II
Inddragelse af organisationer mv.
§
Problemet størst udenfor det organiserede arbejdsmarked (fx gode
erfaringer med 48-timers-møderne på bygge- og anlægsområdet)
§
Hjælp til vejledninger og fx til at gøre styresignaler forståelige
Forebyggelse & servicekultur
§
Lettere adgang til vejledning/tast-selv mv. på andre sprog end dansk
§
”Nudging” fx via proaktive sms: Tid til feriepenge, momsregnskab
§
Pas på debattonen! Ikke odiøst at anvende underentreprenører i lille
åben økonomi med overvægt af SMV-virksomheder. Arbejdsdeling,
specialisering, EU´s indre marked (danske løn/arbejdsforhold).
Opdagelsesrisiko og fokus på efterspørgselssiden:
§
Fortsat holdningsbearbejdning – ny debat om øget kriminalisering?
§
Mon ikke tiden er kommet til at sænke kontantgrænsen => 5.000 kr.
P.S.:
§
Husk, at skattegab i DK trods alt er lavt med international målestok
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0009.png
Bonusinfo I: Andelen af udenlandsk arbejdskraft
omregnet til fuldtidsbeskæftigede, 2014
15%
10%
Alle brancher
5%
0%
Anm.: Udenlandsk arbejdskraft omfatter herboende udlændinge, grænsependlere og udstationerede ifølge RUT-registret.
Kilde: Jobindsats.dk, Danmarks Statistik og Dansk Byggeri
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0010.png
Bonusinfo II: Andel herboende udlændinge,
grænsependlere og udstationerede 2014
Hele arbejdsmarkedet
Bygge- og anlægsbranchen
3%
21%
21%
33%
Bopæl i Danmark
Grænsependlere
Udstationerede
76%
46%
Kilde: Jobindsats.dk og Dansk Byggeri
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0011.png
Samlet konklusion / anbefalinger fra Dansk Byggeri
§
Ærgerligt, at SKAT mister den kontrolhjemmel på villavejene, som
Arbejdstilsynet fortsat har.
§
Vigtigt at gå på to ben i indsats mod sort arbejde: Gulerod og pisk!
§
Udvidet og permanent Boligjobordning efter svensk forbillede
§
Sikre, at SKAT udnytter de eksisterende kontrolbeføjelser fuldt ud
§
Ro om flerårige bevillinger til tværgående myndighedssamarbejde
§
Inddrage organisationerne og forbedre servicekulturen i SKAT
§
Konkret anbefaling: Sænke grænsen for kontant betaling til 5.000 kr.
L 13 - 2015-16 - Bilag 10: Materiale brugt ved ekspertmøde om SKATs redskaber til kontrol af sort arbejde den 9. december 2015
1577941_0012.png
Tak for opmærksomheden / spørgsmål
Bo Sandberg,
Cheføkonom. Mobil: +45 28 50 38 19
[email protected]
https://twitter.com/Bo_Sandberg
@Bo_Sandberg
tweeter om økonomiske nøgletal, økonomisk politik,
#dkøko, dansk politik #dkpol og andre emner