Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 29
Offentligt
1610176_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Sagsnr.
2016 - 2163
Doknr.
2004771
Dato
14-03-2016
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har den 8. marts 2016 i forbindelse med samråds-
spørgsmål G ad L 113 bedt om, at social- og indenrigsministeren forud for samrådets
afholdelse den 14. marts 2016 fremlægger dokumentation for korrespondance mellem
Social- og Indenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet om lovforslaget.
Jeg vedlægger i den anledning efter aftale med beskæftigelsesministeren en oversigt
over de to ministeriers korrespondance om lovforslaget, herunder korrespondance om
de af udvalget stillede spørgsmål til lovforslaget.
For så vidt angår selve akterne bemærkes, at korrespondance mellem forskellige mi-
nisterier og mellem et ministeriums departement og dets underordnede styrelser om et
fremsat lovforslag er undtaget fra retten til aktindsigt efter offentlighedslovens § 24,
stk. 1, nr. 1 og 2. Retten til aktindsigt i sådan korrespondance omfatter dog oplysnin-
ger om interne faglige vurderinger i endelig form, medmindre sådanne oplysninger
findes i dokumenter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning, jf. offentligheds-
lovens § 29, stk. 1.
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 24 skal navnlig ses i lyset af, at en minister har
brug for at få og kunne modtage kvalificeret fortrolig rådgivning og bistand fra em-
bedsværket også i sager, hvor ekspertisen er fordelt på flere forvaltningsmyndigheder.
Formålet med bestemmelsen er endvidere at sikre en beskyttelse af de offentligt an-
sattes adgang til – inden for den politisk prægede ministerrådgivning – på en fri og
formløs måde at foretage deres overvejelser og udføre det forberedende arbejde,
uden det pres en eventuel senere offentliggørelse af rent foreløbige overvejelser kan
udgøre. Der henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer,
2014, s. 426-427.
Offentlighedsloven regulerer ikke videregivelse af oplysninger til Folketinget og dets
udvalg. Social- og Indenrigsministeriets beslutning vedrørende oversendelse af den
ønskede korrespondance skal således ikke træffes i medfør af offentlighedsloven.
Under henvisning til de hensyn til regeringens interne beslutningsproces og mulighe-
den for en fri og formløs forberedelse af et lovforslag, som ligger bag offentlighedslo-
vens § 24, finder Social- og Indenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet af prin-
cipielle grunde ikke, at den omhandlede korrespondance bør oversendes til Folketin-
get.
Social- og Indenrigsministeriet har imidlertid med inddragelse af Beskæftigelsesmini-
steriet gennemgået korrespondancen med henblik på at vurdere, om der heri indgår
oplysninger om interne faglige vurderinger i endelig form, som ikke indgår i dokumen-
ter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning.
På den baggrund vedlægger jeg nedenstående akter i korrespondancen, jf. akt nr. 1-3
i den vedlagte aktliste:
L 113 - 2015-16 - Bilag 29: Dokumentation for korrespondance mellem Social- og Indenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet om lovforslaget, fra social- og indenrigsministeren
1610176_0002.png
Uddrag af mail af 1. december 2015 fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering til Social- og Indenrigsministeriet vedr. intern høring af udkast til lov-
forslag om kontanthjælpsloft, 225 timers regel mv. (akt nr. 1)
Mail af 4. december 2015 fra Social- og Indenrigsministeriet til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering vedr. høringssvar til intern høring af udkast til
lovforslag om kontanthjælpsloft, 225 timers regel mv. (akt nr. 2)
Internt notat af 10. februar 2016 om forsørgelsesgrundlaget for mennesker
med handicap udarbejdet af Social- og Indenrigsministeriet (akt nr. 3)
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2