Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 13
Offentligt
1604168_0001.png
Til Folketingets
Beskæftigelsesudvalg
Sekretariatet
Christianshavn den 26. februar 2016
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag L 113 om ændring af lov om socialpolitik og lov om
individuel boligstøtte (nyt kontanthjælpsloft, 225 timers regel, m.v.)
Socialpolitisk Forening afgiver hermed uopfordret høringssvar vedr. ovennævnte lovforslag (L 113).
Indledningsvis undrer vi os over ikke at være på ministeriets høringsliste og dermed
høringsberettiget forening. Derfor er det vores ønske snarest muligt at komme på den liste.
Udover dette skriftlige høringssvar, ønsker vi foretræde for Beskæftigelsesudvalget snarest muligt.
Vi deler regeringens bekymring over stigningen i antal kontanthjælpsmodtagere. Men lovforslaget
adresserer ikke årsagerne til stigningen. Blandt væsentlige årsager kan nævnes:
Generelt er det danske arbejdsmarked ikke særlig rummeligt, trods forskellige tiltag
Ændringerne i førtids- og flexjobreformen fra 2013, hvor tilkendelse blev gjort sværere – og
hvor de rehabiliterende indsatser (ressourceforløb m.v.) slet ikke har haft den
påståede/tilsigtede effekt (tilgangen til førtidspension blev reduceret med 2/3 i efterfølgende
periode, men så måtte folk jo leve af kontanthjælp)
Stramningen af reglerne i Arbejdsløshedsforsikringslovgivningen, der har medført, at mange
tusinde a-kassemedlemmmer der er faldet ud af dagpengesystemet.
De kommunale jobcentres manglende succes mht at matche de ledige med arbejdsmarkedet
Stramninger i lovgivning om sygedagpenge, hvorved man fratog mange forsørgelsesgrundlaget.
Det er meget bekymrende, at man med L 113
Forringer vilkårene for den fattigste del af befolkningen, såvel enlige som familier med børn.
Rammer de mest sårbare grupper i samfundet, som netop ikke - ved egen hjælp - magter at
"trække sig selv op med håret". Herved mindskes inklusion af denne gruppe medmennesker,
"udenforskabet" øges, og sammenhængskraften i samfundet svækkes.
Rammer de børn og unge - som vokser op i fattige familier - særlig hårdt: de har sværere ved at
bestå folkeskolens afgangsprøver, relativt færre afslutter en ungdomsuddannelse, større risiko
for at ende som ufaglærte, stor sandsynlighed for selv at måtte leve som
kontanthjælpsmodtagere som voksne, relativ større risiko for at ende på førtidspension. Kort
sagt fortsætter den negative sociale arv.
Øger chanceuligheden mellem de befolkningsgrupper der har ressourcer (af forskellig art), og
dem som ikke har det overskud.
Øger afstanden mellem bistandsklient og bankdirektør, mht. økonomi, mulighed for social
opstigning, frihed til selv at vælge bolig/lokalområde, mobilitet på arbejdsmarkedet,
uddannelse, karriere, mm.
Strandgade 6, st.
DK 1401 København K
Tlf. +45 40 23 43 20
[email protected]
www.socialpolitisk-forening.dk
Socialpolitisk Forening
CVR nr. 16 96 59 28
Merkur Bank
Reg. 8401 Konto 1107640
www.socialpolitisk-forening.dk
ICSW, International Council
on Social Welfare
Merkur Bank
SWIFT code: MEKUDK21
IBAN: DK3084010001107640
L 113 - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 26/2-16 fra Socialpolitisk Forening
1604168_0002.png
L 113 er med til at undergrave den del af velfærdssamfundet der har til opgave at støtte de svage.
L 113 mindsker kommunernes muligheder for at investere i at opkvalificere de medborgere som
ikke selv magter den opgave (pga. barrierer/ulemper ved negativ social arv hos sin familie)
L 113 vil, hvis det vedtages som foreslået, få alvorlige negative virkninger for mange tusinde
medborgere. Regeringen forventer at kun 700 fuldtidspersoner kommer i ustøttet arbejde - mens
5400 gifte/samlevende plus 13.000 enlige forsørgere rammes økonomisk.
Nedsættelse af ydelser efter L 113 vil medføre, at flere vil blive ramt af hjemløshed/ udsættelse af
egen bolig, dels pga. at de samlede økonomiske ydelser nedsættes, dels som følge af manglende
udbud af boliger til passende lave huslejer. Dette strider imod regeringens egne 2020-mål, vedr.
det sociale område.
L 113 hævder illusionen om, at økonomisk tvang medfører at langt flere kommer i arbejde. Den
forestilling fungerer ikke i praksis. Her henvises til rapporten (fra 2009) "Konsekvenserne af at have
de laveste sociale ydelser som forsørgelsesgrundlag" (udarbejdet af Sociologisk institut/Kbh, RUC,
CASA, og Ålborg Universitet).
Konklusion:
Socialpolitisk Forening tager kraftigt afstand fra det fremsatte lovforslag (L 113) af flg grunde:
Lovforslagets konsekvenser for de ca. 13000 medborgere, der rammes, er IKKE værdigt for god
standard i et moderne velfærdssamfund.
Lovforslaget prioriterer kortsigtede - og meget små - økonomiske besparelser over langsigtede
investeringer i revalidering, uddannelse, omskoling og lign.
Lovforslaget øger chanceuligheden for en sårbar - og underprivilegeret - gruppe
medmennesker.
Lovforslaget øger uligheden øges.
Lovforslaget forringer den sociale sammenhængskraft i samfundet.
De samlede virkninger af L 113 - herunder "det moderne kontanthjælpsloft" - er direkte
kontraproduktive, på lang sigt i henseende til at skabe arbejdsmarkedstilknytning og mer-
produktion.
Lovforslagets negative menneskesyn og det tankesæt, der ligger bag lovforslaget, er hverken
humant eller udtryk for et reelt ønske om at ville hjælpe disse medborgere på vej ind i
samfundets fællesskab. Hverken hvad angår boligstandard, økonomi, fritidsliv, trivsel,
uddannelse, sundhed, langvarig inklusion på arbejdsmarkedet, eller generelle levevilkår.
På vegne af Socialpolitisk Forening
Venlig hilsen
Allan Bærentzen
Landssekretær
2