Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 19
Offentligt
1618779_0001.png
A strategic collaboration between 10 Municipalities,
the Capital Region of Denmark and the Danish State
Gladsaxe den 8. april 2016
Til medlemmerne af Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Trængslen omkring hovedstaden koster årligt samfundet ca. 2 mia. kroner, fordi bilisterne spilder over 9
mio. timer på at sidde i kø. Det viser tal fra Trængselskommissionens rapport ”Mobilitet og fremkommelig-
hed i hovedstaden”. Trængslen vil stige i takt med at flere flytter til hovedstadsområdet, og i 2025 vil bili-
sterne forventeligt skulle bruge ca. 18 mio. timer på at sidde i kø. Trængselskommissionens analyser viser
således også, at der er et behov for at styrke det tværgående transportsystem i hovedstadsregionen.
Letbanen langs Ring 3 er et vigtigt element i at mindske trængslen og styrke den kollektive trafik, og vil årligt
transportere mange millioner mennesker på tværs af fingrene og øge mobiliteten markant.
Samtidig viser erfaringer fra ind- og udland, at letbanen vil virke som en vækstdriver og styrke by- og er-
hvervsudviklingen i hovedstadsregionen. Det er der brug for, fordi hovedstadsregionen taber konkurrence-
evne i internationalt perspektiv. En opgradering af infrastrukturen til en skinnebåren løsning er med til at
sikre vækst og investeringer, som kommer hele landet til gode.
Byudviklingspotentialet som følge af en letbane er stort, og mindst dobbelt så stort som ved en BRT-løsning.
Letbanen kan forventes at medføre private investeringer for mellem 6 og 13 gange niveauet af anlægssum-
men, og samtidig vil grundene ved letbanens stationer forventeligt opleve værdistigninger på mellem 10 og
20 procent.
Det brede forlig om en grøn transportpolitik, den efterfølgende principaftale om anlæg og drift af en let-
bane på Ring 3 og vedtagelsen af en projekteringslov for letbanen har sammen med etableringen af selska-
bet Hovedstadens Letbane dannet fundamentet for, at de første investeringer langs Ring 3 er blevet foreta-
get med tillid til, at der kommer en letbane i 2023.
LOOP CITY er et samarbejde mellem kommunerne langs Ring 3, Region Hovedstaden, Erhvervsstyrelsen og
Transportministeriet om at realisere det store byudviklingspotentiale, som letbanen medfører.
Som formand for LOOP CITY har jeg haft en dialog med flere af virksomhederne langs letbanestrækningen,
som alle melder tilbage, at letbanen har afgørende betydning for dem.
Side | 1
L 102 - 2015-16 - Bilag 19: Henvendelse af 8/4-16 fra Loop City
1618779_0002.png
A strategic collaboration between 10 Municipalities,
the Capital Region of Denmark and the Danish State
Gladsaxe den 8. april 2016
NCC A/S
Letbanen er helt central for væksten og den grønne omstilling i Greater Copenhagen, og for at vi kan kon-
kurrere med andre byer i Nordeuropa og regionen. Vi må ikke lade denne vækstmulighed gå fra os. I NCC
har vi placeret vores nye domicil ved en kommende letbanestation i Gladsaxe, fordi vi ønsker at være fyr-
tårn i en erhvervsudvikling i området, som vi har en stor forventning til vil komme som følge af letbanen. Vi
fik opført Danmarks grønneste kontorhus (DGNB platin), og vi lægger vægt på, at vores medarbejdere i
fremtiden kan vælge at lade bilen stå og tage offentlig transport til og fra arbejde.
Martin Manthorpe, Direktør i NCC Building Danmark
Novozymes A/S
Novozymes er en virksomhed, der på alle måder arbejder for en grønnere verden gennem vores produkter.
Derfor støtter vi også letbanen som en grøn transportform, der kan medvirke til at løse den trængsel, vi op-
lever i Hovedstaden i dag. Vi har valgt at placere vores nye innovationscenter i Vidensbyen i Lyngby i for-
ventning om en kommende letbane, som har betydning for vores medarbejdere og for de ingeniørstude-
rende på DTU, som er en del af vores fremtidige arbejdskraft.
Jørgen Ove Svendsen, Director, Global Facility Management, Novozymes A/S
MOE A/S
MOE er en ingeniørvirksomhed i kraftig vækst. Vi har placeret vores nye hovedkvarter ved et trafikknude-
punkt i Buddinge, der er tæt på motorvej, S-togs station og en forventet letbanestation. Vi har netop beslut-
tet at udvide dette domicil med plads til yderligere 250-300 medarbejdere. Placeringen tæt på S-tog og Let-
banen gør det let for kunder og medarbejdere at komme til og fra virksomheden.
Christian Listov-Saabye, administrerende direktør, MOE A/S
MT Højgaard A/S
Det er af stor betydning for erhvervsudviklingen af hele Københavns omegn, at der kommer en letbane gen-
nem området. Investorerne udviser allerede stor interesse for udbygningsmulighederne på strækningen, og
har en forventning om, at letbanen realiseres. God infrastruktur hjælper MT Højgaard A/S i forhold til at til-
trække kvalificeret arbejdskraft.
Henrik Norup, seniorudviklingschef MT Højgaard A/S
Venlig hilsen
Karin Søjberg Holst
Borgmester i Gladsaxe Kommune og
Formand for LOOP CITY
Side | 2