Forsvarsudvalget 2015-16
B 61
Offentligt
1628601_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3235
Doknr.
347900
Dato
03-05-2016
Folketingets Forsvarsudvalg har den 19. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til
B 61 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jeppe Jakobsen (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvor mange kommunalbestyrelsesmedlemmer er i løbet af de seneste 10 år blevet
nægtet fritagelse for deres hverv med den begrundelse, at det er et borgerligt ombud
at være kommunalbestyrelsesmedlem?”
Svar:
Lovgivningen indeholder ikke regler, hvorefter Social- og Indenrigsministeriet skal
godkende eller orienteres om et kommunalbestyrelsesmedlems anmodning om frita-
gelse for hvervet. Ministeriet er derfor ikke i besiddelse af de ønskede oplysninger.
Der har siden oprettelsen af de kommunale råd været en tradition for, at medlemskab
af disse er et borgerligt ombud, dvs. at enhver valgbar person har pligt til at lade sig
opstille og vælge til og at varetage hvervet som medlem af kommunalbestyrelser og
tidligere også amtsråd, nu regionsråd.
Reglen i lov om kommunale og regionale valg (lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april
2014) om opstillingspligt for kommunale og regionale kandidater var imidlertid uden
praktisk betydning og blev ophævet ved en lovændring, der trådte i kraft den 1. april
2016 (lov nr. 1742 af 22. december 2015). Det er således ikke længere et borgerligt
ombud at lade sig opstille som kandidat til kommunal- og regionalvalg.
Pligten til som udgangspunkt at modtage valg, når man har været opstillet, og til som
udgangspunkt fortsat at varetage hvervet som medlem af kommunalbestyrelsen i den
periode, man er valgt for, er dog bibeholdt.
Efter § 92 i lov om kommunale og regionale valg har enhver, der er valgbar, pligt til at
modtage valg. Kommunalbestyrelsen skal dog efter anmodning fra den valgte medde-
le vedkommende fritagelse for valget, såfremt den valgte på grund af sin helbredstil-
stand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig
grund til at ønske sig fritaget for valget.
Bestemmelsen i § 103 i lov om kommunale og regionale valg forudsætter, at der be-
står en pligt for kommunalbestyrelsesmedlemmer til at varetage hvervet i den periode,
de er valgt for. Efter bestemmelsen skal et medlem efter anmodning fritages for sit
medlemskab, såfremt medlemmet af de samme grunde, som er nævnt i § 92, har
rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemskabet.
B 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange kommunalbestyrelsesmedlemmer der i løbet af de seneste 10 år er blevet nægtet fritagelse for deres hverv med den begrundelse, at det er et borgerligt ombud at være kommunalbestyrelsesmedlem, til social- og indenrigsministeren
1628601_0002.png
Afgørelser om såvel fritagelse for valg som fritagelse for medlemskab træffes af kom-
munalbestyrelsen. Afslag på anmodningen kan af det pågældende medlem indbringes
for social- og indenrigsministeren senest 14 dage efter, at det er givet.
Ministeriet fører ikke statistik over behandlingen af den type sager, men skønner, at
omfanget af sager indbragt for ministeriet ikke overstiger 5 sager inden for de seneste
10 år.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2