Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
B 128
Offentligt
1637972_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
25. maj 2016
Besvarelse af spørgsmål 2 ad B 128 stillet af udvalget den 12. maj
2016 efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvad der bliver gjort i dag i forhold til
restauratørerne for at imødekomme diskrimination i nattelivet.
Svar:
Alle erhvervsdrivende, herunder også restauratører, skal altid overholde
gældende lovgivning, når de bedriver virksomhed. Dette gælder for ek-
sempel forbuddet mod at servere alkohol for mindreårige, forbuddet mod
at diskriminere samt en række andre gældende love.
I 2010 udarbejdede den daværende VK-regering en handlingsplan om
”etnisk ligebehandling og respekt for den enkelte” som bl.a. indeholdte et
initiativ om revideret og udvidet uddannelse af dørmænd til også at om-
fatte viden om kulturelle forskelle og håndtering af mødet med nydanske-
re i nattelivet.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har oplyst, at på bag-
grund af handlingsplanen er dørmandsuddannelsens målformulering ble-
vet revideret, og der er blevet udarbejdet supplerende undervisningsmate-
riale. Revisionen af de relevante punkter i målformuleringen resulterede i
følgende formuleringer:
”Deltageren kan udføre sit arbejde og rolle som dørmand med basis i
kendskab til relevant lovgivning, i særdeleshed restaurationsloven og
straffeloven samt lov om diskrimination.”, og ”Deltageren kan forholde
sig til, at man i nattelivet kan møde grupper af mennesker med meget
forskellige kultur- og holdningsmæssige udtryksformer og baggrunde og
kan agere hensigtsmæssigt i forhold dertil.”
Derudover blev der oprettet en supplerende arbejdsmarkedsuddannelse på
området, ”Dørmand i funktion”, der bl.a. handlede om uddannelse af
dørmænd til at opnå kompetence til at håndtere konfliktsituationer i al
almindelighed, herunder med gæster af anden etnisk herkomst end dansk,
for derigennem at kunne sikre alle uanset baggrund en kvalificeret be-
handling. Denne arbejdsmarkedsuddannelse eksisterede fra 2011 til 2015,
men blev nedlagt på grund af manglende efterspørgsel på arbejdsmarke-
det.
I 2015 lancerede den tidligere ”Enhed for antidiskrimination” under An-
kestyrelsen en informationskampagne ”JA! til ligebehandling”, som bl.a.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
B 128 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvad der bliver gjort i dag i forhold til restauratørerne for at imødekomme diskrimination i nattelivet, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
omhandlede diskrimination i nattelivet. I forbindelse med informations-
kampagnen blev der produceret en informationsvideo om retten til lige-
behandling i nattelivet.
En restauratør kan derudover nægtes en alkoholbevilling hhv. fornyelse
af en alkoholbevilling på grund af en dom for diskrimination, jf. restaura-
tionslovens § § 13, stk. 2. En udstedt alkoholbevilling kan desuden fra-
kendes af en domstol, hvis bevillingshaveren har gjort sig skyldig i grov
eller gentagen overtrædelse af vilkår for alkoholbevillingen eller af be-
stemmelser i loven, jf. restaurationslovens § 19. Afgørelse i sager om
frakendelse træffes af domstolene.
Efter straffelovens § 79 er det derudover muligt ved dom for et strafbart
forhold at frakende retten til fortsat at udøve den pågældende virksomhed
eller til at udøve den under visse former, såfremt det udviste forhold be-
grunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen.
Det er hhv. kommunerne eller kommunernes bevillingsnævn, der træffer
afgørelser om alkoholbevillinger efter en indstilling fra politiet.
Derudover har Københavns Kommune i samarbejde med brancheorgani-
sationerne HORESTA (Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Branche-
organisation) og DRC (Danmarks Restauranter og Cafeer) udmøntet et
initiativ om bekæmpelse af diskrimination. Initiativet består dels af et
charter, som tager afstand til diskrimination i nattelivet og forpligter de
tilsluttede restaurationer på et sæt retningslinjer for håndtering af oplevel-
ser af diskrimination blandt gæsterne. Restaurationer, der tilslutter sig
charteret, forpligter sig samtidig på, at personale og dørmænd årligt opda-
teres om charterets retningslinjer. Derudover er der udviklet en app
”Stemplet”, som borgere kan bruge til at registrere oplevet diskriminati-
on. App’en videreudvikles, så nattelivets restaurationer aktivt kan tilmel-
de sig app’en og bruge registreringerne til at følge op på konkrete ople-
velser af diskrimination blandt deres gæster i nattelivet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen