Retsudvalget 2015-16
B 58
Offentligt
1626548_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0038-0055
1919006
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om, at Danmark på alle punkter skal leve op til kravene til
rettigheder i EU’s offerdirektiv (B 58), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 30. marts 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 58 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke rettigheder i EU’s offerdirektiv Danmark ikke lever op til, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om, at Danmark på alle punkter skal leve op til
kravene til rettigheder i EU’s offerdirektiv (B 58):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke rettigheder i EU’s offerdi-
rektiv Danmark ikke lever op til?”
Svar:
1.
Det kan oplyses, at en række af de rettigheder, der tilkommer ofre for
forbrydelser efter offerdirektivet (direktiv nr. 2012/29/EU om minimums-
standarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte og be-
skyttelse og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2010/220/RIA), alle-
rede følger af gældende dansk lovgivning og administrativ praksis.
Offerdirektivet indeholder dog også visse rettigheder, som ikke er lovfæ-
stet i dansk ret eller følger af administrativ praksis.
Det følger f.eks. af direktivets artikel 5, at politiet ved enhver anmeldelse
af et strafbart forhold skal udstede en skriftlig bekræftelse af anmeldelsen,
at bekræftelsen skal gengive de væsentligste dele af den anmeldte forbry-
delse, og at bekræftelsen efter anmodning skal oversættes til et sprog, an-
melderen forstår.
Endvidere kan nævnes direktivets artikel 7, hvorefter et offer har krav på
at få oversat afgørelser, som afslutter straffesagen, samt de skrivelser, som
orienterer offeret om afholdelse af retssagen.
For en nærmere gennemgang af offerdirektivets bestemmelser og dansk ret
på området henvises til Notat om tilvalg af offerdirektivet, der er oplistet
som bilag 11 til analyserapporten Samarbejdet om retlige og indre anlig-
gender, som kan findes på Justitsministeriets hjemmeside (www.jm.dk).
2.
Som jeg nævnte under 1. behandlingen af beslutningsforslag nr. B 58, er
regeringen optaget af at sikre en skånsom behandling af ofre, men en gen-
nemførelse af offerdirektivet er efter regeringens opfattelse ikke den rigti-
ge vej at gå.
Dansk lovgivning indeholder som nævnt allerede regler og administrativ
praksis, der har til formål at fastsætte rammerne for myndighedernes be-
2
B 58 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke rettigheder i EU’s offerdirektiv Danmark ikke lever op til, til justitsministeren
handling af ofre, og direktivet vurderes i vidt omfang at formalisere proce-
durer, som i dag fungerer i praksis.
Politiet og anklagemyndigheden står over for ekstraordinære udfordringer i
disse år. Også af den grund vil det efter regeringens opfattelse ikke være
hensigtsmæssigt at afholde en merudgift på op mod 16 mio. kr. årligt for at
gennemføre et EU-direktiv, der ikke indebærer væsentlige fordele for dan-
ske borgere.
3