oo Transport
27. maj 2016
Folketingets Transportudvalg Danish Transport Federation
Christiansborg
1240 København
Vedr. Beslutningsforslag om tilbageholdelse af hele køretøjet (B131).
DI Transport skal hermed påpege, at der efter vores opfattelse er væsentlige
retssikkerhedsmæssige problemer ved ovennævnte beslutningsforslag.
I transportbranchen er det normal praksis, at danske transportvirksomheder, herunder
vognmænd eller speditører, benytter underleverandører til at supplere egne chauffører og
lastbiler. En underleverandør kan være en dansk eller en udenlandsk vognmand, som med
en sættevognstrækker kører med en sættevogn, der typisk er ejet af den danske
transportvirksomhed, der har hyret underleverandøren.
Såfremt underleverandøren får en bøde, vil politiet, såfremt der er tale om en udenlandsk
vognmand, kunne tilbageholde sættevognstrældceren, indtil bøden er betalt eller som
sil cerhed. I beslutningsforslag B131 foreslås det udvidet til også at omfatte en
tilbageholdelse af hele vogntoget, herunder sættevognen, som er ejet af en dansk
transportvirksomhed, selv om forseelsen er begået af en underleverandør.
Forslaget har tidligere været behandlet i Folketinget (B142, 2014-15, 1. samling). Her
af iste daværende transportminister Magnus Heunicke forslaget, fordi forslaget blev
vurderet til at være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. DI Transport er enig i den
vurdering.
Justitsministeriet har i brev til Transportministeriet den 20. december 2012 oplyst, at
Når det gælder tilbageholdelse af hængeren/hele vogntoget, rejser det en række
retssikkerhedsmæssige spørgsmål. Det gælder bl.a. i relation til det grundlæggende
princip om proportionalitet, da bøderne vil kunne dækkes af værdien af den del af
vogntoget (selve lastbilen), der allerede i dag kan tilbageholdes , (jf. Trafikstyrelsens
Rapport fra Cabotageudvalget , Maj 2013, bilag 4). DI Transport er enig i den
betragtning.
I beslutningsforslaget henvises til forseelser, så som overtrædelser af cabotageregler og
reglerne om køre- og hviletid. Dermed risikerer transportvirksomheden, der ejer
sættevognen, at få tilbageholdt sættevognen for en forseelse, der er begået af den
udenlandske vognmand, mens vedkommende kørte med en anden sættevogn og for en
anden transportvirksomhed.
H. C. Andersens Boulevard 18
(+45) 3377 3377
transport.di.dk
CVR: 16 07 75 93
1787 København V
Danmark