Forsvarsudvalget 2015-16
B 108
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 12. 04. 2016
Spørgsmål fra Forsvarsudvalget til
udenrigsministeren af 4. april 2016.
FOU B 108 spørgsmål 16 stillet af Doris
Kruckenberg og Jessie Seehuusen.
FOU B 108 spørgsmål 16:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. april 2016 fra Doris Kruckenberg og Jessie
Seehuusen, jf. B 108 bilag 3.
Svar:
Regeringen mener, at Danmark bør bidrage til den internationale koalitions indsats til
bekæmpelse af ISIL. Den internationale koalitions indsats er afgørende i at stoppe ISILs
fremmarch og organisationens grusomme overgreb mod den irakiske og den syriske befolkning.
ISIL udgør fortsat en alvorlig trussel mod befolkningerne i flere lande i Mellemøsten og
Nordafrika samt mod international, herunder dansk, sikkerhed. Det underbygges af
terrorbevægelsens angreb mod både militære og civile mål i og uden for regionen. ISIL’s brutale
fremmarch i Syrien og Irak har desuden medført, at befolkningerne i landene bliver drevet på
flugt. ISIL har systematisk begået massive overgreb, herunder massehenrettelser.
Jeg skal også gøre opmærksom på, at FN’s Sikkerhedsråd i resolution 2249 (2015) har slået fast,
at ISIL udgør en global trussel af hidtil uset karakter mod international fred og sikkerhed. I
resolutionen opfordrer FN’s Sikkerhedsråd medlemsstaterne til at iværksætte tiltag med henblik
på at forhindre og standse terrorangreb udført af ISIL samt at udrydde fristeder etableret af
ISIL i væsentlige dele af Irak og Syrien. FN’s Sikkerhedsråd har gentaget opfordringen i
resolution 2254 vedtaget 18. december 2015.
I forhold til håndtering af frihedsberøvede kan jeg henvise til forsvarsministerens svar på FOU
alm. del spørgsmål 115 stillet den 8. marts 2016. Forsvarsministeren oplyser bl.a. følgende:
”Det kan ikke udelukkes, at det danske militære bidrag i kampen mod ISIL i Irak og Syrien vil
skulle håndtere frihedsberøvede. Det skal dog bemærkes, at i forhold til de opgaver, som det
danske militære bidrag på nuværende tidspunkt forventes at udføre, vurderes sandsynligheden
for frihedsberøvelse af personer i Irak at være lav.
I tilfælde af dansk frihedsberøvelse vil det afhænge af den konkrete situation, hvorvidt den
frihedsberøvede person vil skulle løslades, udleveres til et andet land eller retsforfølges i
Danmark. Der er nedsat en tværministeriel task force, som vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede, hvis det bliver nødvendigt.”
B 108 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-16 fra Doris Kruckenberg og Jessie Seehuusen, til udenrigsministeren
Det fremgår af det fremsatte forslag til folketingsbeslutning, at det danske bidrag vil være
underlagt folkeretten, herunder den humanitære folkeret. Forsvaret vil forud for udsendelsen af
de militære bidrag udarbejde missionsspecifikke direktiver for de udsendte bidrag, der bl.a. vil
beskrive de juridiske rammer for de militære operationer, således at operationerne gennemføres
i overensstemmelse med den humanitære folkeret samt menneskerettighederne.
Som det også fremgår af beslutningsforslag B 108, er kampen mod ISIL langt mere end en
militær kamp. Koalitionens flerårige strategi indeholder fem spor med fokus på såvel militære
som civile indsatser. Regeringen ønsker, at Danmark bidrager med betydelige indsatser i de
civile såvel som i det militære spor af kampen mod ISIL.
Der er derfor i 2016 afsat i alt 122,5 mio. kroner til et nyt, tre-årigt stabiliseringsprogram for
Irak og Syrien. Her ser vi eksempelvis på om vi kan gøre endnu mere for at støtte den meget
vigtige minerydningsindsats. Det er en stor udfordring for civilbefolkningens tilbagevendelse til
eksempelvis Ramadi, at ISIL har mineret store områder. Herudover er der afsat 28,5 mio.
kroner til koalitionens arbejde med at begrænse tilstrømningen af fremmedkrigere til ISIL,
imødegå ISIL’s propaganda samt afskære ISIL’s finansieringskilder.
Adskilt herfra bidrager Danmark endvidere substantielt til at afhjælpe den enorme humanitære
krise, som er udløst af ISIL’s fremmarch og de øvrige konflikter i Syrien og Irak. Den
humanitære bistand tjener alene til at bistå ofrene for den igangværende konflikt og udgør
således ikke en del af indsatsen mod ISIL. Danmark har siden Syrien-konfliktens start bidraget
med 1,4 mia. kroner i humanitær bistand i relation til Syrien-krisen, heraf 329 mio. kr. i 2014 og
533 mio. kr. i 2015.
De militære og civile indsatser i kampen mod ISIL er vigtige bidrag til at håndtere kriserne i
Syrien og Irak. Lad mig dog afslutningsvis slå fast, at bæredygtige, politiske løsninger er
afgørende for at opnå langvarig fred og stabilitet i regionen.