Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1622489_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 8. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 436 (alm. del) efter ønske fra Trine Bramsen (S) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 436:
Kan ministeren oplyse i hvilket omfang Udlændingestyrelsen af egen drift fører
tilsyn med, at personer, der er meddelt opholdstilladelse som religiøs forkynder,
fortsat lever op til betingelserne efter udlændingelovens § 9 f under deres ophold
her i landet?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, som jeg kan henholde
mig til.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med be-
handling af ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelse som religiøse forkyn-
der, missionær eller ordensperson, jf. udlændingelovens § 9 f, stk. 1, nr. 1-3, kon-
trollerer, at ansøgeren fortsat opfylder betingelserne for at have opholdstilladelse
som religiøs forkynder mv. Forlængelse af en opholdstilladelse som religiøs for-
kynder mv. er bl.a. betinget af, at ansøgeren fortsat godtgør at have tilknytning til
folkekirken eller et anerkendt eller godkendt trossamfund her i landet, og at an-
søgeren ikke modtager offentlig hjælp til forsørgelse under opholdet her i landet.
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at forlængelse af en opholdstilladelse
som religiøs forkynder mv. endvidere er betinget af, at ansøgeren inden 6 måne-
der efter meddelelse af førstegangstilladelsen har bestået indvandringsprøven, jf.
udlændingelovens § 9 f, stk. 4. Såfremt udlændingen skal virke som religiøs for-
kynder med vielseskompetence, er det endvidere en betingelse for at få opholds-
tilladelsen forlænget, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af første-
gangstilladelsen har gennemført et undervisningsforløb om dansk familieret, jf.
udlændingelovens § 9 f, stk. 5.
18. april 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2178
56428
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om tilsyn med, at personer, der er meddelt opholdstilladelse som religiøs forkynder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det bemærkes dog, at kravet om bestået indvandringsprøve ikke skal opfyldes af
bl.a. tyrkiske statsborger, jf. associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet.
Udlændingestyrelsen har endvidere oplyst, at opholdstilladelsen ikke kan forlæn-
ges, hvis der er grund til at antage, at udlændingen vil udgøre en trussel mod den
offentlige tryghed, den offentlige orden, sundheden, sædeligheden eller andres
rettigheder og pligter, jf. udlændingelovens § 9 f, stk. 7.
Endelig har Udlændingestyrelsen oplyst, at Udlændingestyrelsen – med henblik på
at kontrollere at betingelserne for en opholdstilladelse overholdes – kan samkøre
oplysninger fra egne registre med oplysninger fra Det Centrale Personregister,
Bygnings- og Boligregistret og indkomstregistret, jf. udlændingelovens § 44 a, stk.
10. Udlændingestyrelsen har endnu ikke fundet anledning til at iværksætte en
sådan samkøring af registre i forhold til religiøse forkyndere.
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at det bl.a. vil indgå i de aktuelle overvejelser
om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave danske
love og værdier og understøtte parallelle opfattelser, om sådanne udlændinges
opholdstilladelse som religiøs forkynder kan nægtes forlænget eller inddrages i
flere tilfælde end i dag.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2