Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del
Offentligt
1599538_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra medlem af Folketinget
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) den 25. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 299 (alm.
del) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 299:
Ministeren bedes i forlængelse af samråd d. 19. januar 2016 om uledsagede
mindreårige flygtningebørn, jf. samrådsspm. Q, redegøre for, om FN’s
børnekonvention kan være til hinder for at opkræve gebyr for ansøgning om
familiesammenføring indgivet af en herboende uledsaget mindreårig. Der
henvises særligt til punkt 5.5 i lovbemærkningerne til lovforslag L 87.
Svar:
Efter lov nr. 102 af 3. februar 2016 skal udlændinge, medmindre Danmarks internationale
forpligtelser kan tilsige andet, betale gebyr for at indgive ansøgning om familiesammenfø-
ring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, eller § 9 c, stk. 1. Reglerne træder i kraft den 1.
marts 2016, jf. lovens § 2, stk. 2.
Der er redegjort nærmere for, hvornår Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at
der skal undtages fra gebyrkravet, i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (lov-
forslag nr. L 87 af 10. december 2015), pkt. 5.5.
Det fremgår heraf, at der med Danmarks internationale forpligtelser navnlig sigtes til
artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det fremgår endvidere, at EMRK artikel 8 vil være til hinder for at opkræve gebyr, hvis
gebyret er af en sådan størrelse, at det reelt afskærer personer fra at kunne udøve et
familie- og privatliv, som er beskyttet af EMRK artikel 8. Det fremgår også, at EMRK artikel
8 sammenholdt med hensynet til administrationen af gebyrordningen indebærer, at en
ansøgning skal tillades indgivet uden betaling af gebyr, hvis EMRK artikel 8 kan tilsige det-
te, samt at der ikke foretages en vurdering af den enkelte ansøgers og dennes families
indkomst- og formueforhold set i forhold til gebyret. Udlændingestyrelsen vil således fore-
tage en screening af sagen, som indebærer en vurdering af, om sagens oplysninger umid-
delbart tyder på, at hensynet til familiens enhed skal bevirke, at ansøgningen skal tillades
indgivet uden betaling af gebyr.
Dato: 15. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2016 - 962
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om en afvisning af forældres familiesammenføring med en herboende uledsaget mindreårig på grund af familiens manglende økonomiske formåen til at svare gebyr vil være i overensstemmelse med kravet i FN’s børnekonvention om, at hensynet til barnets tarv skal komme i første række, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ydermere fremgår det, at gebyrkravet af hensyn til Danmarks internationale forpligtelser
og den praktiske administration af ordningen generelt vil blive fraveget ved ansøgning om
opholdstilladelse til en herboende flygtning.
Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser er yderligere omtalt i den kommente-
rede høringsoversigt, pkt. 2.4.
Det fremgår bl.a. heraf, at yderligere eksempler på, hvornår EMRK artikel 8 kan tilsige, at
kravet om gebyr skal fraviges, er tilfælde, hvor der indgives ansøgning om familiesammen-
føring til uledsagede børn, der har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 9 c, stk. 3, nr. 1,
fordi der er særlige grunde til at antage, at barnet ikke bør gennemgå en asylsagsbehand-
ling.
Endvidere fremgår det heraf, at gebyrkravet ved ansøgning om familiesammenføring til
flygtninge generelt vil blive fraveget, uanset om den herboende udlænding har opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1-3, eller § 8.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2