Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1612451_0001.png
Samrådsspørgsmål AK (Storstrømsbro)
21. marts 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for regeringens økonomiske dispositioner i
forhold til opførsel af en ny Storstrømsbro.
Svar
Det talte ord gælder.
Tak for invitationen til samråd.
Transportministeren og jeg har delt de stillede spørgsmål mellem
os, så de afspejler vores arbejdsdeling som ministre.
Jeg vil indlede med at redegøre for regeringens økonomiske di-
spositioner i forhold til opførelse af en ny Storstrømsbro. Deref-
ter vil transportministeren besvare de øvrige spørgsmål.
Til sidst har vi tid til at besvare de spørgsmål, som I måtte have.
***
Den nuværende Storstrømsbro vil ikke kunne holde til den jern-
banegodstrafik, som skal krydse broen, når Femern Bælt-
forbindelsen åbner. Derfor er det tidligere i regi af Infrastruktur-
fonden besluttet at bygge en ny.
Den oprindelige plan var, at den nye bro skulle åbne i 2021. 2021
var også indtil sidste år det forventede åbningsår for Femern
Bælt-forbindelsen.
Men de tyske jernbaneanlæg er forsinket og forventes nu tidligst
at åbne i 2024. Da den daværende SR-regering fremsatte anlægs-
lov for Storstrømsbroen i foråret 2015, blev der derfor åbnet op
for en senere færdiggørelse af broen end 2021. Dette var afspejlet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til finansministeren
1612451_0002.png
Side 2 af 2
i det tekniske finanslovforslag for 2016, som vi fremsatte i august
sidste år.
Regeringen valgte i sit fulde finanslovsforslag at videreføre den
tidligere regerings forslag om en senere færdiggørelse af broen. På
finansloven for 2016 er det derfor lagt til grund, at den nye bro
åbner i 2024.
Beslutningen om først at færdiggøre broen i 2024 skal – ud over
forsinkelsen af Femern Bælt-projektet – også ses i sammenhæng
med den såkaldte investeringsudfordring.
Udfordringen handler om, at niveauet for de planlagte offentlige
investeringer ligger på et væsentlig højere niveau frem mod 2020,
end der er råd til. Der er derfor behov for at nedbringe niveauet
for de offentlige investeringer frem mod 2020.
En udskydelse af Storstrømsbroen fra åbning i 2021 til åbning i
2024 bidrager til at løse investeringsudfordringen.
Regeringen vil snarest fremlægge konkrete forslag til tilpasninger
på investeringsområdet, som vi vil drøfte med parterne bag Aftale
om finansloven for 2016 og i relevante forligskredse. Alle offent-
lige investeringer vil kunne blive berørt af disse tilpasninger.
Regeringen har dog ikke planer om at udskyde den nye Stor-
strømsbro yderligere. Den nuværende Storstrømsbro er nemlig i
en tilstand, der vil gøre det meget dyrt at vedligeholde den efter
2024.
Samtidig har vi aftalt med partierne bag Aftale om finansloven for
2016, at vi i forbindelse med tilpasningen på investeringsområdet
her i foråret 2016 vil være særligt opmærksomme på forholdene
og udfordringen omkring udskydelsen af den nye Storstrømsbro.
***
Jeg vil nu give ordet til transport- og bygningsministeren.
Tak for ordet!