Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1616542_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. april 2016
2016-1573
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 9. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål nr. 372:
Vil ministeren kommentere de meget problematiske forhold for bl.a. pendlerne
fra Borup og Viby Sjælland, som omtalt i artiklen ”Togpendlere lagde kortene
på bordet” bragt i Dagbladet Køge den 3. marts 2016?
Svar:
Som det fremgår af artiklen ”Togpendlere lagde kortene på bordet”, der blev
bragt i Dagbladet Køge den 3. marts 2016, havde jeg den 2. marts 2016 en god
og konstruktiv drøftelse med borgmestrene fra Køge, Roskilde og Høje Taa-
strup kommuner samt pendlertalsmændene for Viby og Borup om DSB’s betje-
ning af stationerne i Borup, Viby og Hedehusene.
I artiklen omtales forsinkelser og aflysninger af tog, overbelægning samt ønske
om flere togafgange fra de tre stationer.
Jeg har stor forståelse for, at det er irriterende, når der er forsinkelser eller
aflysninger, og jeg er klar over, at DSB pt. er presset på rettidigheden. Dette har
jeg fokus på – også når jeg mødes DSB’s ledelse.
I henhold til de belægningskrav, der fremgår af kontrakten mellem DSB og
Transport- og Bygningsministeriet, skal alle passagerer kunne få en siddeplads
ved 90 % af togafgangene i myldretiderne og ved 95 % af togafgangene uden for
myldretiderne. Det vil sige, at det i den kontrakt, som den tidligere regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre) indgik med DSB på baggrund af en
politisk aftale mellem den tidligere regering, SF og Enhedslisten, tillades, at der
i et vist omfang må være stående passagerer i togene.
Jeg kan desuden oplyse, at DSB overholdt DSB-kontraktens belægningskrav i
myldretiden såvel som uden for myldretiden i 2015 samlet for hele landet. Det-
te gælder også for strækningen mellem Roskilde og Ringsted, hvor Borup og
Viby ligger, mens DSB er udfordret på belægningen i myldretiden på stræknin-
gen mellem København og Roskilde, hvor Hedehusene ligger. Kontrakten mel-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: MFU spm. om kommentar til artiklen Togpendlere lagde kortene på bordet bragt i Dagbladet Køge den 3. marts 2016, til transport- og bygningsministeren
1616542_0002.png
lem DSB og Transport- og Bygningsministeriet er dog indrettet på den måde, at
DSB skal leve op til belægningskravene i myldretiden såvel som uden for myl-
dretiden samlet for hele landet og ikke på hver enkelt strækning.
I forhold til betjeningen af Borup, Viby og Hedehusene aftalte jeg med borgme-
strene fra Køge, Roskilde og Høje Taastrup kommuner samt pendlertalsmæn-
dene for Viby og Borup, at de fremsender konkrete ønsker til betjeningen af de
tre stationer. Disse ønsker vil jeg videreformidle til DSB.
Jeg må dog understrege, at DSB overholder de krav til antal standsninger på
stationerne i Borup, Viby og Hedehusene, der er fastlagt i kontrakten mellem
DSB og Transport- og Bygningsministeriet, som er lavet i sammenhæng med
den politiske aftale mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Det
Radikale Venstre) SF og Enhedslisten i foråret 2015. Det betyder, at jeg ikke
med kontrakten i hånden kan pålægge DSB at køre flere tog eller standse flere
gange på stationerne i Borup, Viby og Hedehusene, end det, der fremgår af
kontrakten.
Det er således op til DSB at vurdere, om der skal ske en udvidelse af togbetje-
ningen af de tre stationer eller ej.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt