Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1560205_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. oktober 2015
2015 - 6119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. oktober 2015 fra Aalborg
Kommune vedrørende Aalborg Letbane, jf. TRU alm. del - bilag 9.
Svar:
Jeg har den 21. oktober 2015 i min mundtlige besvarelse på §20-spørgsmål 68
og 69 over for Folketinget forklaret regeringens beslutning om at annullere det
statslige bidrag til Aalborg Letbane.
Som det fremgik af mit svar, har den tidligere regering ført en økonomisk poli-
tisk helt ud til grænserne, og regeringen har derfor været nødt til at tilpasse de
offentlige investeringer, så de følger det finansierede niveau frem mod 2020.
Det betyder, at der er begrænset råderum for nye infrastrukturprojekter. Rege-
ringen vil derfor, som beskrevet i regeringsgrundlaget, give prioritet til projek-
ter med et højt samfundsøkonomisk afkast. Det har Aalborg Letbane ikke.
I henvendelsen til Transportudvalget skriver Aalborg Kommune, at regeringen
hermed udøver en uretfærdig forskelsbehandling over for Aalborg i forhold til
Aarhus, Odense og København.
Jeg mener ikke, at det ville være økonomisk ansvarligt, hvis vi skulle gribe prio-
riteringen af samfundets ressourcer sådan an, at fordi nogle byer har fået støtte
til en letbane, så skal andre også have.
Anlæg af letbaner – og projekter i den størrelsesorden i det hele taget – må
bero på en konkret vurdering af hvert enkelt projekt. Man må forholde sig kri-
tisk til, om projektet i sig selv er fornuftigt. Og om der er andre investeringsmu-
ligheder, der er bedre.
Det er denne afvejning, vi i regeringen har foretaget. Og her har vi lagt vægt på,
at Aalborg Kommunes egne beregninger viser, at det danske samfund bliver 3,5
mia. kr. fattigere af at anlægge en letbane i Aalborg.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/10-15 fra Aalborg Kommune vedrørende Aalborg Letbane, til transport- og bygningsministeren
1560205_0002.png
Det er desuden væsentligt at bemærke, at Letbaneprojektet i Aalborg er i sin
helt indledende fase, modsat de andre letbaneprojekter, hvor der er lavet prin-
cipaftaler, gennemført lovgivning, stiftet selskaber mv. Projektet kan derfor
stoppes nu, uden at det medfører store tab.
I bilaget til henvendelsen fra Aalborg Kommune fremføres en række af de posi-
tive argumenter for at bygge letbanen. Herunder anføres, at Aalborg Letbane
vil være en driver for investeringer og jobs i Aalborg, og at letbanen vil bidrage
til at reducere trængslen på vejene.
Det må hertil bemærkes, at Aalborg Kommunes egen udredningsrapport for
letbanen konkluderer, at samfundsøkonomien for projektet ikke bliver væsent-
ligt bedre, selvom der forudsættes markante gevinster vedr. bymiljø, vækst og
handelsliv mv. - faktorer som normalt ikke indregnes i samfundsøkonomiske
opgørelser, fordi værdiansættelsen er meget usikker.
Med hensyn til vejtrængsel viser rapporten samtidig, at Aalborg Letbane skaber
meget større tidstab for vejtrafikken, end den skaber gevinster for de rejsende i
den kollektive trafik. Den samlede vejtrafik er beregnet til stige med 4 mio.
kørte kilometer om året. Alt andet lige må konsekvensen heraf være, at det
kommer mere – og ikke mindre – trængsel på vejene i Aalborg, hvis letbanen
etableres.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt