Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1652917_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15. september 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Sagsnr.: 1505342
Dok. nr.: 1771745
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. september 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 98 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselotte Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 98:
”Mener ministeren, at det er ”lighed i sundhed” samt at sikre borgerne en ensartet
behandling, når transkønnede kun kan få behandling i hovedstaden?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Sundheds-
styrelsen, som har oplyst følgende vedrørende godkendelse af specialfunktioner for
voksne transkønnede på offentlige og private sygehuse:
”For så vidt angår regionernes sygehusvæsen eller privathospitaler og -
klinikker, der ønsker at varetage disse funktioner for offentlig betaling,
vil de pågældende sygehuse og klinikker efter sundhedslovens § 208
skulle godkendes af Sundhedsstyrelsen til varetagelse af de pågælden-
de specialfunktioner. Sundhedsstyrelsen har i gældende specialeplan
godkendt højt specialiserede funktioner vedr. transkønnede til vareta-
gelse i specialet psykiatri ved Sexologisk Klinik på Psykiatrisk Center Kø-
benhavn ved Rigshospitalet, samt i specialerne gynækologi-obstetrik og
plastikkirurgi ved Rigshospitalet.
Specialfunktioner tildeles efter ansøgning fra regioner og private syge-
huse, jfr. også vejledning nr. 9053 af 27. januar 2014 vedr. udmøntning
af sundhedslovens § 208 om specialeplanlægning. Sundhedsstyrelsen
stiller grundlæggende de samme krav til varetagelse af funktioner på
offentlige og private sygehuse. Under gældende specialeplan har Sund-
hedsstyrelsen alene modtaget ansøgninger vedr. varetagelse af special-
funktioner for transkønnede fra Region Hovedstaden, og derfor ikke
haft grundlag for godkendelse af mere end ét center til varetagelse af
specialfunktioner for voksne transkønnede.
Sundhedsstyrelsen udsendte i juni 2015 reviderede specialevejlednin-
ger, som danner grundlag for en ny ansøgningsproces, der har frist den
15. januar 2016. I ansøgningsrunden kan regioner og privathospitaler
ansøge om varetagelse af de specialfunktioner, der er angivet i de nye
specialvejledninger. Principielt vil andre end Region Hovedstaden kun-
ne ansøge om varetagelse af specialfunktioner for transkønnede, og
Sundhedsstyrelsen vil i sin sagsbehandling vurdere, hvorvidt indkomne
ansøgninger opfylder kravene til multidisciplinlært samarbejde med
deltagelse af relevante speciallæger med særlige kompetencer. Sund-
hedsstyrelsen vurderer opfyldelse af krav til kvalitet i såvel den enkelte
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om, hvad grundlaget og formålet er for Sundhedsstyrelsens revidering af den faglige vejledning for behandling af transkønnede, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
funktion på det enkelte sygehus som på tværs af landet og specialer,
således at der sikres såvel bæredygtige enheder som et landsdækkende
tilbud af den pågældende opgave på det ønskede kvalitetsniveau.
Den indledende vurdering mhp. om der er grundlag for henvisning til
Sexologisk Klinik kan varetages på hovedfunktionsniveau, f.eks. på lokal
gynækologisk sygehusafdeling, hos en praktiserende speciallæge i gy-
nækologi eller hos egen læge. Iværksættelse af kønsmodificerende be-
handling forudsætter dog den særlige ekspertise forankret i et fast mul-
tidisciplinært teamsamarbejde som præciseret i Sundhedsstyrelsens
vejledning om udredning og behandling af transkønnede.
Opfølgningen, herunder varetagelse af vedligeholdende hormonbe-
handling, kan foregå på f.eks. lokal gynækologisk sygehusafdeling. Der
er etableret samarbejde mellem Rigshospitalet og de gynækologiske
afdelinger ved universitetshospitalerne i Odense og Aalborg vedr. vare-
tagelse af denne opfølgning, hvilket Sundhedsstyrelsen finder meget
hensigtsmæssigt i forhold til at sikre geografisk dækkende tilbud. Den
sygehusafdeling, der varetager opfølgningen, skal bl.a. sikre relevant
forebyggende indsats som følge af kønsmodificerende behandling, her-
under særligt fokus på risiko for hjerte-karsygdom, knogleskørhed og
visse kræftformer (bryst, livmoderhals, æggestokke, livmoder og pro-
stata), hvor kontrol og forebyggende tiltag skal tilpasses den enkelte
patient.”
Sundhedsstyrelsen har vedrørende udredning og behandling af børn og unge med
kønsidentitetsproblemer oplyst følgende:
”Danmark har hidtil ikke haft et specialiseret tilbud til børn og unge
med kønsidentitetsproblemer, ud over de rådgivende samtaler, som er
blevet tilbudt ved Sexologisk Klinik til unge under 18 år. Med Sundheds-
styrelsens nye vejledning af 19. december 2014 er der åbnet mulighed
for etablering af nyt behandlingstilbud på højt specialiseret niveau om-
fattende rådgivning, udredning, observation og eventuel hormonel be-
handling af børn og unge under 18 år med kønsidentitetsproblemer,
herunder mulighed for behandling i relevante tilfælde med såkaldte
’stophormoner’. Kønsidentitetsforstyrrelser hos børn og unge er en
sjælden tilstand. Holland etablerede et tilbud i 1987 og har derefter op-
levet en jævn stigning til ca. 60-80 børn og unge årligt. Erfaringerne fra
udlandet viser blandt andet, at en del børn og unge skifter mening mht.
ønsket om kønsskifte i forbindelse med puberteten. Samtidig er det
Sundhedsstyrelsens vurdering, at bl.a. stophormonbehandling kan væ-
re et relevant tilbud til udvalgte patienter, der herved får ro til at afkla-
ring af ønsket om kønsskifte.
Ved oprettelsen af et specialiseret tilbud til børn og unge med køns-
identitetsproblemer finder Sundhedsstyrelsen det væsentligt, at der fo-
retages systematisk erfaringsopsamling og dokumentation, ligesom in-
ternationalt samarbejde vil være vigtigt. Da der er tale om en kompleks
tilstand med lav forekomst, stor kompleksitet og særlige krav til multi-
disciplinært samarbejde har Sundhedsstyrelsen vurderet, at der kun vil
være grundlag for en enkelt højt specialiseret multidisciplinær funktion
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om, hvad grundlaget og formålet er for Sundhedsstyrelsens revidering af den faglige vejledning for behandling af transkønnede, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
på området. Sundhedsstyrelsens indstilling fandt tilslutning på møde
den 21. maj 2015 i Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning, der
samtidigt tilsluttede sig, at der ikke blev åbnet en separat ansøgnings-
runde for denne funktion. Sundhedsstyrelsen har efterfølgende god-
kendt en ansøgning fra Region Hovedstaden vedr. varetagelse af speci-
alfunktioner for børn og unge med kønsidentitetsforstyrrelser ved Rigs-
hospitalet i et tværfagligt samarbejde mellem specialerne børne- og
ungdomspsykiatri, psykiatri, pædiatri og gynækologi-obstetrik. God-
kendelsesbrev blev fremsendt til Region Hovedstaden primo juni 2015,
og Sundhedsstyrelsen har efterfølgende modtaget en implemente-
ringsplan fra regionen, hvoraf det fremgår at man i løbet af 2015 vil be-
gynde at modtage nogle få patienter.”
Jeg henholder mig til Sundhedsstyrelsens udtalelse og vil herfra bl.a. fremhæve, at
det er muligt at foretage den indledende vurdering af, om der er grundlag for henvis-
ning til Sexologisk Klinik på hovedfunktionsniveau, f.eks. på lokal gynækologisk syge-
husafdeling, hos en praktiserende speciallæge i gynækologi eller hos egen læge.
Derudover vil jeg fremhæve, at opfølgningen, herunder varetagelse af vedligehol-
dende hormonbehandling, kan foregå på eksempelvis en lokal gynækologisk syge-
husafdeling, og at der er etableret et samarbejde mellem Rigshospitalet og de gynæ-
kologiske afdelinger ved universitetshospitalerne i Odense og Aalborg vedrørende va-
retagelse af denne opfølgning.
Jeg er enig med Sundhedsstyrelsen i, at etableringen af dette samarbejde er meget
hensigtsmæssigt i forhold til at sikre geografisk dækkende tilbud.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Kirstine F. Hindsberger