Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1582318_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2015
Politikontoret
Rasmus Hjalte Niess Bak
2015-0032/37-0001
1811928
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 144 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalget har stillet til justitsministeren den 30.
november 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller
Mortensen (S).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om redegørelse for politiets retningslinjer for deling af information om sundhedspersoner, der anmeldes, sigtes eller dømmes for overgreb mod patienter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 144 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Vil ministeren redegøre for politiets retningslinjer for deling
af information om sundhedspersoner, der anmeldes, sigtes eller
dømmes for overgreb mod patienter.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Politiets videregivelse af oplysninger til sundhedsmyn-
dighederne
Rigsadvokatens meddelelse nr. 10/2007 om straffesager mod
sundhedspersonale fastlægger retningslinjer for politiets og an-
klagemyndighedens behandling af straffesager mod sundheds-
personale. Meddelelsen beskriver bl.a., hvornår straffesager
mod sundhedspersoner skal forelægges for de sundhedsfaglige
myndigheder, samt hvornår de sundhedsfaglige myndigheder
skal underrettes om sagens udfald.
Det fremgår af meddelelsen, at det vil være relevant at fore-
lægge sager vedrørende sundhedspersonalets udøvelse af deres
faglige virksomhed for Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis pa-
tienten (eller den, der varetager patientens interesser) har ind-
givet politianmeldelse uden samtidig at klage til Sundhedsvæ-
senets Disciplinærnævn, jf. § 2, stk. 1, i lov om klage- og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Sager, der fore-
lægges, kan f.eks. være straffesager om
overtrædelse af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed eller af straffeloven ved
udøvelse af faglig virksomhed
fejl eller ulykker i forbindelse med benyttelse af medicinsk
udstyr
overtrædelse af sundhedsloven, herunder problemstillinger
om ligsyn og obduktion mv. samt om transplantation, ste-
rilisation og kastration eller om svangerskabsafbrydelse
særligt alvorlige eller principielle forhold, hvorom Styrel-
sen for Patientsikkerhed eller Sundhedsstyrelsen tidligere
har udsendt cirkulærer, vejledninger eller retningslinjer til
sundhedsvæsenet og dets personale
ansvarsfordelingen mellem flere sundhedspersoner af for-
skellig titel og/eller uddannelse og
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om redegørelse for politiets retningslinjer for deling af information om sundhedspersoner, der anmeldes, sigtes eller dømmes for overgreb mod patienter, til justitsministeren
1582318_0003.png
mere specielle sundhedsfaglige spørgsmål, hvor der findes
behov for uddybende spørgsmål eller afklaring af gælden-
de rutiner inden for sundhedsvæsenet.
Derudover skal en række sager – der ikke nødvendigvis vil
vedrøre sundhedspersonalets udøvelse af deres faglige virk-
somhed – altid forelægges for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det drejer sig bl.a. om følgende sager:
Sager vedrørende lov om markedsføring af sundhedsydel-
ser,
sager om kvaksalveri, jf. kapitel 26 i lov om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
samt
sager, der rejser spørgsmål om rettighedsfrakendelse, jf.
straffelovens §§ 78-79.
Hvis en straffesag mod en sundhedsperson har været forelagt
for en sundhedsfaglig myndighed, skal denne myndighed sna-
rest muligt efter afslutning af straffesagen underrettes om sa-
gens endelige udfald. En sundhedsfaglig myndighed, der har
anmeldt en straffesag til politiet, skal ligeledes snarest muligt
efter afslutning af sagen, underrettes om sagens udfald.
2. Politiets videregivelse af oplysninger til Rigsadvokaten
Justitsministeriets cirkulære nr. 64 af 29. juli 2005 med senere
ændringer (indberetningscirkulæret) foreskriver, at politikred-
sene skal indberette straffesager mod personer, der er ansat i
den offentlige forvaltning.
Det følger af cirkulæret, at straffesager mod offentligt ansatte
sundhedspersoner skal indberettes, hvis der rejses sigtelse for
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer eller
våbenloven. Ved overtrædelse af andre love skal sagen først
indberettes, når sagen afsluttes, og kun i de tilfælde hvor den
pågældende idømmes højere straf end bøde.
Indberetninger efter cirkulæret skal ske til Rigsadvokaten,
medmindre andet er angivet i cirkulærets § 2 (f.eks. skal indbe-
retning ske til Forsvarsministeriet, hvis der er tale om en sund-
hedsperson, der er ansat i forsvaret). Rigsadvokaten overvejer
herefter, om der er grundlag for at underrette ansættelsesmyn-
digheden og andre relevante myndigheder, herunder sund-
hedsmyndighederne, om sagen.
Endvidere følger det af indberetningscirkulæret, at politikred-
sen til Rigsadvokaten skal indberette straffesager mod perso-
ner, der er ansat uden for den offentlige forvaltning, hvis der er
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om redegørelse for politiets retningslinjer for deling af information om sundhedspersoner, der anmeldes, sigtes eller dømmes for overgreb mod patienter, til justitsministeren
1582318_0004.png
tale om sager vedrørende seksuelt misbrug af børn mv. begået
af personer, der som led i deres ansættelse eller beskæftigelse
har direkte kontakt med børn under 15 år, eller personer, der
som led i ansættelsen eller beskæftigelsen færdes fast blandt
børn under 15 år. Denne del af indberetningscirkulæret angår
personer, der særligt og ikke blot lejlighedsvis er beskæftiget
med børn. I forhold til sundhedspersoner betyder det, at børne-
læger, børnepsykologer og ansatte på en børneafdeling eller en
institution med børn vil være omfattet af indberetningsordnin-
gen, hvorimod f.eks. en almen praktiserende læge, der i sin
klinik bl.a. tilser og behandler børn, ikke vil være omfattet. Ef-
ter at Rigsadvokaten har modtaget en indberetning, overvejer
Rigsadvokaten, om der er grundlag for at underrette ansættel-
sesmyndigheden og andre relevante myndigheder, herunder
sundhedsmyndighederne, om sagen.
Indberetningscirkulæret udelukker ikke, at politikredsen i an-
dre end de ovenfornævnte tilfælde indberetter en straffesag
vedrørende en sundhedsperson til Rigsadvokaten. Dette kan
ske med henblik på, at sundhedsmyndighederne eller en ar-
bejdsgiver underrettes om sagen, hvis denne kan have betyd-
ning for den pågældendes stilling eller virksomhed.
Rigsadvokaten har ved brev af 26. november 2015 gjort politi-
kredsene opmærksomme på, at det også i straffesager mod
sundhedspersonale, der ikke er omfattet af indberetningscirku-
læret, altid skal overvejes, om Rigsadvokaten skal underrettes
om sagen. Det kan ifølge brevet f.eks. være relevant, hvor en
privatpraktiserende læge krænker en patients blufærdighed el-
ler begår andre fysiske overgreb mod den pågældende, eller
hvor en social- og sundhedsassistent, der er ansat i et privat vi-
karbureau, begår tyveri.
3. Persondatalovens regler
Det bemærkes, at en indberetning i de nævnte tilfælde alene
kan foretages, hvis persondatalovens betingelser for videregi-
velse af oplysninger om strafbare forhold er opfyldt. Det følger
således af persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 2 og 3, at oplysnin-
ger om strafbare forhold må videregives, hvis videregivelsen
sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der
klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hem-
meligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,
samt hvis videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en
myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som
myndigheden skal træffe. Disse betingelser gør sig også gæl-
dende for politiets og anklagemyndighedens videregivelse af
oplysninger.”
4