Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1582721_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2015 - 9787
Doknr.
298663
Dato
17-12-2015
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 26. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 136 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 136:
”Vil ministeren redegøre for regelgrundlaget for magtanvendelse over for hhv. ældre
og demente? Mener ministeren, at de regler og retningslinjer der finder for anvendelse
af magt overfor hhv. ældre og demente er tilstrækkeligt klare og dækkende?”
Svar:
For besvarelsen af første led af spørgsmålet kan jeg oplyse, at målgruppen for regler-
ne om magtanvendelse mv. efter serviceloven er personer med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, der får fx personlig og praktisk bistand samt socialpæ-
dagogisk bistand m.v. efter servicelovens §§ 83-87.
Kravet om, at den psykiske funktionsnedsættelsen skal være betydelig og varig, bety-
der, at reglerne ikke omfatter ældre, der alene lider af en forbigående forvirringstil-
stand eller ældre, som har demens i lettere grad. Det forhold, at en person er ældre,
indebærer derfor ikke i sig selv, at reglerne om magtanvendelse finder anvendelse.
Der skal foreligge den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte psykiske
funktionsevne som en forudsætning for, at der kan iværksættes magtanvendelse efter
serviceloven.
Det er et kommunalt ansvar at sikre, at der kun skrides til magtanvendelse over for
målgruppen, når det er absolut nødvendigt, og at indgrebene aldrig erstatter omsorg,
pleje eller socialpædagogisk bistand.
Reglerne om magtanvendelse gælder i tilfælde, der er afgrænset i lovgivningen, og
omfatter fastholdelse og mulighed for at føre borgeren til et andet opholdsrum, tilba-
geholdelse i boligen, anvendelse af stofseler og optagelse i et bestemt botilbud m.v.
uden samtykke. Herudover er der regler om anvendelse af personlige alarm- eller
pejlesystemer og af særlige døråbnere ved yderdøre.
For besvarelsen af andet led af spørgsmålet kan jeg oplyse, at Ankestyrelsens rapport
om kommunernes håndtering af magtanvendelsesreglerne over for borgere med de-
mens fra november i år indeholder en række anbefalinger fra Ankestyrelsen til kom-
munerne. Det er anbefalinger om kommunernes anvendelse af indgreb, vejlednings-
pligt og sagsbehandling.
Ankestyrelsens anbefalinger efterlader et indtryk hos mig af, at der er behov for, at
kommunerne går deres håndtering af området efter, for at undersøge, om der er be-
hov for lokale initiativer.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om redegørelse for regelgrundlaget for magtanvendelse overfor hhv. ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1582721_0002.png
Rapporten efterlader dog også et indtryk af, at det er et svært område for kommuner-
ne og tilbuddene at håndtere. Jeg har derfor bedt mit ministerium om at revidere både
vejledningen på området og de skemaer, som anvendes til at indberette brug af magt-
anvendelse, så vi får formidlet reglerne mere klart, og så de bliver nemmere for det
relevante personale i kommunerne at bruge.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2