Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1582723_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9535
Doknr.
297136
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 01. december 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 92 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 92:
”Vil ministeren redegøre for reglerne om timereducering på en specialskole i forhold til
hjemmetræningsordningen? Er det op til den enkelte kommune at afgøre, om man kan
kombinere specialskole med nedsat timetal med muligheden for hjemmetræningsord-
ning – og så frem det er, mener ministeren så, at det er rimeligt, at det er den enkelte
kommune, der skal afgøre dette, i stedet for, at der er fælles retningslinjer for, at et
handicappet barn kan kombinere specialskole med reduceret timetal med en hjemme-
træningsordning?”
Svar:
Reglerne om specialskoler hører under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling, som har oplyst følgende:
"Specialskoler skal følge folkeskolelovens almindelige regler om timetal og skoleda-
gens længde. Der er ikke fastsat særlige regler om timereducering på specialskoler i
forhold til hjemmetræning.
Undervisningstiden for den enkelte specialundervisningselev kan med forældrenes
tilslutning nedsættes, hvis elevens helbred ifølge en lægeerklæring ikke tillader gen-
nemførelse af fuld undervisning, jf. § 12, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni
2015 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Sygdom er endvidere lovligt forfald. Sygdom kan være kronisk og/eller strække sig
over en lang periode, hvor eleven ikke er i stand til at deltage i hele skoledagen. Ved
sygdom, herunder kortvarig, men tilbagevendende sygdom, er skolen forpligtet til at
iværksætte sygeundervisning i det omfang, det er nødvendigt. Der ligger et væsentligt
skøn i reglerne om sygeundervisning, dvs. om – og i givet fald hvor meget – der skal
iværksættes sygeundervisning. Derfor vil der i praksis være enkelte elever, der på
grund af sygdom får en kortere skoledag".
Servicelovens regler om hjemmetræning giver mulighed for at kombinere hjemmetræ-
ning med fx et kommunalt dagtilbud eller skolegang, hvis hjemmetræningen imøde-
kommer de betingelser, som er beskrevet i loven. Betingelserne for at kunne hjemme-
træne er, at forældrene helt eller delvist udfører hjælpen i hjemmet, at hjælpen imøde-
kommer barnet eller den unges behov, at forældrene er i stand til at varetage opga-
ven, og at træningen sker efter dokumenterbare metoder.
En kommunal afgørelse om, hvorvidt en hjemmetræningsordning kan godkendes, skal
altid ske ud fra en samlet konkret og individuel vurdering af barnets og familiens be-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om reglerne om timereducering på en specialskole i forhold til hjemmetræningsordningen, til social- og indenrigsministeren
1582723_0002.png
hov, uanset om hjemmetræningen sker i kombination med fx et skoletilbud eller ej.
Dette gælder også, hvis barnet eller den unge modtager undervisning i en specialsko-
le med reduceret timetal.
Det er altså allerede efter gældende regler muligt at kombinere hjemmetræning med
fx skolegang, men der er ikke fastlagt fælles retningslinjer for, hvordan de konkrete
ordninger skal kombineres, da dette, som beskrevet ovenfor, altid skal bero på en
konkret og individuel vurdering af det enkelte barns eller den enkelte unges behov.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2