Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1591023_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 21. januar 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRATH
Sagsnr.: 1507716
Dok. nr.: 1845145
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 26. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 79 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 79:
”Vil ministeren kommentere internt SOU alm. del – bilag 79 og evt. indhente bidrag
fra Sundheds- og Ældreministeriet i forhold til om ministeren mener, at det er rimeli-
ge vilkår der gives til handicappede borgere, når alt transport skal være så besværlig
for borgerne – både i forhold til, at der skal betales med kontanter, og at det kan tage
flere timer end nødvendigt, før borgeren kommer det rette sted hen? ”
Svar:
Til brug min besvarelse af SOU alm. del. spm. 79, som er omtrykt fra Social- og Inden-
rigsministeriet, har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra Transport- og
Bygningsministeriet vedrørende individuel handicapbefordring og flexture. Transport-
og Bygningsministeriet, som har indhentet bidrag fra Trafikselskaberne i Danmark,
har oplyst følgende:
”Helt overordnet gælder, at individuel handicap-/flexkørsel ikke er ta-
xakørsel, men behovsstyret, koordineret kollektiv trafik.
Individuel handicapkørsel reguleres i § 11 i lov om trafikselskaber. Ord-
ningen etablerer individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæm-
mede over 18 år og dækker transport til formål, der ikke er dækket af
andre kørselsordninger, herunder særligt til fritidsformål. Individuel
handicapkørsel skal som minimum give de borgere, der er omfattet af
ordningen, mulighed for 104 enkeltture pr. år.
Flexture skal betragtes som offentlig servicetrafik, jf. § 5 stk. 1, i lov om
trafikselskaber.
Inden for rammerne af denne lovgivning er det kommunerne, der poli-
tisk fastlægger serviceniveauet for ordningen i den enkelte kommune.
Det betyder, at fx bestillingsfristen på i dette tilfælde to timer før af-
gang i Midttrafik er udtryk for en politisk beslutning vedrørende det øn-
skede regionale serviceniveau. Det samme gælder betalingsformen og
den omvejskørsel og ventetid, brugerne kan opleve.
Trafikselskaberne i Danmark oplyser, at nogle kunder således må ud på
en omvej, da vognen skal hente andre passagerer. Kommunerne sætter
grænser for, hvor lang tid turen må vare, og der tages hensyn til, hvis
kunden skal være fremme på et bestemt tidspunkt. Rejsetiden kan i
Midttrafik blive fx forlænget med op til 100 pct. af den direkte køretid
dog altid op til 20 minutter, uanset at den direkte køretid er kortere.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 25/11-2015 fra Lise Kramer om handicappede borgeres transport vilkår, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Fordelen herved er, at vognene udnyttes optimalt, der er reduceret
tomkørsel og kommuner og regioner opnår stordriftsfordele.
Trafikselskaberne i Danmark oplyser desuden, at hvis en kunde mener,
at de har siddet for længe i en bil, opfordres de til at kontakte trafiksel-
skabet, så sagen kan blive undersøgt.
Endelig oplyser Trafikselskaberne i Danmark, at alle kunder bliver bedt
om at kontakte trafikselskabet, hvis det aftalte afhentningstidspunkt
overskrides og de endnu ikke har hørt fra trafikselskabet/chaufføren.
Ved forsinkelser på over 20 minutter er handicapkørsel og Flextur om-
fattet af rejsegaranti, hvormed egenbetalingen kan refunderes.”
For så vidt angår befordringsregler under Sundheds- og Ældreministeriets ressort, kan
jeg oplyse, at det i henhold til bekendtgørelse nr. 959 af 29. august 2014 om befor-
dring og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven, er regionerne, der yder befor-
dring og befordringsgodtgørelse til og fra behandling på sygehus, hvis personen op-
fylder betingelserne herfor. For så vidt angår anvendelse af det frie sygehusvalg eller
udvidede frie sygehusvalg, gælder det, at personer, der vælger at benytte sig af det
frie eller udvidede frie sygehusvalg, har ret til befordringsgodtgørelse som minimum
svarende til befordringsudgiften til det behandlingssted, hvor behandlingen ville have
fundet sted efter regionens visitationskriterier. Det er derfor op til regionerne at til-
rettelægge befordringen til og fra sygehusbehandling, herunder ruterne, eller at yde
befordringsgodtgørelse til patienten.
Kommunerne yder godtgørelse for befordring med ambulance eller særligt indrettet
sygekøretøj til og fra akut skadebehandling hos alment praktiserende læge eller spe-
ciallæge, hvis personens tilstand gør det nødvendigt, samt til og fra planlagte konsul-
tationer hos den valgte alment praktiserende læge eller speciallæge. Kommunerne
yder også befordring eller befordringsgodtgørelse til og fra genoptræning efter endt
sygehusbehandling, når der er udarbejdet en genoptræningsplan.
Jeg forventer naturligvis, at både regioner og kommuner iagttager de gældende reg-
ler for befordring og befordringsgodtgørelse i forbindelse med såvel akut som plan-
lagt behandling i sundhedsvæsenet, herunder tilrettelægger en ansvarlig befordring
inden for de aftalte økonomiske rammer.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Rasmus Thomsen