Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1579537_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9212
Doknr.
291752
Dato
14-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 73 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 73:
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at de mange kommuner, der i dag
overtræder forvaltningslovens § 7, stk. 1: ”En forvaltningsmyndighed skal i fornødent
omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål
inden for myndighedens sagsområde” fremover skal overholde disse regler, herunder
oplyse borgere med sjældne handicap om, hvilke typer hjælp de kan få/søge om i
forhold til den enkelte persons lidelse og situation?
Svar:
Indledningsvis skal det understreges, at det er kommunernes ansvar at sikre, at sags-
behandlingen er i overensstemmelse med lovgivningen, og at borgerne får den hjælp,
som de efter loven har ret til.
Der er allerede iværksat en række initiativer fra centralt hold med henblik på at under-
støtte kommunerne i at leve op til dette ansvar. Som et eksempel herpå kan nævnes
task forcen på handicapområdet, som kan give kommunerne målrettet hjælp med at
kvalificere sagsbehandlingen. Desuden kan nævnes voksenudredningsmetoden, som
ministeriet har udviklet sammen med KL. Voksenudredningsmetoden skal sikre en
helhedsorienteret og individuel vurdering af borgerens funktionsevne.
Derudover har regeringen netop besluttet at igangsætte et arbejde med en reform af
servicelovens voksenbestemmelser, som skal munde ud i en mærkbar forenkling og
afbureaukratisering til gavn for såvel kommuner som borgere. Jeg synes, at lovgivnin-
gen særligt på voksenområdet er blevet for kompleks og for svær for kommunerne at
administrere korrekt. Reformen skal derudover understøtte, at kommunerne ser på
borgerens situation under ét og giver en helhedsorienteret indsats, som samlet imø-
dekommer borgerens behov.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann