Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1579529_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9212
Doknr.
291752
Dato
14-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 71 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 71:
Finder ministeren ligesom spørgeren, at det er en utilfredsstillende situation i behand-
lingen af handicappede i samfundet, at en ny praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen
påviser, at 40 % af handicappede med sjældne handicap eller erhvervet hjerneskade
ikke får den hjælp, de har ret til, jf. artiklen fra www.denoffentlige.dk : ’Smart kommu-
nikation: Ankestyrelsen lader massivt svigt passere’ af den 13. november 2015, og
hvad begrunder ministeren sin vurdering med?
Svar:
Jeg synes også, at det er utilfredsstillende, at praksisundersøgelsen viser så store
problemer i sagsbehandlingen. Kommunerne gør det ganske enkelt ikke godt nok, når
de ikke indhenter de nødvendige oplysninger for at kunne træffe en afgørelse, og når
de ikke foretager en samlet vurdering af borgernes behov for hjælp.
Problemerne afspejler sig bl.a. i, at 40 pct. af de undersøgte sager ville være blevet
hjemvist eller ændret, hvis de var blevet indbragt for Ankestyrelsen. Dette kan imidler-
tid ikke tages som udtryk for, at 40 pct. af borgerne ikke får den hjælp, som de efter
lovgivningen har ret til.
En vurdering af, at en sag ville være blevet hjemvist, hvis den var indbragt for Anke-
styrelsen, kan således være baseret på et utilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagen.
Der kan f.eks. være tale om mangelfulde oplysninger om borgerens helbredsforhold
eller utilstrækkelig præcisering af den hjælp, kommunen har tildelt. Det er i sådanne
sager ikke muligt at afgøre, om borgeren er berettiget til en ansøgt ydelse, før de
manglende oplysninger er tilvejebragt. I nogle af sagerne vil borgeren dermed kunne
være berettiget til den ansøgte hjælp og i andre ikke.
Problemerne afspejler sig desuden i, at borgerne i 37 pct. af sagerne ikke efter en
samlet vurdering har fået dækket deres hjælpebehov. Selv om serviceloven er en bred
rammelov, der kan være vanskelig for kommunerne at administrere, er det meget
bekymrende, at mere end 1/3 af borgerne i de undersøgte sager ikke har fået en fyl-
destgørende hjælp.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann