Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1662369_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
SOU samråd spm. P og Q om
Rigsrevisionens beretning om indsatsen
over for anbragte børn
1. september kl. 13.00-14.30
12-13 minutter
FT 2-080
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet.
[Samrådsspørgsmål]
Jeg er på baggrund af Rigsrevisionens beretning om indsatsen
over for anbragte børn blevet bedt om at redegøre for min
holdning til statsrevisorernes bemærkninger, og hvordan jeg
konkret vil imødekomme kritikken.
I forlængelse af det er jeg blevet bedt om at redegøre for, hvordan
jeg mener, at man kommer lovbrud på området til livs, så
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0002.png
kommunerne fremadrettet overholder lovgivningen - herunder min
holdning til sanktioner over for kommunerne.
[Rigsrevisionens beretning]
Rigsrevisionen har undersøgt indsatsen over for anbragte børn og
unge i perioden fra 2006 og frem til 2014.
Statsrevisorerne konkluderer på baggrund af undersøgelsen at:
Det er kritisabelt, at Social- og Indenrigsministeriet ikke kan
dokumentere, at kommunernes sagsbehandling i perioden
er forbedret.
Derudover kritiseres, at Social- og Indenrigsministeriet ikke i
tilstrækkelig grad har understøttet kommunerne i at måle og
dokumentere effekten af deres indsats.
[Kritik af fejl i kommunernes sagsbehandling]
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg er enig i kritikken.
Rigsrevisionens beretning bygger på praksisundersøgelser, som
Ankestyrelsen har foretaget i perioden 2006 til 2014. Det er de
undersøgelser, som vi har drøftet i denne kreds ved flere
lejligheder. Og jeg ved, at vi er enige om, at det ikke har været
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0003.png
godt nok.
For der skal ikke herske tvivl om, at kommunerne skal overholde
lovgivningen.
Men for mig at se peger Rigsrevisionen i deres kritik på flere
elementer, som kræver, at vi også kigger indad.
Folketinget har i gennem de sidste 10 år indført en lang række
store og nødvendige reformer på området. Men vi må konstatere,
at det har været en udfordring for kommunerne – og mere end vi
havde forudset – at implementere de mange store reformer, som
vi har gennemført på ganske kort tid.
Det har været store reformer med omfattende lovændringer – det
gælder bl.a. Anbringelsesreformen, Barnets Reform,
Overgrebspakken samt Tilsynsreformen.
Der er tale om reformer, der har lavet grundlæggende om på
måden at arbejde på. Det drejer sig fx om indførelsen af den
grundige udredning i form af den børnefaglige undersøgelse, et
helt nyt regime for underretninger, en grundlæggende ny model
for tilsynet med institutioner og meget mere.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0004.png
Det tager tid at omsætte lovregler til gennemgribende ændringer
helt ud i det yderste led, hvor socialrådgiveren sidder og skal
træffe de rigtige beslutninger for barnet.
Det har været reformer med gode og nødvendige tiltag. Men vi har
ikke været gode nok til at sikre, at reformerne havde den ønskede
virkning, inden der blev sat gang i en bølge af nye regler.
[Understøttende tiltag til forbedring af sagsbehandlingen]
For at rette op på kommunernes udfordringer og understøtte
sagsbehandlingen, er der igangsat en lang række initiativer:
Det gælder bl.a. en massiv efteruddannelsesindsats for
sagsbehandlerne med en diplomuddannelse, en
masteruddannelse og et kursuskatalog med kurser, der har
fokus på de dele af sagsbehandlingen, hvor vi ved
kommunerne har udfordringer.
Vi har etableret Task Forcen, så endnu flere kommuner
med problemer får hjælp af Socialstyrelsen til at få rettet op.
Vi har understøttet langt tættere sparring på tværs af
kommuner via det kommunale ledernetværk på
børneområdet.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0005.png
Og sidste år udkom den første underretningsstatistik, som
gør det muligt at følge kommunernes håndtering af
underretninger.
Det er min holdning, at vi fra centralt hold har igangsat nogle
fornuftige, understøttende tiltag, som også skal have tid til at virke.
Og når jeg er ude i kommunerne, oplever jeg, at de er meget
optagede af, at der
skal
være styr på det. Derfor har de også
arbejdet intenst på at forbedre sig, så reglerne bliver overholdt. De
er faktisk ekstremt fokuserede på at give børnene den rigtige
indsats og at inddrage familien på en måde, så de føler sig hørt.
Når jeg taler med de folk, der arbejder på området, er det
heldigvis også min klare opfattelse, at kvaliteten i kommunernes
sagsbehandling er forbedret.
[Holdning til brug af sanktioner]
Der er herefter blevet spurgt til en af de ting, som der også er
spurgt til i dette forum tidligere – nemlig min holdning til brug af
sanktioner over for kommunerne.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0006.png
Jeg tror ikke på, at straf vil bringe os i mål med forbedringer, når
det ikke er modstridende interesser eller ond vilje, der udgør
problemet.
For alle, der arbejder med det her område, ønsker at gøre det
godt for de børn og unge, som vi er her for at hjælpe.
Den læring, jeg mener, at vi kan uddrage af Rigsrevisionens kritik
er:
At fremtidige reformer kræver, at vi følger langt tættere op
på, om vi lykkes ude i kommunerne. Vi skal løbende følge
op på, om vores lovændringer har den ønskede virkning
ude i virkeligheden.
Og hvis det viser sig, at der er problemer, skal vi rette op -
inden der produceres flere regler oveni.
Jeg vil i hvert fald gerne give håndslag på, at det vil være min
tilgang, når vi laver nye reformer i fremtiden.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0007.png
[Kritik af utilstrækkelig understøttelse af dokumentation af
effekt]
Det andet hovedelement i Rigsrevisionens kritik handler om, at
kommunerne ikke i tilstrækkelig grad er blevet understøttet i, at
der kan måles og dokumenteres effekt af indsatserne.
For mig er dette faktisk ”vores nøgle” til forbedring af området. Jeg
mener, at vejen frem er en kurs for socialpolitikken, hvor vi holder
vores fokus på effekten af de sociale indsatser. Virkningen af
vores indsatser er dét, der skal være i centrum, og det er dér, vi
skal rette blikket hen. Vi har talt om fokus på bedre effekt længe –
men jeg mener, at det er på tide, at vi for alvor realiserer den
dagsorden.
For mig at se, kræver det en omlægning af den sociale indsats.
Det har jeg derfor arbejdet målrettet for siden første dag, jeg kom
tilbage i ministerstolen. Og det arbejde vil jeg fortsætte – for en
omlægning forudsætter, at der er de rigtige byggeklodser.
For det første
kræver det et ordentligt vidensgrundlag, som kan
give os et solidt fundament at stå på. Det er baggrunden for, at jeg
har taget initiativ til en årlig socialpolitisk redegørelse, der i detaljer
kortlægger målgrupper, indsats samt indholdet og resultater.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0008.png
Redegørelsen er derfor et nyt og centralt værktøj i arbejdet med at
omstille indsatserne på socialområdet.
Jeg har også sat et ambitiøst arbejde i gang, så vi i fremtiden får
mere ud af vores data på socialområdet. Data skal være brugbare
på et statsligt niveau, men det er ikke nok. Jeg vil også have, at
den viden fremadrettet bliver brugt meget mere ude i
kommunerne. Der findes megen viden allerede – og den viden
skal vi have i spil.
For det andet
kræver det, at vi har en klar retning for vores
socialpolitik med konkrete mål, så der ikke er tvivl om, hvor vi skal
hen med vores sociale indsatser. Det er baggrunden for, at vi i
regeringen har opstillet 10 klare mål for social mobilitet.
For det tredje,
kræver det, at vi i højere grad skal basere de
konkrete sociale tiltag overfor borgerne på viden om effekt og
virkning. Vi skal med andre ord have viden ud og rulle i
kommunernes nære praksisarbejde med børn og unge.
Der er allerede sat flere initiativer i gang, der understøtter det
arbejde. Ét eksempel er Socialstyrelsens
metodeudbredelsesprogram, der skal hjælpe kommunerne til at
anvende metoder med dokumenteret effekt i deres sociale
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0009.png
indsatser. Ét andet eksempel er de penge vi afsatte i satspuljen
sidste år, til at dokumentere virkningen af de effektfulde indsatser,
der allerede anvendes rundt omkring i landet, så vi kan få dem
bredt ud til mange flere kommuner.
Det er de forudsætninger, som skal være på plads for en forbedret
socialindsats med fokus på tæt opfølgning og effekt af
indsatserne.
Jeg finder det ekstremt positivt, at mange kommuner faktisk
allerede er rigtig langt med denne dagsorden. Vi ser lige nu, at en
række forgangskommuner på området – med inspiration fra
Sverige – har reflekteret over egen praksis og valgt at omlægge
deres arbejde til forebyggende indsatser, hvor der sker en helt tæt
opfølgning på det enkelte barns udvikling og trivsel.
[Afslutning]
For her afslutningsvist at samle op, mener jeg, vi kan lære:
- At vi skal blive bedre til at sikre os, at vores reformer og
lovændringer har tid og ro til at virke, før vi sender en ny bølge af
lovændringer afsted.
- Vi skal i fremtiden sørge for en langt tættere opfølgning, så vi
sikrer os, at reformerne har den ønskede effekt. Og hvis ikke, skal
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/9-16 om Rigsrevisionens beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn, jf. SOU alm. del - samrådsspm. P og Q, til social- og indenrigsministeren
1662369_0010.png
vi finde ud af hvorfor, og hvordan det løses. Det er et fælles
ansvar, som jeg gerne vil sætte mig i spidsen for.
Endelig vil jeg gerne sige, at jeg er glad for, at vi har en debat som
denne i dag. For det er enormt vigtigt, at vi fortsætter den gode
tradition for at foretage de store ændringer på det her område i
fællesskab.
Mit mål er en social indsats, hvor vi kan se at – og dokumentere
hvordan – vi flytter udsatte børn og unge til en selvstændig
voksentilværelse med positive fremtidsudsigter.
For mig er vejen frem til forbedring af området derfor, at vi holder
fokus på resultaterne af vores indsatser.
Hvis vi får styr på vores viden om, hvad der virker og får spredt
den viden – så har vi et fundamentalt bedre grundlag for at føre en
socialpolitik, der reelt skaber forandringer for de børn og unge,
som har hårdt brug for samfundets hjælp til en god start på livet.
9