Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1570349_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8310
Doknr.
283646
Dato
19-11-2015
Medlem af Folketinget Orla Hav (S) har d. 30. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 21 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen, jf. SOU alm. del – fortroligt bilag 36, fra en
familie, der har benyttet sig af retten til at hjemmetræne deres handicappede barn, og
herunder særligt forholde sig til, at det i praksis bliver umuligt for en familie at gennem-
føre hjemmetræning, når sektoropdelingens forskellige regelsæt bruges til at fjerne
grundlaget for tabt arbejdsfortjeneste for den forælder, der påtager sig opgaven med
at hjemmetræne?”
Svar:
Problemstillingerne om tildeling af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til famili-
er, der både hjemmetræner og hjemmeunderviser deres børn, blev drøftet indgående
under de politiske forhandlinger, som gik forud for indgåelse af den politiske aftale om
revisionen af hjemmetræningsreglerne den 9. oktober 2015. Baggrunden for disse
drøftelser var blandt andet oplysninger om den konkrete sag, som nu også er beskre-
vet i SOU alm. del – fortroligt bilag 36.
Drøftelserne førte til en bred enighed om, at den kommende lovrevision skal tydelig-
gøre rammerne for tildeling af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste for denne
type af familier, så kommunerne er helt opmærksomme på hvilke overvejelser, der
skal ligge til grund, inden der træffes afgørelse i sådanne sager.
Denne enighed er afspejlet i følgende afsnit i den aftaletekst, som alle folketingets
partier tilsluttede sig den 9. oktober 2015:
”Tydeliggørelse i vejledning nr. 3 til serviceloven, via henvisning til Undervisningsmini-
steriets regler, af at elever, der hjemmeundervises, ikke er bundet til at skulle modtage
undervisning i det antal timer, som gives i folkeskolen. Samtidigt tydeliggøres regler-
ne, så det klart fremgår, at der ikke kan ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste for timer, som bruges på hjemmeundervisning, jf. Højesterets dom af 19. august
2014 og Ankestyrelsens principafgørelse nr. 69-14. Omvendt betyder det ikke, at der
ikke vil kunne ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på fuld tid til forældre,
der hjemmetræner, også når barnet eller den unge samtidig hjemmeundervises, hvis
betingelserne i servicelovens § 42 i øvrigt er opfyldt, men afgørelsen skal altid ske på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af omfanget af hjemmetræning og fa-
milien og barnets øvrige situation.
Opdatering af vejledning nr. 3 til serviceloven, så det klart fremgår, at hjælp til dæk-
ning af tabt arbejdsfortjeneste altid skal bevilges ud fra en konkret helhedsvurdering af
barnets og familiens behov og ressourcer – også når barnet både hjemmetrænes og
hjemmeundervises.”
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om hjemmetræning af handicappet barn, til social- og indenrigsministeren
1570349_0002.png
De mere tydelige regler vil gøre det klart for kommunerne, at der ikke kan ydes hjælp
tildækning af tabt arbejdsfortjeneste for de timer, forældrene bruger på at hjemmeun-
dervise barnet eller den unge. Samtidig vil det blive tydeliggjort i vejledningen til reg-
lerne om hjemmetræning, at en ændring af en tidligere afgørelse om tabt arbejdsfor-
tjeneste, eksempelvis fordi hjemmetræningsordningen er omlagt i forbindelse med, at
barnet har nået skolealderen, altid bør ske efter en ny, samlet vurdering af barnets og
familiens behov, med afsæt i servicelovens § 42.
Når omfanget af hjælpen skal udmåles, skal der eksempelvis tages hensyn til, om det
er nødvendigt, at forældrene er hjemme for at kunne tilgodese forhold som barnets
skiftende søvnmønstre, deltagelse i mange behandlinger og undersøgelser, hensynet
til søskendes behov eller lignende. Dette gælder også i familier, som både hjemme-
træner deres barn efter serviceloven og hjemmeunderviser deres barn efter reglerne i
friskoleloven.
Reglerne om hjemmeundervisning af børn hører under Ministeriet for Børn, Undervis-
ning og Ligestilling, som har oplyst, at forældre har ret til at hjemmeundervise deres
børn, hvis undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
jf. kapitel 8 i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det fremgår ikke af reglerne om hjemmeundervisning i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., hvor mange timer hjemmeundervisningen skal omfatte. Ifølge Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling skal reglerne fortolkes sådan, at det er
hjemmeundervisningens resultat, der er afgørende for, om undervisningen står mål
med folkeskolens.
Det betyder, at hjemmeundervisning ikke kan betinges af fx en godkendt undervis-
ningsplan, godkendte undervisningsmidler eller et bestemt antal timer. Der er hverken
fastsat regler om, hvor mange undervisningstimer der skal gives, eller hvornår under-
visningen skal finde sted. Elever, der hjemmeundervises, skal derfor ikke nødvendig-
vis modtage undervisning i det antal timer, som gives i folkeskolen.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings rammer for hjemmeundervisningen
vil blive beskrevet i den reviderede vejledning 3 til serviceloven, som vil blive udarbej-
det i forlængelse af den kommende revision af reglerne om hjemmetræning. Det vil
også, med henvisning til en principafgørelse fra Ankestyrelsen, komme til at fremgå af
vejledningen, at kommunalbestyrelsen i sager om hjemmetræning og hjemmeunder-
visning kan reducere antallet af undervisningstimer i forhold til, hvor mange timer der
undervises i folkeskolen under henvisning til, at hjemmeundervisning ofte er mere
koncentreret end et almindeligt skoletilbud.
Det er min forventning, at de aftalte ændringer i lovgivningen og vejledningen vil skabe
øget klarhed om rammerne for hjemmeundervisning og øget sikkerhed for, at afgørel-
ser om tabt arbejdsfortjeneste altid træffes ud fra en samlet vurdering af barnets og
familiens behov, i overensstemmelse med de generelle retningslinjer i servicelovens §
42 – også i de tilfælde, hvor forældrene både hjemmetræner og hjemmeunderviser
deres børn.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2