Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del Bilag 411
Offentligt
1665006_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
brugervenlighed og bruger-
inddragelse i offentlige
digitale løsninger
September 2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 411: Rigsrevisions notat om beretning om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
1665006_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale
løsninger (beretning nr. 1/2013)
10. august 2016
RN 1505/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om brugervenlighed og brugerinddragelse i
offentlige digitale løsninger, som blev indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 22. januar 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Siden beretningen blev afgivet, har Digitaliseringsstyrelsen arbejdet med at sikre en
højere brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger. Det har
Digitaliseringsstyrelsen bl.a. gjort ved at igangsætte en række initiativer for at udbre-
de viden om digitale løsninger med fokus på, hvordan brugervenligheden kan styrkes.
Rigsrevisionen finder overordnet initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Digitaliseringsstyrelsen har opdateret den fællesstatslige it-projektmodel med et
krav om, at man i modellens gennemførelsesfase udfører tests, herunder fx bru-
gervenlighedstests.
Digitaliseringsstyrelsen har været i dialog med ældre- og handicaporganisatio-
nerne med henblik på at give målrettet vejledning om digital kommunikation og
håndtering af eventuelle udfordringer.
Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med de øvrige fællesoffentlige parter
opstillet mål for brugervenlighed og stillet krav om løbende opfølgning herpå –
også for ikke-obligatoriske løsninger – i den fællesoffentlige digitaliseringsstra-
tegi for 2016-2020.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 411: Rigsrevisions notat om beretning om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
1665006_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2013 en beretning om brugervenlighed og brugerinddra-
gelse i offentlige digitale løsninger. Beretningen handlede om, hvordan brugervenlighed og
brugerinddragelse indgår i tilrettelæggelsen, udviklingen og driften af offentlige digitale løs-
ninger. Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen i marts 2013 på baggrund af en anmod-
ning fra Statsrevisorerne. Undersøgelsens formål var at vurdere, om myndighederne sikrer,
at de offentlige digitale løsninger er brugervenlige.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at når det offentlige stiller
krav om, at borgerne skal anvende de digitale løsninger, er det afgørende, at løsningerne
er brugervenlige, så flest mulige borgere kan anvende dem. Statsrevisorerne henstillede til,
at Digitaliseringsstyrelsen opstiller mere ambitiøse mål for brugervenligheden i borgerrettede
digitale løsninger og sikrer løbende opfølgning. Statsrevisorerne angav, at de forventede, at
de offentlige myndigheder arbejder mere aktivt for at øge brugervenligheden ved:
at de fællesoffentlige krav til brugervenlighed efterleves, og ved at der systematisk gen-
nemføres brugervenlighedstests
at Digitaliseringsstyrelsens klarmeldingskoncept også kommer til at omfatte, at myndig-
hederne skal etablere betjening til de borgere, der ikke kan betjene sig selv digitalt
at offentlige myndigheder afsætter tilstrækkelige resurser til at vejlede borgere og virk-
somheder i at anvende de digitale løsninger.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Skatteministeriets og Justitsministeriets initiativer i
forhold til Rigsrevisionens anbefalinger til en ræk-
ke forbedringer af brugervenligheden i ministerier-
nes digitale løsninger.
Digitaliseringsstyrelsens opdatering af den fælles-
statslige it-projektmodel med et krav om, at man i
modellens gennemførelsesfase udfører tests, her-
under fx brugervenlighedstests.
Resultatet af Digitaliseringsstyrelsens dialog med
ældre- og handicaporganisationerne med henblik
på at give målrettet vejledning om digital kommu-
nikation og håndtering af eventuelle udfordringer.
Resultatet af Digitaliseringsstyrelsens drøftelser
med de øvrige fællesoffentlige parter om, hvordan
alle de fællesoffentlige krav til brugervenlighed kan
gøres gældende for ikke-obligatoriske digitale løs-
ninger.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 22. januar 2014.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Digitaliseringsstyrelsens initiativer
Vi gennemgår i det følgende Digitaliseringsstyrelsens initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter.
6. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af § 18, stk. 4-notat til Statsrevisorerne af 22. januar
2014 fulgt området gennem møde med Digitaliseringsstyrelsen, brevveksling og indhentning
af dokumentation.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 411: Rigsrevisions notat om beretning om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
1665006_0004.png
3
Digitaliseringsstyrelsens opdatering af den fællesstatslige it-projektmodel
7. Statsrevisorerne bemærkede, at de forventede, at de offentlige myndigheder arbejder
mere aktivt for at øge brugervenligheden ved, at der systematisk gennemføres brugerven-
lighedstests.
8. Det fremgik af beretningen, at alle statslige myndigheder siden 2011 har skullet følge den
fællesstatslige it-projektmodel, som dog ikke indeholdt krav til brugervenligheden i digitale
løsninger.
9. Finansministeren oplyste i sin redegørelse af 20. december 2013, at Digitaliseringssty-
relsen havde igangsat en opdatering af den fællesstatslige it-projektmodel med henblik på
at stille krav om brugervenlighedstests.
Vores gennemgang af vejledningen til den fællesstatslige it-projektmodel viser, at modellen
nu er opdateret med krav om, at man i modellens gennemførelsesfase udfører relevante
tests, herunder brugervenlighedstests.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at opdateringen af den fællesstatslige it-pro-
jektmodel har øget fokus på brugerinddragelse og brugervenlighed i gennemførelsesfasen.
Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Resultat af Digitaliseringsstyrelsens dialog med ældre- og handicaporganisationer
med henblik på at give målrettet vejledning om digital kommunikation
11. Statsrevisorerne bemærkede, at de forventede, at Digitaliseringsstyrelsens klarmeldings-
koncept også kommer til at omfatte, at myndighederne skal etablere betjening til de borgere,
der ikke kan betjene sig selv digitalt. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at de forven-
tede, at offentlige myndigheder afsætter tilstrækkelige resurser til at vejlede borgere og virk-
somheder i at anvende de digitale løsninger.
12. Vores gennemgang af det materiale, Digitaliseringsstyrelsen har fremsendt, viser, at
dialogen med ældre- og handicaporganisationerne har resulteret i forskellige typer initiativer
flere steder i landet. Der har været fokus på at udbrede viden om digitalisering af den of-
fentlige sektor, og i foråret 2014 afholdt Digitaliseringsstyrelsen fx informationsmøder om
Digital Post for ansatte på biblioteker, i Borgerservice og i Ældre Sagen.
Dialogen med handicaporganisationerne har desuden resulteret i vejledning til frontperso-
nale om, hvordan de hjælper handicappede med at benytte de offentlige selvbetjeningsløs-
ninger. Derudover er der informeret om handicappedes mulighed for at få hjælp til digital
selvbetjening, herunder lovgivning på området, fritagelsesmuligheder og udfordringer for
denne gruppe.
13. Det fremgår endvidere af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, at der
igangsættes løbende initiativer rettet mod særlige målgrupper, herunder unge, ældre, men-
nesker fra ikke-vestlige lande og mindre it-parate virksomheder, så flest mulige borgere får
glæde af de digitale muligheder.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Digitaliseringsstyrelsen har gennemført ini-
tiativer med henblik på at give målrettet vejledning om digital kommunikation, og at dette vil
fortsætte som følge af initiativer i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Rigsrevisio-
nen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Den fællesstatslige it-
projektmodel
Det er beskrevet som et krav i
budgetvejledningen, at alle
statslige myndigheder skal an-
vende den fællesstatslige it-
projektmodel, når de gennem-
fører it-projekter.
Modellen indeholder principper
for, hvordan et projekt skal ind-
deles i faser, hvordan man går
fra én fase til den næste, og
hvordan man organiserer sit
projekt. Herudover hører der
en række dokumenter til mo-
dellen.
Se mere på www.digst.dk.
Den fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi 2016-2020 –
Et stærkere og mere trygt di-
gitalt samfund
Den fællesoffentlige digitalise-
ringsstrategi vedrører myndig-
heder i både stat, kommuner
og regioner, dvs. både de ad-
ministrative led i form af mini-
sterier, styrelser samt kommu-
nernes og regionernes forvalt-
ninger og de udførende insti-
tutioner som fx hospitaler, fol-
keskoler og universiteter.
Parterne bag strategien er re-
geringen, KL og Danske Regi-
oner.
Se mere på www.digst.dk.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 411: Rigsrevisions notat om beretning om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger
1665006_0005.png
4
Obligatoriske og ikke-
obligatoriske løsninger
Med den fællesoffentlige digi-
taliseringsstrategi 2011-2015
indførtes obligatorisk digital
selvbetjening i bølger fra 2012
til 2015.
Første bølge af obligatorisk di-
gital selvbetjening kom i de-
cember 2012, hvor det bl.a.
blev obligatorisk for borgerne
at anmelde flytning og ansøge
om plads i dagtilbud digitalt.
Der er ikke krav om, at bor-
gerne skal anvende de ikke-
obligatoriske løsninger i deres
kommunikation med det offent-
lige. De ikke-obligatoriske selv-
betjeningsløsninger er heller
ikke en del af digitaliserings-
strategiens bølgeplan.
Digitaliseringsstyrelsens drøftelser vedrørende de fællesoffentlige krav til ikke-
obligatoriske digitale løsninger
15. Statsrevisorerne henstillede til, at Digitaliseringsstyrelsen opstiller mere ambitiøse mål
for brugervenligheden i borgerrettede digitale løsninger og sikrer løbende opfølgning.
16. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at det er vigtigt, at både obligatoriske og ikke-
obligatoriske digitale løsninger lever op til alle fællesoffentlige krav til brugervenlighed.
Rigsrevisionen anbefalede derfor, at Digitaliseringsstyrelsen overvejer, hvordan alle de
fællesoffentlige krav til brugervenlighed kan gøres gældende for ikke-obligatoriske løsnin-
ger.
17. Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at krav til brugervenlighed til digital selvbetjening ind-
går i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, selv om der i strategien
ikke direkte er aftalt krav om brugervenlighed til ikke-obligatoriske løsninger, som det er
kendt fra det obligatoriske område. Digitaliseringsstyrelsen oplyser desuden, at mange af
de ikke-obligatoriske løsninger er karakteriseret ved at have lave besøgstal. Digitaliserings-
styrelsen oplyser i forlængelse heraf, at krav om fx fællesoffentlig brugertest på ikke-obli-
gatoriske selvbetjeningsløsninger kan være en uforholdsmæssig stor udgift, som ikke med-
fører tilsvarende værdi.
18. Vores gennemgang af det materiale, Digitaliseringsstyrelsen har fremsendt, viser, at
der mellem parterne (regeringen, KL og Danske Regioner) bag digitaliseringsstrategien er
aftalt en række andre initiativer til forbedring af brugervenligheden, som gælder for både
obligatoriske og ikke-obligatoriske løsninger.
Borger.dk og Virk
Borger.dk er borgernes sam-
lede digitale indgang til den of-
fentlige sektor. Her har bor-
gerne adgang til en del af de
oplysninger, det offentlige har
om dem, og der er adgang til
selvbetjeningsløsninger og in-
formation.
Virk er virksomhedernes sam-
lede indgang til indberetninger,
data og rådgivning. Her er fx
alle myndigheder og kommu-
ners indberetningsløsninger
samlet.
Det fremgår desuden af materialet, at obligatoriske selvbetjeningsløsninger, erhvervsret-
tede selvbetjeningsløsninger, portaler (borger.dk, Virk og sundhed.dk) og fællesoffentlige
infrastrukturkomponenter som minimum skal leve op til få aftalte krav om tilgængelighed,
fællesoffentlig brugertest ved ny- og videreudvikling samt enkle krav i henhold til god for-
valtningsskik, fx tydelig afsender og information om den videre proces.
Vores gennemgang viser, at digitale selvbetjeningsløsninger – både obligatoriske og ikke-
obligatoriske – som vises på borger.dk og Virk, fremadrettet vil skulle efterleve en fælles
designmanual for borger.dk og Virk. Designmanualens indhold skal aftales nærmere mel-
lem parterne, men vil ifølge Digitaliseringsstyrelsens oplysninger forventeligt indeholde ret-
ningslinjer om opbygning og logik i selvbetjeningsløsningerne.
Derudover fremgår det af materialet, at det som et nyt princip er aftalt mellem parterne, at
der skal gennemføres brugertilfredshedsmålinger for alle digitale selvbetjeningsløsninger,
herunder også de ikke-obligatoriske. Målingerne skal have fokus på brugernes tilfredshed,
tryghed og tillid med offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Viden om løsningernes ef-
fekt og værdi for brugerne skal anvendes til at forbedre selvbetjeningsløsningerne.
19. Rigsrevisionen finder, at resultatet af Digitaliseringsstyrelsens drøftelser med de øvrige
fællesoffentlige parter om at opstille krav til og mål for brugervenlighed og opfølgning på
brugernes tilfredshed – også med ikke-obligatoriske løsninger – er tilfredsstillende. Rigs-
revisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm