Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679194_0001.png
24. oktober 2016
J.nr. 16-1458281
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 717 af 29. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679194_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 se ud, hvis
der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal
busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik?
Svar
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 blev det lagt til grund, at det samlede
trafikarbejde med busser i rutekørsel udgjorde 455 mio. km. Det omfatter rutekørsel ud-
ført af de seks regionale trafikselskaber (Movia, BAT, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik og
Nordjyllands trafikselskab) og private busselskaber.
Det fremgår af Trafik- og Byggestyrelsens rapport
Nøgletal for offentlig buskørsel, ekskl. han-
dikapkørsel, Regnskab 2014,
at antallet af driftsbusser i de seks regionale trafikselskaber
udgør 3.314, og at de udfører et trafikarbejde på 276 mio. km.
Beregningerne i besvarelserne af SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 er, som det frem-
går, proportionale med andelen af det samlede trafikarbejde, der udføres af henholdsvis
diesel- og elbusser. Hvis der i stedet skal tages udgangspunkt i et potentielt trafikarbejde
på 276 mio. km skal resultaterne i SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 skaleres med en
faktor 0,6 (276/455),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Reduktion i de eksterne omkostninger forbundet med buskørsel og provenuvirkning ved en
gradvis indfasning af elbusser og godtgørelse ned til satsen for proces el på 0,4 øre/kWh
År
Antal elbusser i
Samlet reduktion i
Umiddelbart provenu, Provenu efter tilbage-
bestanden
eksterne omkostninger,
mio. kr.
løb og adfærd, mio. kr.
mio. kr.
24
0
0
0
71
143
238
356
499
641
784
926
1.069
1.188
1.283
1.354
1.401
1.425
0
5
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
50
55
-5
-15
-20
-35
-45
-60
-70
-80
-95
-100
-110
-115
-115
-115
-5
-10
-20
-30
-40
-50
-60
-70
-80
-90
-95
-100
-100
-100
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
Kilde: Egne beregninger.
Anm: Virkningen på andre konti, herunder moms, er medtaget under tilbageløb og adfærd. De reducerede omkostninger,
som busselskaberne opnår ved godtgørelse af elafgift ned til satsen for proces, antages overvæltet i et fald i billetpriserne.
Det antages fortsat at 43 pct. af trafikarbejdet på 276 mio. km efter 15 år udføres af elbusser.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679194_0003.png
Det skal bemærkes, at beløbene i tabel 1 således er betingede af, at de private busselska-
ber, der også driver rutekørsel, ikke benytter sig af mulighederne for omlægning af deres
ruter til eldrift. Disse private busselskaber udgør en del af forskellen imellem de 276 mio.
km trafikarbejde, der er forudsat i denne besvarelse, samt de 455 mio. km trafikarbejde,
der er forudsat i besvarelserne af SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501.
Hvis det ønskes alene at godtgøre de offentlige busselskabers elforbrug til buskørsel og
således afskære private busselskaber fra samme mulighed, vil denne ordning skulle opnå
en godkendelse af dens statsstøtteretlige aspekter. Dette vurderes som yderst vanskeligt.
Side 3 af 3