Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1666927_0001.png
22. september 2016
16-1400648
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes foreløbigt svar på spørgsmål nr. 593 af 25. august 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om ændringerne af forskellige typer af familiers indkomstbeskatning som følge af skattereformen i 2012, og effekten på forskellige typer af familiers indkomstbeskatning ved SF’s forslag om at indføre et såkaldt velfærdsbidrag, til skatteministeren
1666927_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opdateret oversigt over ændringerne af forskellige typer af familiers indkomst-
beskatning som følge af skattereformen i 2012, og i forlængelse heraf opgøre effekten på forskellige typer
af familiers indkomstbeskatning ved SF’s forslag om at indføre et såkaldt ”velfærdsbidrag”? Familiety-
perne bedes i begge dele tage afsæt i Finansministeriets familietypemodel.
Svar
Virkningen af
Aftale om skattereform
fra juni 2012 er beregnet med udgangspunkt i de fuldt
indfasede reformregler i 2023 set i forhold til et hypotetisk regelsæt, hvor virkningerne af
Forårspakke 2.0 fra 2009 er fuldt indfaset, men uden ændringerne fra 2012-reformen.
Virkningen er beregnet for en LO-familie, en funktionærfamilie, en direktørfamilie, en en-
lig dagpengemodtager og en pensionist.
SF’s forslag om et velfærdsbidrag består i en forhøjelse af bundskattesatsen på 0,21 pct.
Virkningen heraf er beregnet med udgangspunkt i de fuldt indfasede regler fra skattere-
formen i 2012. Det bemærkes, at der her alene er tale om et finansieringselement, men
hvor anvendelsen heraf ikke er præciseret og ikke er tillagt en umiddelbar betydning for
familietypernes rådighedsbeløb.
Skattereformen fra 2012 indebærer isoleret set en forøgelse af LO-familiens rådighedsbe-
løb på ca. 8.800 kr., svarende til 2,3 pct. af rådighedsbeløbet,
jf. tabel 1.
Velfærdsbidraget
medfører isoleret set en nedgang i det årlige rådighedsbeløb på 1.200 kr., svarende til 0,3
pct. af rådighedsbeløbet. Tilsvarende vil en funktionærfamilie, en direktørfamilie og et
pensionistpar få en forøgelse af rådighedsbeløbet fra 2012-reformen. Omvendt vil en en-
lig dagpengemodtager i lejebolig få en tilbagegang i rådighedsbeløbet som følge af både
2012-reformen og velfærdsbidraget.
Tabel 1. Virkninger på rådighedsbeløbet for forskellige familietyper af skattereformen fra 2012 samt
indførelsen af velfærdsbidrag, 2017-niveau
2012-reform
Kr.
LO-familie, ejerbolig, 2 børn
Funktionærpar, ejerbolig, 2 børn
Direktørfamilie, ejerbolig, 2 børn
Enlig dagpengemodtager, lejebolig, 0 børn
Enlig pensionist i lejebolig
8.800
15.900
17.800
-7.000
3.500
pct.
2,3
3,0
2,4
-7,3
3,4
Velfærdsbidrag
Kr.
-1.200
-1.700
-1.800
-300
-300
pct.
-0,3
-0,3
-0,2
-0,4
-0,3
Anm.: Ved beregningen af virkningen af 2012-reformen er der taget udgangspunkt i en fuldt indfaset Forårspakke 2.0 (inkl.
Genopretningspakken). Virkningen af velfærdsbidraget er beregnet med udgangspunkt i fuldt indfaserede regler fra 2012-
reformen.
Kilde: Egne beregninger på basis af Skatteministeriets Familietypemodel.
Side 2 af 2