Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1669074_0001.png
28. september 2016
J.nr. 16-1184492
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 586 af 23. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om status for SKATs reguleringer i social dumping-regi fra 2012 og til dags dato, til skatteministeren
1669074_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse status for SKATs reguleringer i socialt dumping-regi fra 2012 og
til dags dato.
Svar
De foreløbige reguleringer i perioden 2012 til den 24. august 2016 foretaget i SKATs ind-
sats mod social dumping udgør knap 700 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Som det fremgår af tabellen, har der været en markant stigning i omfanget af reguleringer
i 2015 og 2016. Stigningen skyldes blandt andet flere og større sager med mange ændrin-
ger, hvor der statueres skattepligt til Danmark for både virksomhed og ansatte. Endvidere
vurderes stigningen at skyldes, at samarbejdet mellem myndighederne er styrket, erfarin-
ger og kompetencer er øget på området, samt antallet af udenlandske virksomheder og
arbejdstagere, der har aktiviteter i Danmark, er øget.
Tabel 1. Foreløbige reguleringer i indsatsen mod social dumping fordelt på år (mio. kr. løbende pri-
ser)
2012
Brutto-
reguleringer
37,6
2013
56,2
2014
98,7
2015
236,9
2016
267,1
Total
696,5
Kilde: SKAT.
Anmærkning: Reguleringerne for 2016 dækker over perioden 1.1.2016-24.8.2016.
Det bemærkes, at reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af ind-
komst, moms, arbejdsudlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også
være ændringer af en lønmodtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i
opad- eller nedadgående retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog
langt overvejende tale om forhøjelser,
jf. besvarelse af SAU alm. del 587.
Det bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke nødvendigvis svarer til merprovenu for
statskassen, dels fordi en del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst, som derfor
først skal omregnes til skatteværdi, dels fordi der som nævnt er tale om bruttobevægelser,
og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer, som ikke altid kan blive ind-
drevet (på grund af fx konkurser mv.). Endvidere er reguleringerne foreløbige, dvs. der er
ikke i alle tilfælde truffet endelig afgørelse om reguleringerne.
Side 2 af 2