Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1660157_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 80
Offentligt
30. november 2015
J.nr. 15-3077157
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 2. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Per Husted (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvilken effekt nedsættelsen af totalskadegrænsen fra 75 pct. til 65 pct. har haft i 2016, til skatteministeren
1660157_0002.png
Spørgsmål 80
Ministeren bedes vurdere den beskæftigelsesmæssige effekt af, at reparationsgrænsen for
trafikskadede biler sænkes til 65 pct. fra 1. januar 2016, jf. SAU alm. del – bilag 6 og 15.
Svar
Den midlertidige lempelse af reparationsgrænsen i 2014 og 2015 er en afgiftsmæssig be-
gunstigelse af den del af bilbranchen, der reparerer og genopbygger biler.
Når reglerne for afgiftsfri reparation af skadede biler rulles tilbage til det, der var gælden-
de tidligere, vil dette isoleret set trække i retning af lidt lavere beskæftigelse inden for
autoreparation end ellers. Effekten kan isoleret set skønnes til ca. 100 arbejdspladser på
kort sigt. På lidt længere sigt har tilbagerulningen af reparationsgrænsen ikke nogen be-
skæftigelseseffekt.
Jeg kan tilføje, at forhøjelsen fra 65 pct. til 75 pct. i 2014 og 2015, blev indført af den
tidligere regering, og desværre var det ikke en permanent forhøjelse, men en 2 årig aftale.
Side 2 af 2