Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1564894_0001.png
6. november 2015
J.nr. 15-3020380
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 21. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreg-
len samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og
spredningen inden for kommuner) i 2015. Tallene ønskes samtidig holdt op mod gen-
nemsnitlig indkomst i kommunen.
Svar
Fra og med 2003 blev der indført en stigningsbegrænsning for grundskyld af ejerboliger.
Stigningsbegrænsningsreglen indebærer, at grundlaget for beregning af grundskyld mak-
simalt kan stige med en vis procentdel fra et år til det næste.
Det skønnes med en vis usikkerhed, at boligejerne i 2015 vil betale ca. 15,5 mia. kr. i
grundskyld, hvoraf knap 13 mia. kr. skønnes at kunne henføres til enfamiliehuse. I fravær
af stigningsbegrænsningsreglen skønnes provenuet fra grundskyld af ejerboliger at have
været ca. 4,4 mia. kr. større målt i umiddelbar virkning før adfærd, dvs. ved uændret of-
fentlig vurdering af grunden. Der er således ikke taget hensyn til, at grundskyld i vidt
omfang nedvæltes i grundpriserne og dermed reducerer skattegrundlaget for ejendomsbe-
skatningen. Stigningsbegrænsningsreglen reducerer således isoleret set grundskylden med
ca. 4,4 mia. kr. i 2015. En væsentlig del af dette nedslag blev opbygget i årene før finans-
krisen.
Reglen om stigningsbegrænsning har således medført, at der for de fleste enfamiliehuse
ikke betales grundskyld efter den aktuelle offentlige vurdering. For de grunde, hvor
grundværdierne er steget tilstrækkeligt over årene, beregnes således ikke grundskyld af
den aktuelle offentlige vurdering, men af en lavere værdi (det såkaldte grundskatteloft).
Det skønnes, at der for ca. 30 pct. af enfamiliehusene betales grundskyld efter den aktuel-
le vurdering i 2015, dvs. ca. 70 pct. er stigningsbegrænsede,
jf. tabel 1.
Andelen af stig-
ningsbegrænsede enfamiliehuse er størst på Frederiksberg, hvor praktisk taget alle enfami-
liehuse er omfattet, og mindst i Jammerbugten, hvor knap 90 pct. betaler efter den aktuel-
le vurdering.
Det gennemsnitlige nedslag i grundskylden for enfamiliehuse skønnes til ca. 2.700 kr. i
2015, men det dækker over stor kommunal variation. Eksempelvis er det gennemsnitlige
nedslag på Frederiksberg på ca. 48.000 kr., hvilket svarer til omtrent halvdelen af grund-
skylden før nedslag, mens der i andre kommuner kun er et gennemsnitligt nedslag på få
hundreder kroner. Der er væsentlig variation også inden for kommuner. Der er en ten-
dens til, at de mest velstående kommuner i gennemsnit har fået det største nedslag i
grundskylden, både absolut og som andel af indkomsten.
Med ejendomsværdiskattestoppet fra 2002 blev der lagt et nominelt loft over grundlaget
for ejendomsværdiskatten. Skattestoppet betyder, at boligejere, hvis bolig er steget i pris
siden 2001/2002, kun betaler ejendomsværdiskat af 2001/2002-vurderingen. Kapitalge-
vinsten ved salg af ejendommen er skattefri ved realisation.
Side 2 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0003.png
Det samlede provenu fra ejendomsværdiskatten skønnes i 2015 at udgøre ca. 13,5 mia.
kr., hvoraf ca. 10,7 mia. kr. kan henføres til enfamiliehuse. I fravær af skattestoppet skøn-
nes provenuet fra ejendomsværdiskatten for ejerboliger (ved uændret offentlig vurdering)
at have været ca. 6,8 mia. kr. større målt i umiddelbar virkning før adfærd.
Det skønnes, at ca. 7 pct. af enfamiliehusene betaler ejendomsværdiskat efter den aktuelle
vurdering,
jf. tabel 2,
mens de øvrige 93 pct. har en lavere ejendomsværdiskat som følge af
skattestoppet.
Den gennemsnitlige effektive ejendomsværdiskat (ejendomsværdiskat i forhold til et groft
skøn for de reelle ejendomsværdier) skønnes til ca. 0,6 pct. i 2015 for enfamiliehuse. Den
effektive ejendomsværdiskat er mindre end den formelle sats på 1 pct. af ejendomsværdi-
en (for ejendomme med en værdi under ca. 3 mio. kr.).
En del af forklaringen på den lave effektive ejendomsværdibeskatning er, at der er nedslag
for ejere, der har ejet deres ejerbolig siden 1. juli 1998 eller før, samt at der er et ind-
komstafhængigt nedslag for pensionister. I fravær af disse nedslag skønnes det, at den
effektive ejendomsværdiskat ville have været ca. 0,7 pct
1
. I fravær af skattestoppet ville
den effektive ejendomsværdiskattesats have været tæt på 1 pct.
Der er store forskelle på den gennemsnitlige effektive ejendomsværdiskattesats på tværs
af kommuner og inden for kommuner. Således skønnes den gennemsnitlige effektive
ejendomsværdiskattesats i fravær af nedslag til ca. 0,40 pct. på Frederiksberg, mens den i
andre kommuner som eksempelvis Struer og Halsnæs er i nærheden af 1 pct
2
. Der er også
stor variation inden for kommuner. Der er en tendens til, at de mest velstående kommu-
ner (målt ved bruttoindkomsten) i gennemsnit betaler den laveste effektive ejendomsvær-
diskat.
De boliger, der er omfattet af en lav effektiv ejendomsværdiskat i kraft af værdistigninger
på ejendommen siden 2002, har typisk et stort nedslag i grundskylden som følge af stig-
ningsbegrænsningsreglen og betaler samtidig en relativt lav effektiv ejendomsskat. Det
fremgår af
figur 1,
hvor ejerne af enfamiliehuse er delt op i 100 grupper (percentiler), som
er rangordnet efter hvor meget de betaler i ejendomsværdiskat i 2015 som andel af den
opgjorte ejendomsværdi. De, der betaler mindst, ligger således ud mod venstre i figuren.
1
Ejendomsværdierne er opgjort ved at fremskrive de offentlige vurderinger af de enkelte enfamiliehuse fra 2011 med
udviklingen i ejendomspriserne i den pågældende kommune. Da vurderingerne i 2011 i gennemsnit lå lidt under de fakti-
ske ejendomsværdier, er den gennemsnitlige ejendomsværdiskat formentlig lidt overvurderet i beregningen, måske med op
mod 0,1 pct.-point.
Den kommunale variation kan være undervurderet i beregningen. Ejendomsværdierne er opgjort ved at fremskrive de
offentlige vurderinger af de enkelte enfamiliehuse fra 2011 med udviklingen i ejendomspriserne i den pågældende kom-
mune. Vurderingerne fra 2011 har imidlertid en tendens til at overvurdere ejendomme i billige områder, samt undervurde-
re relativt dyre ejendomme.
2
Side 3 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0004.png
Den indlagte tendenslinje viser, at des lavere effektiv ejendomsværdiskat, des større ned-
slag i grundskylden. Den ene procent med de største værdistigninger betaler således om-
kring 0,25 pct. i ejendomsværdiskat, mens stigningsbegrænsningsreglen reducerer grund-
skylden med omkring 30 pct. I den anden ende af skalaen (hvor priserne er faldet siden
2002) betales mere end 1 pct. i ejendomsværdiskat, mens nedslaget i grundskylden typisk
er omkring 5 pct.
Ejendomsværdiskatten skal ses i sammenhæng med beskatningen af anden kapitalind-
komst, herunder skatteværdien af rentefradraget. Ved en obligationsrente på 3 pct., vil
den ejendomsværdiskat, som sikrer nogenlunde balance med rentefradraget, udgøre om-
kring 1 pct. af ejendomsværdien. Er den effektive ejendomsværdiskat mærkbart mindre
end 1 pct. af ejendomsværdien, kan det således ses som et skattemæssigt subsidium til
boligejerne i det pågældende område.
Der gøres for en god ordens skyld opmærksom på, at den effektive ejendomsværdiskat
samt nedslaget i grundskylden kun kan skønnes med betydelig usikkerhed, da en præcis
opgørelse kræver kendskab til den eksakte ejendomsværdi hhv. grundværdi i opgørelses-
året (her 2015), hvilket er følsomt overfor de anvendte forudsætninger.
Side 4 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0005.png
Figur 1. Sammenhæng mellem den effektive ejendomsværdiskat og nedslaget i grundskyld som
følge af stigningsbegrænsningsreglen, enfamiliehuse, 2015
Gns. nedslag i grundskyld (pct.)
35
30
25
Gns. nedslag i grundskyld (pct.)
35
30
25
20
15
10
5
0
0,25
0,5
0,75
1
1,25
20
15
10
5
0
Effektiv ejendomsværdiskat i fravær af nedslag (pct.)
Anm: Ejendomme er opdelt i percentiler (100 grupper) efter størrelsen af den effektive ejendomsværdiskat i 2015 (vandret-
te akse). Den effektive ejendomsværdiskat er korrigeret for nedslag for ejere, der har ejet deres ejendom før 2. juli 1998,
samt nedslag til alderspensionister. Ejendomsværdiskatten er for hver gruppe tegnet op mod den gennemsnitlige rabat i
grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen (lodrette akse). Der er anvendt et uvægtet gennemsnit af den
effektive ejendomsværdiskat hhv. nedslaget i grundskylden i hver gruppe, dvs. hver ejendom vægtes lige meget uanset
ejendommens værdi.
Ejendoms- og grundværdierne er fremskrevet fra vurderingen i 2011 til 2014 på baggrund af stigningen i salgspriserne
ifølge Realkreditrådets statistik på kommuneniveau. Fra 2014 til 2015 er der for hver kommune taget udgangspunkt i
stigningen i 2014, der forudsættes gradvist at tilpasse sig en langsigtsstigning på 3 pct. årligt fra 2021 for alle kommuner.
Den forudsatte stigning fra 2014 til 2015 er således den kommunespecifikke stigning i 2014 korrigeret med 1/7 af tilpasnin-
gen på 3 pct.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. 2013-data fremskrevet til 2015.
Side 5 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0006.png
Tabel 1. Nedslag i grundskyld for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
1.567.000
1.455.000
1.236.000
1.217.000
1.089.000
960.000
904.000
894.000
874.000
866.000
855.000
821.000
815.000
803.000
801.000
791.000
787.000
786.000
780.000
774.000
764.000
761.000
740.000
735.000
732.000
726.000
720.000
719.000
715.000
710.000
706.000
699.000
692.000
683.000
682.000
679.000
0
2
21
34
1
10
4
4
2
23
76
8
55
11
1
17
11
66
9
9
1
19
1
1
2
13
4
69
22
2
5
20
4
51
28
63
Nedslag som følge af
stigningsbegrænsningsreglen
Nedre
Øvre
kvartil
Median
kvartil
Gns.
(kr.)
(kr.)
(kr.)
(kr.)
36.400
15.200
1.900
0
4.000
1.400
1.600
5.600
3.900
200
0
900
0
1.600
2.800
1.800
1.100
0
1.800
1.100
5.500
0
5.600
2.300
2.700
1.700
1.300
0
400
2.300
1.300
500
400
0
0
0
47.800
21.700
14.400
2.600
8.800
2.400
2.200
7.600
5.600
1.400
0
1.900
0
3.700
3.300
3.700
2.300
0
2.900
2.300
6.000
600
7.100
4.200
5.500
3.900
1.700
0
1.600
3.600
1.500
1.900
2.600
0
700
0
60.600
28.700
23.000
9.500
16.700
4.200
3.300
13.400
9.700
3.400
0
2.800
1.100
6.300
4.300
5.200
4.900
1.000
4.000
4.000
7.000
2.000
7.800
5.400
5.600
5.500
2.200
700
2.700
4.300
2.400
4.000
3.900
2.400
2.100
700
48.100
22.500
14.500
10.200
11.200
3.500
2.700
10.100
6.900
3.100
1.800
2.300
1.100
5.100
3.700
3.700
3.900
1.100
3.300
2.800
6.100
1.500
6.800
4.300
4.600
4.200
2.400
900
1.900
3.500
2.400
2.900
2.300
1.600
1.600
1.100
Nedslag i
pct. af
grund-
skyld før
nedslag
52
43
28
24
26
14
12
23
23
13
6
14
5
17
17
12
20
5
18
12
24
11
23
15
18
30
14
6
15
15
14
15
13
15
15
11
fortsættes
Kommune
Frederiksberg
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Allerød
København
Gladsaxe
Fredensborg
Dragør
Hillerød
Roskilde
Helsingør
Glostrup
Ballerup
Aarhus
Solrød
Egedal
Vallensbæk
Herlev
Greve
Hvidovre
Rødovre
Albertslund
Skanderborg
Høje-Taastrup
Lejre
Køge
Tårnby
Brøndby
Frederikssund
Ishøj
Vejle
Aalborg
Fredericia
Side 6 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0007.png
Tabel 1. Nedslag i grundskyld for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
678.000
671.000
670.000
670.000
669.000
667.000
662.000
660.000
656.000
654.000
645.000
644.000
633.000
633.000
632.000
625.000
624.000
622.000
622.000
622.000
622.000
617.000
615.000
612.000
608.000
607.000
607.000
607.000
604.000
602.000
599.000
594.000
593.000
592.000
592.000
592.000
31
54
24
67
12
57
14
18
7
4
25
1
5
77
23
70
13
20
26
17
21
28
39
42
39
3
45
20
82
52
17
84
5
30
36
61
Nedslag som følge af
stigningsbegrænsningsreglen
Nedre
Øvre
kvartil
Median
kvartil
Gns.
(kr.)
(kr.)
(kr.)
(kr.)
0
0
100
0
800
0
700
300
1.500
2.000
0
2.200
1.600
0
300
0
900
100
0
900
300
0
0
0
0
900
0
700
0
0
300
0
1.800
0
0
0
1.200
0
1.800
0
2.400
0
1.900
1.300
2.500
3.000
1.900
3.100
2.500
0
1.900
0
1.400
800
600
2.400
1.200
700
300
500
100
1.800
100
2.800
0
0
1.200
0
3.000
1.100
300
0
2.200
2.700
2.800
1.300
4.100
1.000
3.200
2.500
3.500
4.500
4.300
4.000
3.500
0
3.000
200
2.400
2.000
1.500
4.000
3.100
2.100
800
1.700
600
2.500
400
4.200
0
1.500
2.100
0
4.200
2.200
1.300
1.300
2.700
1.700
2.100
1.300
3.000
900
2.600
1.800
2.700
3.500
2.700
3.400
2.700
300
2.000
500
2.100
1.400
1.100
2.700
2.000
1.500
700
1.200
600
1.900
500
3.300
200
1.100
1.800
200
3.300
1.500
1.000
1.300
Nedslag i
pct. af
grund-
skyld før
nedslag
20
15
24
7
22
9
18
18
25
30
26
35
26
5
28
8
15
18
19
28
19
15
16
14
12
30
5
31
4
12
25
5
30
15
12
18
fortsættes
Kommune
Hele landet
Ringsted
Esbjerg
Gribskov
Silkeborg
Kolding
Odder
Holbæk
Odense
Favrskov
Syddjurs
Horsens
Sorø
Middelfart
Herning
Sønderborg
Halsnæs
Viborg
Rebild
Randers
Næstved
Slagelse
Billund
Faxe
Hedensted
Ikast-Brande
Fanø
Svendborg
Haderslev
Stevns
Holstebro
Aabenraa
Kalundborg
Kerteminde
Nyborg
Frederikshavn
Side 7 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0008.png
Tabel 1. Nedslag i grundskyld for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
590.000
583.000
579.000
578.000
574.000
574.000
574.000
566.000
565.000
562.000
560.000
559.000
559.000
557.000
550.000
547.000
545.000
542.000
534.000
519.000
511.000
483.000
475.000
468.000
449.000
432.000
429.000
45
52
73
74
47
68
42
69
66
34
32
89
24
27
61
70
80
22
77
1
74
14
2
18
40
23
2
Nedslag som følge af
stigningsbegrænsningsreglen
Nedre
Øvre
kvartil
Median
kvartil
Gns.
(kr.)
(kr.)
(kr.)
(kr.)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
200
0
1.800
0
500
1.400
500
0
0
1.300
100
0
0
0
100
0
200
0
0
200
500
0
1.500
600
0
0
0
1.900
0
3.300
0
1.400
2.100
1.700
300
800
2.100
2.100
700
200
100
1.000
300
1.400
100
300
1.000
1.300
0
3.000
1.600
400
100
0
3.300
0
4.500
0
2.900
3.200
2.300
1.100
1.600
3.000
1.500
600
300
500
600
400
1.100
200
400
700
900
400
2.100
1.200
400
300
300
2.300
100
3.400
100
2.000
2.500
1.700
700
1.100
2.800
Nedslag i
pct. af
grund-
skyld før
nedslag
19
11
8
7
12
9
17
6
7
13
13
7
21
20
9
9
6
23
4
41
4
28
39
29
14
21
41
Kommune
Varde
Mariagerfjord
Vejen
Hjørring
Assens
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Brønderslev
Struer
Nordfyns
Jammerbugt
Vordingborg
Faaborg-Midtfyn
Thisted
Vesthimmerlands
Norddjurs
Odsherred
Tønder
Guldborgsund
Morsø
Bornholm
Lolland
Ærø
Langeland
Samsø
Læsø
Anm: Til afgrænsning af husstande er anvendt det såkaldte d-familiebegreb, dvs. familier uden aldersgrænse for hjemme-
boende børn. En hustand er medtaget, hvis boligen er et enfamiliehus, og et medlem af familien er ejer af huset. Den
opgjorte ejendomsværdiskat hhv. grundskyld vedrører alene enfamiliehuset. Har en familie fx et sommerhus, er ejendoms-
værdiskat og grundskyld vedrørende dette ikke medtaget i beregningerne.
Ejendoms- og grundværdierne er fremskrevet fra vurderingen i 2011 til 2014 på baggrund af stigningen i salgspriserne
ifølge Realkreditrådets statistik på kommuneniveau. Fra 2014 til 2015 er der for hver kommune taget udgangspunkt i
stigningen i 2014, der forudsættes gradvist at tilpasse sig en langsigtsstigning på 3 pct. årligt fra 2021 for alle kommuner.
Den forudsatte stigning fra 2014 til 2015 er således den kommunespecifikke stigning i 2014 korrigeret med 1/7 af tilpasnin-
gen mod 3 pct.
1: Bruttoindkomsten er summen af personlige indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapi-
talindkomst og positiv aktieindkomst. Bruttoindkomsten er summeret over alle personer i husstanden. Der er ikke korrigeret
for forskelle i familiestørrelser, dvs. der er tale om ikke-ækvivalerede størrelser.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 8 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0009.png
Tabel 2. Effektiv ejendomsværdiskat for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
1.567.000
1.455.000
1.236.000
1.217.000
1.089.000
960.000
904.000
894.000
874.000
866.000
855.000
821.000
815.000
803.000
801.000
791.000
787.000
786.000
780.000
774.000
764.000
761.000
740.000
735.000
732.000
726.000
720.000
719.000
715.000
710.000
706.000
699.000
692.000
683.000
682.000
679.000
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
1
2
1
0
0
0
3
0
0
0
2
0
0
1
1
3
35
14
0
0
12
2
8
6
14
Effektiv ejendomsværdiskat
i fravær af nedslag
2
Nedre
kvartil
(kr.)
0,33
0,45
0,57
0,57
0,54
0,60
0,63
0,44
0,58
0,62
0,64
0,67
0,73
0,61
0,71
0,63
0,55
0,76
0,67
0,69
0,61
0,73
0,54
0,54
0,63
0,67
0,69
0,67
0,70
0,56
0,61
0,73
0,71
0,77
0,69
0,84
Øvre
kvartil
(kr.)
0,42
0,58
0,70
0,70
0,63
0,70
0,70
0,53
0,67
0,72
0,73
0,77
0,85
0,73
0,78
0,72
0,67
0,90
0,75
0,75
0,68
0,83
0,61
0,61
0,70
0,78
0,79
0,81
0,84
0,63
0,68
0,88
0,77
0,92
0,83
0,99
Faktisk
effektiv
ejen-
doms-
værdiskat
(pct.)
0,36
0,51
0,59
0,57
0,53
0,56
0,58
0,42
0,54
0,58
0,58
0,62
0,67
0,58
0,64
0,57
0,51
0,71
0,61
0,62
0,53
0,65
0,49
0,48
0,57
0,61
0,62
0,61
0,65
0,50
0,54
0,67
0,63
0,70
0,61
0,73
fortsættes
Kommune
Frederiksberg
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Allerød
København
Gladsaxe
Fredensborg
Dragør
Hillerød
Roskilde
Helsingør
Glostrup
Ballerup
Aarhus
Solrød
Egedal
Vallensbæk
Herlev
Greve
Hvidovre
Rødovre
Albertslund
Skanderborg
Høje-Taastrup
Lejre
Køge
Tårnby
Brøndby
Frederikssund
Ishøj
Vejle
Aalborg
Fredericia
Median
(kr.)
0,38
0,50
0,63
0,65
0,58
0,64
0,66
0,48
0,63
0,68
0,69
0,72
0,79
0,68
0,75
0,67
0,61
0,82
0,71
0,72
0,64
0,78
0,57
0,57
0,66
0,73
0,73
0,75
0,77
0,60
0,64
0,79
0,75
0,85
0,76
0,91
Gns.
(kr.)
0,40
0,56
0,66
0,63
0,60
0,65
0,67
0,48
0,62
0,66
0,67
0,72
0,78
0,67
0,75
0,68
0,60
0,82
0,71
0,72
0,64
0,77
0,58
0,57
0,67
0,71
0,74
0,71
0,76
0,59
0,64
0,78
0,74
0,83
0,73
0,87
,
Side 9 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0010.png
Tabel 2. Effektiv ejendomsværdiskat for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
678.000
671.000
670.000
670.000
669.000
667.000
662.000
660.000
656.000
654.000
645.000
644.000
633.000
633.000
632.000
625.000
624.000
622.000
622.000
622.000
622.000
617.000
615.000
612.000
608.000
607.000
607.000
607.000
604.000
602.000
599.000
594.000
593.000
592.000
592.000
592.000
7
1
6
16
1
4
0
13
0
2
2
0
4
3
2
34
25
2
14
3
1
1
4
14
12
2
0
2
21
19
6
27
1
18
8
4
Effektiv ejendomsværdiskat
i fravær af nedslag
2
Nedre
kvartil
(kr.)
0,65
0,57
0,66
0,72
0,64
0,73
0,66
0,78
0,62
0,70
0,60
0,56
0,71
0,75
0,68
0,84
0,95
0,66
0,60
0,78
0,66
0,66
0,74
0,79
0,81
0,65
0,61
0,67
0,83
0,71
0,68
0,85
0,65
0,84
0,73
0,64
Øvre
kvartil
(kr.)
0,86
0,70
0,80
0,89
0,76
0,85
0,77
0,97
0,73
0,85
0,76
0,67
0,89
0,91
0,82
1,03
1,15
0,79
0,75
0,94
0,80
0,81
0,88
0,99
0,98
0,78
0,75
0,82
1,02
0,86
0,81
1,07
0,81
1,00
0,87
0,83
Faktisk
effektiv
ejen-
doms-
værdiskat
(pct.)
0,60
0,54
0,59
0,65
0,59
0,65
0,61
0,72
0,54
0,65
0,55
0,52
0,66
0,69
0,60
0,72
0,84
0,60
0,55
0,70
0,61
0,61
0,66
0,73
0,72
0,58
0,54
0,59
0,74
0,63
0,60
0,75
0,60
0,72
0,64
0,55
fortsættes
Kommune
Hele landet
Ringsted
Esbjerg
Gribskov
Silkeborg
Kolding
Odder
Holbæk
Odense
Favrskov
Syddjurs
Horsens
Sorø
Middelfart
Herning
Sønderborg
Halsnæs
Viborg
Rebild
Randers
Næstved
Slagelse
Billund
Faxe
Hedensted
Ikast-Brande
Fanø
Svendborg
Haderslev
Stevns
Holstebro
Aabenraa
Kalundborg
Kerteminde
Nyborg
Frederikshavn
Median
(kr.)
0,75
0,64
0,73
0,80
0,70
0,79
0,72
0,87
0,68
0,77
0,68
0,62
0,80
0,84
0,74
0,95
1,05
0,73
0,67
0,86
0,73
0,73
0,81
0,89
0,90
0,72
0,68
0,75
0,93
0,78
0,73
0,97
0,73
0,91
0,80
0,75
Gns.
(kr.)
0,71
0,63
0,71
0,78
0,69
0,77
0,71
0,85
0,66
0,76
0,66
0,61
0,78
0,82
0,73
0,89
1,01
0,72
0,66
0,85
0,73
0,72
0,80
0,87
0,87
0,71
0,66
0,72
0,91
0,76
0,73
0,93
0,72
0,89
0,78
0,69
Side 10 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at opgøre rabatten i grundskylden som følge af stigningsbegrænsningsreglen samt ejendomsværdiskatten som andel af ejendomsværdien på kommuneniveau (og spredningen inden for kommuner) i 2015, til skatteministeren
1564894_0011.png
Tabel 2. Effektiv ejendomsværdiskat for enfamiliehuse fordelt på kommuner, 2015
Andel
efter
Brutto-
aktuel
indkomst
1
vurdering
(kr.)
(pct.)
590.000
583.000
579.000
578.000
574.000
574.000
574.000
566.000
565.000
562.000
560.000
559.000
559.000
557.000
550.000
547.000
545.000
542.000
534.000
519.000
511.000
483.000
475.000
468.000
449.000
432.000
429.000
26
17
27
9
12
10
15
12
17
6
12
15
6
8
15
10
10
7
28
11
13
7
17
5
6
2
2
Effektiv ejendomsværdiskat
i fravær af nedslag
2
Nedre
kvartil
(kr.)
0,82
0,77
0,80
0,63
0,78
0,47
0,82
0,70
0,70
0,92
0,80
0,75
0,72
0,83
0,63
0,79
0,80
0,83
0,63
0,76
0,66
0,63
0,79
0,64
0,77
0,61
0,53
Øvre
kvartil
(kr.)
1,03
0,98
0,96
0,84
0,96
0,60
1,03
0,91
0,88
1,09
0,96
0,98
0,89
1,02
0,82
1,00
0,97
1,04
0,84
1,04
0,83
0,83
1,14
0,84
0,95
0,79
0,74
Faktisk
effektiv
ejen-
doms-
værdiskat
(pct.)
0,72
0,69
0,71
0,56
0,69
0,41
0,72
0,61
0,63
0,80
0,70
0,67
0,64
0,72
0,56
0,70
0,69
0,75
0,54
0,70
0,55
0,55
0,70
0,54
0,62
0,53
0,44
Kommune
Varde
Mariagerfjord
Vejen
Hjørring
Assens
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Brønderslev
Struer
Nordfyns
Jammerbugt
Vordingborg
Faaborg-Midtfyn
Thisted
Vesthimmerlands
Norddjurs
Odsherred
Tønder
Guldborgsund
Morsø
Bornholm
Lolland
Ærø
Langeland
Samsø
Læsø
Median
(kr.)
0,92
0,88
0,88
0,72
0,87
0,54
0,93
0,79
0,79
1,01
0,88
0,86
0,81
0,93
0,71
0,91
0,88
0,94
0,73
0,91
0,74
0,73
0,96
0,74
0,85
0,70
0,62
Gns.
(kr.)
0,88
0,84
0,85
0,70
0,85
0,52
0,90
0,76
0,77
0,99
0,87
0,83
0,79
0,90
0,70
0,88
0,87
0,91
0,70
0,88
0,72
0,71
0,94
0,72
0,84
0,69
0,62
Anm: Til afgrænsning af husstande er anvendt det såkaldte d-familiebegreb, dvs. familier uden aldersgrænse for hjemme-
boende børn. En hustand er medtaget, hvis boligen er et enfamiliehus, og et medlem af familien er ejer af huset. Den
opgjorte ejendomsværdiskat hhv. grundskyld vedrører alene enfamiliehuset. Har en familie fx et sommerhus, er ejendoms-
værdiskat og grundskyld vedrørende dette ikke medtaget i beregningerne.
Ejendoms- og grundværdierne er fremskrevet fra vurderingen i 2011 til 2014 på baggrund af stigningen i salgspriserne
ifølge Realkreditrådets statistik på kommuneniveau. Fra 2014 til 2015 er der for hver kommune taget udgangspunkt i
stigningen i 2014, der forudsættes gradvist at tilpasse sig en langsigtsstigning på 3 pct. årligt fra 2021 for alle kommuner.
Den forudsatte stigning fra 2014 til 2015 er således den kommunespecifikke stigning i 2014 korrigeret med 1/7 af tilpasnin-
gen mod 3 pct.
1: Bruttoindkomsten er summen af personlige indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapi-
talindkomst og positiv aktieindkomst. Bruttoindkomsten er summeret over alle personer i husstanden. Der er ikke korrigeret
for forskelle i familiestørrelser, dvs. der er tale om ikke-ækvivalerede størrelser.
2: Ejendomsværdiskat korrigeret for nedslag for ejere, der har ejet deres ejendom før 2. juli 1998, samt nedslag til alders-
pensionister i pct. af ejendomsværdien.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 11 af 11