Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1627308_0001.png
29. april 2016
J.nr. 16-0476778
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 351 af 12. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 351: MFU spm. om at oplyse de direkte indkomstmæssige konsekvenser (fordelt på familietyper), hvis PSO-afgiften og den grønne check, herunder også den supplerende grønne check, afskaffes, til skatteministeren
1627308_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de direkte indkomstmæssige konsekvenser (fordelt på familiety-
per), hvis PSO-afgiften og den grønne check, herunder også den supplerende grønne
check, afskaffes.
Svar
Nedenstående beregninger tager udgangspunkt i provenuvirkningerne ved 2020-regler i
2016-niveau for at sikre konsistens på tværs af andre beregninger på området.
Det skønnes, at en afskaffelse af PSO-afgiften i 2020 vil medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 4,8 mia. kr. (2016-niveau) ekskl. moms og ca. 5,9 mia. kr. inkl. moms.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu på ca. 3,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af PSO-afgiften (2020)
Mia. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Umiddelbart provenu inkl. moms
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
2020
-4,8
-5,9
-3,6
1: Arbejdsudbudseffekten af afskaffelsen af PSO-afgiften skønnes at svare til en selvfinansieringsgrad på ca. 2 pct.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning, marts 2016, samt egne beregninger.
Dertil skønnes det, at en afskaffelse af grøn check (inkl. supplerende grøn check og tillæg
til grøn check) i 2020 vil medføre et samlet umiddelbart merprovenu på ca. 3,5 mia. kr. og
ca. 3,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
En afskaffelse af grøn check vil dermed ikke fuldt ud kunne finansiere en afskaffelse af
PSO-afgiften. Dette skal desuden ses i lyset af, at den grønne check ikke reguleres årligt,
men er nominel fastsat. En afskaffelse af den grønne check har derfor en aftagende pro-
venuprofil, og den varige virkning skønnes til ca. 1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af grøn check (2020)
Mia. kr. (2016-niveau)
Grøn check
Supplerende grøn check (børn)
Tillæg til grøn check
Samlet umiddelbart merprovenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
1
2020
2,9
0,1
0,5
3,5
2,6
3,0
1: Arbejdsudbudseffekten af afskaffelsen af grøn check skønnes at svare til en selvfinansieringsgrad på 12,5 pct.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 351: MFU spm. om at oplyse de direkte indkomstmæssige konsekvenser (fordelt på familietyper), hvis PSO-afgiften og den grønne check, herunder også den supplerende grønne check, afskaffes, til skatteministeren
1627308_0003.png
En afskaffelse af PSO-afgiften og grøn check (inkl. supplerende grøn check og tillæg til
grøn check) skønnes at medføre, at en LO-familie med to børn vil få en stigning i person-
skatten svarende til ca. 1.960 kr. årligt (2020-regler, 2016-niveau) og en lempelse vedrø-
rende PSO-afgiften på ca. 2.700 kr. årligt. En LO-familie med to børn vil dermed få en
samlet gevinst på ca. 740 kr. om året svarende til 0,2 pct. af den disponible indkomst,
jf.
tabel 3.
Afskaffelsen af PSO-afgiften og grøn check medfører endvidere, at der vil være familiety-
per, der får en samlet stigning i den disponible indkomst, mens andre familietyper vil
opleve et samlet fald. Et funktionærpar med to børn skønnes fx få en samlet stigning i
den disponible indkomst på ca. 3.540 om året, når der medregnes den indirekte overvælt-
ning af PSO-afgiftslempelsen. Tilsvarende skønnes et pensionistægtepar at få et samlet
fald i den disponible indkomst på ca. 770 kr. om året inkl. den indirekte overvæltning.
Denne fordeling afspejler, at personer med en indkomst (topskattegrundlag) over ca.
400.000 kr. om året (2016-niveau) ligger over indkomstgrænsen for at modtage grøn
check. Disse familietyper vil dermed ikke opleve en stigning i personskatterne som følge
af en afskaffelse af grøn check.
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser for forskellige familietyper (2020-regler i 2016-niveau)
Uden indirekte
overvæltning
Per-
son-
skat
-1.050
-800
-1.960
0
0
-1.050
-2.110
Sam-
let
-670
-320
-940
1.260
1.640
-670
Pct. af
disp.
indk.
-0,4
-0,1
-0,2
0,2
0,2
-0,4
-0,7
Med indirekte
overvæltning
Sam-
let
-110
490
740
3.540
4.690
-110
-770
Pct. af
disp.
indk.
-0,1
0,2
0,2
0,6
0,5
-0,1
-0,3
Kr.
1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig
2. Enlig LO-arbejder i lejebolig
3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
4. Funktionærpar i ejerbolig med 2 børn
5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig
PSO
380
480
1.020
1.260
1.640
380
PSO
940
1.290
2.700
3.540
4.690
940
1.340
530 -1.580
Anm. Med indirekte overvæltning antages, at erhvervenes PSO-afgiftslempelser overvæltes i priserne eller lønningerne og
derved også kommer husholdningerne til gode.
Kilde: Egne beregninger på familietypemodellen og lovmodellen på baggrund af Forbrugsundersøgelsen for 2011 og
indkomstdata fra 2013.
Side 3 af 3