Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1616928_0001.png
5. april 2016
J.nr. 16-0334086
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 280 af 9. marts 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om at redegøre for, om og i givet fald under hvilke omstændigheder der lovgivningsmæssigt er mulighed for at dispensere, jf. artiklen "Syv-årige Mikkel skal betale restskat: Her er skatteministerens reaktion" fra BT den 2. marts 2016, til skatteministeren
1616928_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af artiklen "Syv-årige Mikkel skal betale restskat: Her er skattemini-
sterens reaktion" fra BT den 2. marts 2016 redegøre for, om og i givet fald under hvilke om-
stændigheder der lovgivningsmæssigt er mulighed for at dispensere, så det er muligt at tilbage-
fordele restskatten for ”ophobede” børnebidrag til tidligere år, hvor bidragene skulle have været
betalt?
Svar
De gældende regler om tilbagefordeling følger af praksis og er beskrevet i SKATs juridiske vej-
ledning.
SKAT oplyser, at reglerne om tilbagefordeling hviler på en gammel ligningsrådspraksis bl.a.
beskrevet i et cirkulære fra 1977. Kompetencen til at tillade tilbagefordeling ligger hos SKAT.
Tilbagefordelingsreglerne tillader tilbagefordeling af en indkomst, der vedrører tidligere ind-
komstår, og som man først får endelig ret til i et senere indkomstår. Det kan fx være i en situati-
on, hvor der har været tvist om retten til løn, der vedrører flere indkomstår, og borgeren først
efter flere år får ret ved domstolene. SKAT kan her efter praksis give tilladelse til tilbageforde-
ling til de indkomstår, som lønnen vedrører.
Der er tale om en bevilling efter ansøgning, og det er frivilligt for borgeren, om vedkommende
ønsker tilbagefordeling. Borgeren kan således vurdere, om det kan betale sig for vedkommende
at få tilbagefordeling. SKAT er i den situation behjælpelig med at beregne de skattemæssige
konsekvenser for den enkelte borger.
Reglerne om tilbagefordeling retter således op på situationer, hvor beskatning af indkomst, der
vedrører tidligere indkomstår, på retserhvervelsestidspunktet ville føre til et urimeligt resultat.
Det følger imidlertid af praksis om tilbagefordeling, at SKAT ikke kan give tilladelse til tilbage-
fordeling af børne- og ægtefællebidrag, når der allerede er erhvervet ret til bidraget i tidligere
indkomstår. Det vil sige i situationer med ophobede bidrag.
SKAT vil nu ændre denne praksis gennem et såkaldt styresignal, således at der for bidrag betalt i
2015 og fremover også vil kunne gives tilladelse til tilbagefordeling af ophobede børne- og ægte-
fællebidrag. Herudover får ændringen virkning for afslag på tilladelse til tilbagefordeling af beløb
betalt i indkomståret 2013 og frem. De almindelige betingelser for tilbagefordeling skal være
opfyldt, herunder betingelsen om at fristen for indgivelse af anmodning om tilbagefordeling skal
være overholdt.
Der skal således ansøges om tilbagefordeling senest inden udgangen af det kalenderår, som føl-
ger efter det indkomstår, hvori børnebidraget er betalt. Det betyder, at efter borgeren har fået
sin årsopgørelse, har vedkommende frem til årsskiftet til at søge om tilbagefordeling.
Jeg er glad for, at jeg således kan konstatere, at SKATs praksis nu vil blive ændret, således at det
vil blive muligt at tilbagefordele børnebidrag.
Side 2 af 2