Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1611760_0001.png
17. marts 2016
J.nr. 16-0343861
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 259 af 18. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om at oplyse den samlede skattemæssige årlige værdi efter adfærd og tilbageløb af beskæftigelsesfradraget, til skatteministeren
1611760_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den samlede skattemæssige årlige værdi efter adfærd og tilbage-
løb af beskæftigelsesfradraget.
Svar
Beskæftigelsesfradraget beregnes på baggrund af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget
med fradrag for indskud til pensionsordninger. I 2016 udgør beskæftigelsesfradraget 8,3
pct. af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget, dog højst 28.000 kr. Når 2012-skatterefor-
men er fuldt indfaset i 2022, vil beskæftigelsesfradraget udgøre 10,65 pct. af grundlaget
for arbejdsmarkedsbidraget, dog højst 35.800 kr. (2016-niveau).
Det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere udgør 5,6 pct. i 2016, dog højst
18.800 kr. Frem mod 2019 forhøjes satsen til 6,25 pct. og det maksimale fradrag til 21.000
kr. (2016-niveau). Stigningen frem mod 2019 sker alene for at fastholde fradragets skatte-
værdi, der ellers ville falde, i takt med at skatteværdien af ligningsmæssige fradrag reduce-
res som følge af udfasningen af sundhedsbidraget frem mod 2019.
Det maksimale fradrag for både det almindelige beskæftigelsesfradrag og det ekstra be-
skæftigelsesfradrag for enlige forsørgere opnås ved en arbejdsindkomst på ca. 336.000 kr.
og derover.
Det umiddelbare mindreprovenu, der kan henføres beskæftigelsesfradraget samt beskæfti-
gelsesfradraget for enlige forsørgere, skønnes at udgøre i alt ca. 21,2 mia. kr. (i 2016-ni-
veau med udgangspunkt i skattereglerne i 2022, hvor skattereformen fra juni 2012 er fuldt
indfaset),
jf. tabel 1.
Provenuvirkningen afspejler den skattemæssige fradragsværdi af be-
skæftigelsesfradraget.
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser af beskæftigelsesfradraget (2022-reg-
ler)
Mia. kr., 2016-niveau
Almindelig
besk.fradrag
-20,7
-15,6
1,6
0,1
1,5
-14,1
7.700
2.200
5.500
Besk.fradrag for
enlige forsørgere
-0,4
-0,3
0,1
0,0
0,0
-0,3
200
100
200
Samlet pro-
venu
-21,2
-16,0
1,6
0,1
1,5
-14,4
7.900
2.200
5.700
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Dynamisk provenu
- heraf timeeffekt
- heraf deltagelseseffekt
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
- heraf timeeffekt
- heraf deltagelseseffekt
Anm.: Afrunding gør, at de enkelte delposter ikke nødvendigvis summer til totalen.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen baseret på en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om at oplyse den samlede skattemæssige årlige værdi efter adfærd og tilbageløb af beskæftigelsesfradraget, til skatteministeren
1611760_0003.png
Beskæftigelsesfradraget antages at indebære et større arbejdsudbud end ellers. Arbejdsud-
budsvirkningen af beskæftigelsesfradraget kan vurderes med udgangspunkt i den skøn-
nede virkning af en hypotetisk afskaffelse af beskæftigelsesfradraget. På den baggrund
skønnes beskæftigelsesfradraget samt beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere samlet
set at bidrage til, at arbejdsudbuddet isoleret set er ca. 7.900 fuldtidspersoner højere end
ellers,
jf. tabel 1.
Hovedparten af denne effekt kan henføres til den såkaldte deltagelsesef-
fekt.
Beskæftigelsesfradraget og beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere skønnes på den
baggrund samlet set at indebære et årligt strukturelt mindreprovenu for det offentlige på
ca. 14,4 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Side 3 af 3