Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1611762_0001.png
17. marts 2016
J.nr. 16-0343937
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 258 af 18. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om at oplyse provenueffekten samt effekt på arbejdsudbud og BNP-vækst efter adfærd og tilbageløb forbundet med en nedsættelse af AM-bidraget med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 procentpoint, til skatteministeren
1611762_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten samt effekt på arbejdsudbud og BNP-vækst ef-
ter adfærd og tilbageløb forbundet med en nedsættelse af AM-bidraget med henholdsvis
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 procentpoint. I svaret bedes effekten opgjort med og uden tilsva-
rende statsregulering.
Svar
Satsen for arbejdsmarkedsbidraget udgør 8 pct., og skattegrundlaget er al erhvervsind-
komst uden bundfradrag (dvs. al lønindkomst inkl. indbetalinger til arbejdsmarkedspen-
sion og den del af overskud af egen virksomhed, der ikke er kapitalindkomst).
En nedsættelse af satsen for arbejdsmarkedsbidraget reducerer umiddelbart marginalskat-
ten på arbejdsindkomst, men har samtidig ganske komplekse virkninger på skatte- og
overførselsindkomstsystemet.
Arbejdsmarkedsbidraget udgør et fradrag i grundlaget for de øvrige indkomstskatter, dvs.
en nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget øger isoleret set provenuet af de øvrige skatter.
Samtidig forudsættes en nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget at indebære såvel en for-
øgelse af reguleringsprocenten i §20-reguleringen (dvs. højere beløbsgrænser i skattelov-
givningen) samt en forøgelse af satsreguleringsprocenten (dvs. højere indkomstoverførs-
ler).
Stigningen i hhv. §20-reguleringen og satsreguleringen skyldes, at begge reguleringstal be-
regnes med udgangspunkt i stigningen i årslønnen opgjort efter arbejdsmarkedsbidrag. En
reduktion af arbejdsmarkedsbidraget vil derfor isoleret set føre til en (engangs)for-øgelse
af reguleringstallene, svarende til en diskretionær stigning i beløbsgrænserne i skattesyste-
met samt i niveauet for de indkomstoverførsler, der satsreguleres. En nedsættelse af ar-
bejdsmarkedsbidragssatsen berører dermed som udgangspunkt stort set alle skattepligtige
personer.
I besvarelsen indgår såvel en opgørelse med afledt virkning på satsreguleringen som en
opgørelse, hvor der er set bort fra den afledte virkning på satsreguleringen. Det er i begge
opgørelser lagt til grund, at §20-reguleringen og dermed beløbsgrænserne i skattelovgiv-
ningen reguleres op som følge af en nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget.
Det skønnes, at en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct.-point vil indebære et
umiddelbart mindreprovenu på hhv. 9,8 mia. kr., hvis overførslerne reguleres, og 8,2 mia.
kr., såfremt overførslerne ikke reguleres,
jf. tabel 1.
En reduktion af arbejdsmarkedsbidra-
get med 8 pct.-point (svarende til en afskaffelse) skønnes at indebære et umiddelbart min-
dreprovenu på hhv. ca. 78,2 mia. kr., hvis overførslerne reguleres, og ca. 65,4 mia. kr.,
hvis overførslerne ikke reguleres.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om at oplyse provenueffekten samt effekt på arbejdsudbud og BNP-vækst efter adfærd og tilbageløb forbundet med en nedsættelse af AM-bidraget med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 procentpoint, til skatteministeren
1611762_0003.png
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudseffekter samt effekten på BNP ved en reduktion af AM-bidraget
(2022-skatteregler)
Provenueffekt
Umiddelbar virk-
ning
Efter tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
I alt
Time-
effekt
Delta-
gelse
BNP-effekt
I alt
Mia. kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
1.100
2.200
3.300
4.400
5.500
6.500
7.600
8.600
1,1
2,3
3,5
4,5
5,6
6,7
7,8
8,9
2,3
4,6
7,0
9,1
11,3
13,5
15,6
17,8
Mia. kr.
1 pct.-point
2 pct.-point
3 pct.-point
4 pct.-point
5 pct.-point
6 pct. -point
7 pct. -point
8 pct. -point
1 pct.-point
2 pct.-point
3 pct.-point
4 pct.-point
5 pct.-point
6 pct.-point
7 pct. -point
8 pct. -point
-9,8
-19,6
-29,4
-40,0
-48,9
-58,8
-68,6
-78,2
-8,2
-16,5
-24,8
-32,9
-41,1
-49,4
-57,7
-65,4
-7,1
-14,1
-21,3
-28,9
-35,4
-42,5
-49,7
-56,7
-5,6
-11,2
-16,8
-22,4
-28,1
-33,7
-39,5
-44,7
Antal fuldtidspersoner
1.500
3.100
4.600
6.000
7.400
8.900
10.300
11.800
2.700
5.500
8.300
10.900
13.600
16.200
18.800
21.400
1.500
3.100
4.600
6.000
7.400
8.900
10.300
11.800
1.600
3.300
5.000
6.500
8.100
9.700
11.200
12.800
Reduktion af arbejdsmarkedsbidraget - inklusive afledt virkning på overførsler
Reduktion af arbejdsmarkedsbidraget - eksklusive afledt virkning på overførsler
Anm.: En ændring af AM-bidraget påvirker umiddelbart provenuet gennem en direkte effekt fra alle erhvervsindkomster,
samt en indirekte effekt fra ændringer i §20-regulerede beløbsgrænser i skattesystemet og satsregulerede overførsler (her-
under SU). Der er i eksperimentet taget højde for, at en ændring i AM-bidraget også påvirker pensionskassernes betalinger
af arbejdsmarkedsbidrag svarende til 1 mia. kr. pr. pct.-point. Der er ikke korrigeret for indkomstskat mv. på udbetalingstids-
punktet vedrørende lavere arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalinger. Den højere timeeffekt i den alternative bereg-
ning end i beregningen med gældende regler skyldes, at den højere satsregulering af indkomstoverførslerne i førstnævnte
tilfælde isoleret set giver anledning til en negativ virkning på timearbejdsudbuddet via indkomsteffekten.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen baseret på 2013-data fremskrevet i overensstemmelse med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse, december 2015.
En reduktion af arbejdsmarkedsbidraget vil reducere marginalskatten for personer med
arbejdsindkomst og bidrager dermed til at øge arbejdsudbuddet via et øget antal arbejdsti-
mer blandt personer, der i forvejen er i beskæftigelse.
Ved gældende regler, hvor satsreguleringen påvirkes af ændringer i arbejdsmarkedsbidra-
get, har en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget kun en marginal deltagelseseffekt, fordi
nettokompensationsgraden (dvs. den enkeltes disponible indkomst som overførselsind-
komstmodtager i procent af den disponible indkomst som beskæftiget) samlet set er om-
trent uændret. I besvarelsen er der derfor set bort fra bidrag fra deltagelseseffekten i dette
tilfælde.
I den alternative beregning, hvor en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget forudsættes ikke
at give anledning til en stigning i overførslerne, vil nettokompensationsgraden falde (fordi
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om at oplyse provenueffekten samt effekt på arbejdsudbud og BNP-vækst efter adfærd og tilbageløb forbundet med en nedsættelse af AM-bidraget med henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 procentpoint, til skatteministeren
1611762_0004.png
beskæftigede nu opnår en større procentmæssig indkomstfremgang end overførselsmod-
tagere), hvilket indebærer en større deltagelseseffekt og dermed en større samlet virkning
på arbejdsudbuddet,
jf. tabel 1.
Ved gældende regler skønnes en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct.-point at
indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet med i størrelsesordenen 1.500 personer og et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 7,1 mia. kr. I den alternative beregning
(hvor en reduktionen af arbejdsmarkedsbidraget forudsættes ikke at give anledning til en
stigning i overførslerne) skønnes en reduktion af arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct.-po-
int at indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet med i størrelsesordenen 2.700 personer
og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 5,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
En reduktion af arbejdsmarkedsbidraget med 8 pct.-point (svarende til en afskaffelse)
skønnes at indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet på ca. 11.800 personer og et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 56,7 mia. kr. ved gældende regler og en for-
øgelse af arbejdsudbuddet på ca. 21.400 personer og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 44,7 mia. kr. i den alternative beregning.
Den isolerede virkning af stigningen i arbejdsudbuddet som følge af en reduktion af ar-
bejdsmarkedsbidraget med 1 pct.-point skønnes at indebære en stigning i strukturelt BNP
på henholdsvis ca. 1,1 mia. kr. ved gældende regler og 2,3 mia. kr. i den alternative bereg-
ning,
jf. tabel 1.
En reduktion med 8 pct.-point skønnes med betydelig usikkerhed at inde-
bære en stigning i strukturelt BNP svarende til hhv. 8,9 mia. kr. og 17,8 mia. kr.
Side 4 af 4