Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1599280_0001.png
12. februar 2016
J.nr. 16-0117958
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 209 af 1. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om ministeren kan udarbejde en opgørelse af momsgabet baseret på de senest tilgængelige data, til skatteministeren
1599280_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del – sam-
rådsspørgsmål K, L, M og N, bedes ministeren udarbejde en opgørelse af momsgabet ba-
seret på de senest tilgængelige data. Det ønskes herunder oplyst, hvad det samlede moms-
gab beløber sig til og hvor stor en del af momsgabet, SKAT mener at kunne henføre til
forskellige former for svig og unddragelse.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”De tre væsentligste kilder til opgørelse af momsgabet i Danmark er SKAT, Den Interna-
tionale Valutafond (IMF) og EU-Kommissionen.
SKATs complianceundersøgelse af små og mellemstore virksomheders (op til 250 an-
satte) regelefterlevelse opgør hvert andet år blandt andet momsgabet. Som det fremgår af
den seneste complianceundersøgelse, jf. SAU alm. del – bilag 38, var momsgabet i Dan-
mark i 2012 på 2,8 mia. kr., hvilket svarer til 2,2 pct. af værdien af de samlede momsangi-
velser for små og mellemstore virksomheder. Momsgabet har mellem 2008 og 2012 været
stabilt målt i kroner og ører og faldende, hvis momsgabet sættes i forhold til momsangi-
velserne. SKATs opgørelse af momsgabet inkluderer ikke organiseret svig og svindel.
Ifølge IMFs seneste opgørelse var momsgabet i Danmark i 2012 på ca. 5 pct. af det po-
tentielle momsprovenu. Det svarer til ca. 10,3 mia. kr. Ifølge IMFs opgørelser viser udvik-
lingen endvidere en faldende tendens.
Ifølge EU-Kommissionens seneste opgørelse var momsgabet i Danmark i 2013 på 9,3
pct. af det potentielle momsprovenu. Det svarer til ca. 18,5 mia. kr. Ifølge EU-Kommissi-
onens opgørelse har Danmark det ottende laveste momsgab blandt de 26 EU-medlems-
lande, der indgik i opgørelsen.
IMF og EU-Kommissionens opgørelser af momsgabet i Danmark vil per definition
komme frem til et højere momsgab end SKATs complianceundersøgelser. Det skyldes
følgende forhold:
SKAT medregner ikke store selskabers (mere end 250 ansatte) momsgab i com-
plianceundersøgelsen, hvilket IMF og EU-Kommissionen gør i deres opgørelser.
IMF og EU-Kommissionen medregner tab som følge af helt lovlige konkurser.
IMF og EU-Kommissionen medregner også restancer vedrørende moms, hvilket
SKAT ikke gør.
Det tabte momsprovenu fra sort arbejde er stort set ikke inkluderet i SKATs
complianceundersøgelse, men er med i IMF og EU-Kommissionens opgørelser.
IMF og EU-Kommissionen medregner også lovlig momstænkning, hvilket
SKAT ikke gør.
IMF og EU-Kommissionens metoder indfanger organiseret svig og svindel, hvil-
ket SKATs complianceundersøgelser som nævnt ikke gør.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om ministeren kan udarbejde en opgørelse af momsgabet baseret på de senest tilgængelige data, til skatteministeren
1599280_0003.png
På grund af metodeforskelle kan tallene fra SKAT, IMF og EU-Kommissionen altså ikke
sammenlignes direkte, og det er ikke muligt ud fra nogen af opgørelserne at henføre en
vis andel af momsgabet til forskellige former for svig og unddragelse.
Det er SKATs opfattelse, at IMFs opgørelse er den mest omfattende og præcise opgø-
relse af momsgabet i Danmark, som også inkluderer organiseret svig og svindel. Samlet
set vurderer SKAT derfor, at momsgabet i 2012 er ca. 10 mia. kr., inkl. organiseret svig og
svindel. Samtidig er det SKATs vurdering, at der ikke er meget, der tyder på, at momsga-
bet har udviklet sig markant i negativ retning siden 2012, da momsens andel af BNP og
privatforbruget er meget stabil.
I forhold til IMF og EU-Kommissionens opgørelser af momsgabet er SKATs complian-
ceundersøgelser meget mere brugbare til at forbedre den operationelle indsats, da moms-
gabet kan nedbrydes til blandt andet forskellige fejltyper og brancher.”
Side 3 af 3