Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1658772_0001.png
Pr. e-mail
[email protected]
Skatteministeriet
Att.: Skatteminister Karsten Lauritzen
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Den 24. august 2016
Kopi til
Pr. e-mail [email protected]
Erhvervs- og Vækstministeriet
Att.: Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
DK-1240 København K
FRADRAGSRET FOR LØNUDGIFTER M.V.
Kære Karsten Lauritzen
Vi kontakter dig på baggrund af to nylige domme, hvor Østre Landsret fandt, at SKAT principielt kunne nægte fradragsret
for lønudgifter, som ansås for at være afholdt i forbindelse med udvidelse af virksomhed (domme af 1. juni 2016 i
sagerne B-3434-13 og B-1971-14).
Der var tale om to bankers lønudgifter til medarbejdere i forbindelse med bankernes opkøb af bankvirksomhed i årene
2008-2010. Østre Landsret fastslog
konkret,
at nægtelse af fradrag ville udgøre en praksisændring, hvorfor de to banker
ikke kunne nægtes fradrag uden forudgående varsling af praksisændringen. Retten fastslog imidlertid
generelt,
at
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hjemler SKAT adgang til at nægte fradragsret for lønudgifter til en virksomheds egne
medarbejdere, når lønnen vedrører "… en egentlig udvidelse af [virksomheden] ud over dens hidtidige rammer. "
Dommene er de seneste i en række sager om det skatteretlige driftsomkostningsbegreb og fastlæggelsen af
virksomheders fradragsberettigede udgifter. Sagerne giver indtryk af, at Skatteministeriet generelt forfølger en strategi
om at reducere virksomhedernes fradragsret mest muligt og ønsker at ændre den hidtidige retsstilling ved at anlægge en
langt mere restriktiv praksis end hidtil.
Vi har forstået, at Skatteministeriet har anket Østre Landsrets domme til Højesteret.
Uanset anken og udfaldet af ankesagerne er der et påtrængende behov for et (lov-)initiativ til afklaring af
retsstillingen.
En retsstilling i overensstemmelse med Skatteministeriets nye praksis som udtrykt i de to nye domme er
uforholdsmæssigt bebyrdende for erhvervslivet. Dette gælder
administrativt,
hvor en løbende sondring mellem udgifter
med og uden fradragsret vil påføre os væsentlig yderligere administration (herunder forventeligt til tidsregistrering m.v.),
økonomisk,
hvor en reduktion af fradragsretten selvsagt vil påføre os en økonomisk byrde, og i forhold til vores
retssikkerhed,
da vi ikke kender vores retsstilling, når fradragsretten løbende og via konkrete sager ændres og gøres
mere restriktiv.
Fraværet af klare retningslinjer for, hvordan fradragsretten konkret skal opgøres, skaber i sig selv væsentlig usikkerhed
og påfører os administrative byrder og omkostninger og vil utvivlsomt føre til utallige yderligere tvister og dermed
omkostninger. Disse byrder og omkostninger er ikke proportionale med hensynet bag driftsomkostningsprincipperne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 264: Henvendelse af 24/8-2016 fra ISS A/S m.fl. om skattemæssig fradrag for lønomkostninger
En anden væsentlig indvendig mod Skatteministeriets nye praksis er, at virksomheder med betydelige omkostninger til
forretningsudvikling og innovation m.v. vil få et væsentligt incitament til at flytte aktiviteterne til udlandet. Virksomhederne
vil være mere tilbageholdende med at afholde omkostninger til forretningsudvikling og innovation m.v., når de risikerer
efterfølgende at blive nægtet fradrag. Opretholdes Skatteministeriets nye praksis, vil det således indvirke negativt på
Danmarks internationale konkurrenceevne, og mange virksomheder må forventes at overveje at placere funktioner
vedrørende forretningsudvikling og innovation m.v. i udlandet med tab af dansk aktivitet og danske arbejdspladser til
følge.
Den nuværende ad hoc-tilgang, hvor retsstillingen søges ændret ved at SKAT angriber fradragsretten i konkrete sager,
skaber i sig selv usikkerhed om fradragsretten for både allerede afholdte udgifter og fremtidige udgifter, og det må
frygtes, at ændringerne af hidtidig praksis om lønfradrag vil blive forsøgt udvidet til også andre driftsomkostninger. Denne
usikkerhed er i sig selv stærkt bebyrdende og vil alene blive afhjulpet, såfremt Højesteret bekræfter den generelle
fradragsret. Opretholdes den nye praksis derimod helt eller delvist, vil usikkerheden fortsat bestå, herunder evt. for
omkostninger allerede afholdt i tillid til hidtidig praksis.
Disse konsekvenser er i det hele samfundsmæssigt uhensigtsmæssige, og vi vil derfor opfordre dig til, at du
hurtigst muligt sikrer fuld fradragsret for driftsudgifter, herunder lønudgifter, om fornødent ved lovgivning.
Vi imødeser dit positive svar og er naturligvis meget gerne til rådighed for dialog, herunder i form af et møde. Head of
Group Tax Mads Kristensen, ISS World Services A/S, e-mail [email protected], tlf. +45 21 48 63 69
kan kontaktes herom.
Med venlig hilsen
ISS A/S
Jeff Gravenhorst, Group CEO
Vestas Wind Systems A/S
Marika Fredriksson, CFO
FLSmidth & Co. A/S
Lars Vestergaard, CFO
A.P. Møller - Mærsk A/S
Jesper Cramon, Koncernregnskabschef
Chr. Hansen Holding A/S
Søren Westh Lonning, CFO
H. Lundbeck A/S
Anders Götzsche, CFO
DSV A/S
Jens H. Lund, CFO
Ecco Sko A/S
Steen Borgholm, Deputy Managing Director
Falck A/S
Søren Vuust, CFO
COWI A/S
Tomas Bergendahl, Group CFO
Danfoss A/S
Jesper V. Christensen, CFO
Carlsberg Breweries A/S
Heine Dalsgaard, Group CFO
Bestseller A/S
Lise Kaae, CFO
Leo Pharma A/S
Anders Kronborg, CFO
Nets A/S
Klaus Pedersen, CFO
Pandora A/S
Peter Vekslund, CFO
Rambøll Gruppen A/S
Michael Rosenvold, Group CFO
Haldor Topsøe A/S
Peter Rønnest Andersen, CFO
VKR Holding A/S
Mads Kann-Rasmussen, CEO
Zebra A/S
Henrik Skov, CFO