Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1576722_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2015
Økonomikontoret
Casper Grue Jensen
2015-0030-3675
1698592
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 19/11-15 om nedlæggelse af udvalget vedr. den danske terrorbekæmpelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 74 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende en oversigt over de ekstra bevil-
linger, politiet har fået gennem de sidste 10 år, opgjort år for år
og med angivelse af hvad begrundelsen har været for ekstrabe-
villingerne.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiet har i den forbindelse udarbejdet vedlagte oversigt over ekstra
bevillinger fra 2006 til 2015 (bilag 1) samt oplyst følgende om bevillin-
gerne:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiets bevillinger siden 2006 har
omfattet en lang række bevillingskorrektioner. Hovedparten af
disse korrektioner er af teknisk karakter, eksempelvis generelle
besparelser, ressortomlægninger og omprioriteringsbidrag.
Omprioriteringsbidragene er tidligere helt eller delvist blevet
tilbageført i forbindelse med flerårsaftalerne for politiet, hvor-
for de tilførte midler ved politiets flerårsaftaler ofte er en for-
længelse af eksisterende bevillinger, og dermed ikke nye ekstra
bevillinger.
I indeværende opgørelse indgår kun større ekstra bevillinger på
over 5 mio.kr. årligt, som politiet er blevet tilført siden 2006.
Disse ekstra bevillinger omfatter ikke merbevillingerne i for-
bindelse med flerårsaftalerne til videreførsler af tidligere initia-
tiver. Derudover er opgørelsen afgrænset, så der kun er indreg-
net bevillingstildelinger, mens bevillingsreduktioner er udeladt
af opgørelsen.
Politiets ekstrabevillinger er til brug for opgørelsen inddelt i
otte kategorier:
- merbevillinger til intensiveret bandeindsats m.v.
- merbevillinger til generel styrkelse af PET og indsatsen
mod terror m.v.
- merbevillinger til indsats mod social dumping og cabota-
gekørsel
- merbevillinger til generelle styrkelser af politiet m.v.
- engangsbevillinger m.v.
- merbevillinger til ATK
- øvrige merbevillinger
- større tekniske korrektioner
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 19/11-15 om nedlæggelse af udvalget vedr. den danske terrorbekæmpelse, til justitsministeren
Der henvises til bilag 1 for en samlet opgørelse over politiets
ekstra bevillinger fra 2006 til 2015.
I det følgende er de enkelte ekstrabevillinger nærmere beskre-
vet. Det bemærkes, at beskrivelserne tager udgangspunkt i tek-
sten fra de pågældende aftaler/aktstykker, og at beløbene der-
for er i årets priser. Opgørelsen i bilag 1 er udarbejdet i 2015-
priser for at sikre sammenlignelighed mellem årene, hvilket
dog betyder, at der er mindre afvigelser mellem beløbene i be-
skrivelserne og beløbene i bilaget.
Intensiveret bandeindsats m.v.
Ved akt. 59 af 11. december 2008 og akt. 3 af 29. oktober 2009
blev politiet tilført hhv. 25,0 mio.kr. i 2008 og 40,0 mio.kr. i
2009 til merudgifter, herunder betaling af merarbejde m.v. i
forbindelse med den intensiverede bandeindsats.
På finansloven for 2010 blev politiet tilført 80,0 mio.kr. i 2010
bl.a. til udbetaling af overarbejde i forbindelse med den inten-
siverede bandeindsats og 5,0 mio.kr. årligt med henblik på at
indgå i den såkaldte ”Al Capone”-indsats til bekæmpelse af
bande- og rockerkriminalitet. De 80,0 mio.kr. blev blandt andet
anvendt til etablering af den såkaldte Task Force Øst. og blev
videreført på finansloven for 2011.
På finansloven for 2012 blev politiet tilført en merbevilling på
127,9 mio.kr. i 2012, 124,6 mio.kr. i 2013, 124,5 mio.kr. i
2014 og 124,3 mio.kr. i 2015 til en styrket indsats mod krimi-
nelle bander og organiseret indbrudskriminalitet, der blandt
andet blev anvendt til at videreføre Task Force Øst samt etab-
lering af Task Force Vest og Task Force Indbrud.
Senest på finansloven for 2015 blev politiet tilført en merbevil-
ling på 18,0 mio.kr. årligt som følge af initiativerne i rocker-
og bandepakken, jf. lov nr. 733 af 25/6 2014 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virk-
somhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Generel styrkelse af PET og indsatsen mod terror
Ved akt. 55. af 28. november 2006 om udmøntningen af den
resterende del af den på finansloven for 2006 afsatte reserve til
en fortsat styrkelse af indsatsen mod terror blev PET tilført
93,5 mio.kr. til en IT-styrkelse og nyt aflytningsudstyr, der
blev indbudgetteret som renter og afskrivninger af investerin-
gerne.
På finansloven for 2008 blev der afsat en reserve til særlige
indsatser på 25,0 mio.kr, herunder i forbindelse med politiets
indsats ved større uroligheder samt PET’s personbeskyttelse og
antiterrorindsats.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 19/11-15 om nedlæggelse af udvalget vedr. den danske terrorbekæmpelse, til justitsministeren
Ved akt. 126 af 2. april 2009 blev politiet tilført en merbevil-
ling til en øget sikring af danske repræsentationer i udlandet,
og ved akt. 109 af 24. marts 2010 blev politiet tilført en mer-
bevilling til en forhøjet sikkerhedsindsats til en række personer
med særligt beskyttelsesbehov.
På finansloven for 2010 blev politiet tilført 20 mio.kr. til en
styrkelse af PET’s tekniske overvågning i form af investeringer
i tidssvarende systemer og 10 mio.kr. til etablering af mulighed
for scanning af pas i Interpols database på steder, hvor der er
indrejse fra ikke-Schengen-lande, der blev indbudgetteret som
renter og afskrivninger af investeringerne.
Ved akt. 108 af 19. marts 2015 om en styrket indsats mod ter-
ror blev politiet, herunder PET, tilført 80,0 mio.kr. til en styr-
ket indsats mod terror.
Senest ved akt. 146 af 10. juli 2015 om en nedbringelse af
overarbejdspuklen i dansk politi i forbindelse med den styrke-
de indsats mod terror blev politiet, herunder PET, tilført 155,0
mio. kr. hertil.
Indsats mod social dumping og cabotagekørsel
På finansloven for 2012 blev politiet tilført en merbevilling på
20,0 mio.kr. årligt i 2012 og 2013 med henblik på en styrket
indsats mod social dumping og cabotagekørsel. Indsatsen blev
videreført med 11,8 mio.kr. i 2014 og 9,6 mio.kr. årligt i 2015-
2017 på finansloven for 2014 og med yderligere 5,0 mio.kr. i
2015, 4,2 mio.kr. i 2016, 2,4 mio.kr. i 2017 og 2,4 mio.kr. i
2018 på finansloven for 2015.
På finansloven for 2013 blev politiet tilført 7,5 mio.kr. til en
styrket indsats mod cabotagekørsel. Indsatsen blev videreført
med 15,0 mio.kr. årligt i 2014-2017 på finansloven for 2014 og
med yderligere 14,0 mio.kr. i 2015, 2,0 mio.kr. i 2016 og 2,0
mio.kr. i 2017 på finansloven for 2015.
Generelle styrkelser af politiet m.v.
På finansloven for 2009 blev politiet tilført en merbevilling til
forbedring af borgerbetjeningen og aflastning af politiet og an-
klagere gennem eksempelvis ansættelse af administrativt per-
sonale i servicecentre.
Endvidere blev politiet tilført en merbevilling til en varig udvi-
delse af politistyrken med 300 mand med henblik på, at politi-
kredsene kunne fastholde og forstærke politiberedskabet i de
byer, der havde oplevet tiltagende problemer med bande- og
rockerkriminalitet.
Endelig blev politiet på finansloven for 2010 tilført en merbe-
villing til en varig udvidelse af politistyrken med 100 mand
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 19/11-15 om nedlæggelse af udvalget vedr. den danske terrorbekæmpelse, til justitsministeren
med henblik på en styrkelse af politiets tilstedeværelse og kri-
minalitetsbekæmpelse, herunder ved grænserne.
Engangsbevillinger til politiet m.v.
Engangsbevillingerne omfatter merbevillinger til merudgifter i
forbindelse med uroligheder omkring Ungdomshuset, genop-
retning af politiets økonomi og merudgifter i forbindelse med
afholdelsen af COP15 inkl. renter og afskrivninger af anskaf-
felser af udstyr m.v.
Automatisk trafikkontrol (ATK)
Merbevillingen omfatter merudgifter i forbindelse med udvi-
delsen af den automatiske trafikkontrol inkl. renter og afskriv-
ninger af anskaffelser af ATK-målebiler.
Øvrige merbevillinger
Øvrige merbevillinger omfatter en lang række mindre merbe-
villinger til merudgifter i forbindelse med:
- Færdselssikkerhedskampagner
- Bevisalkometre
- Grønlands retsvæsensreform
- Produktion af pas og kørekort
- SAR-operationer
- Asylsagsbehandling
- Anskaffelse af nyt materiel
- Forsøgsordning med videoovervågning
- Sænkning/hævning af den kriminelle lavalder
- Styrket grænsekontrol/Annullering af styrket grænsekon-
trol
- Styrkelse af SØK
- PET-lov
- Hundelov
Større tekniske korrektioner
Af hensyn til forståelsen af udviklingen i politiets underliggen-
de bevilling ekskl. merbevillinger er der medtaget enkelte stør-
re tekniske korrektioner.
På tillægsbevillingsloven for 2013 blev politiet tilført en mer-
bevilling på 313,0 mio.kr. i forbindelse med en nedskrivning af
politiets sagsbehandlingssystem POLSAG.
Endvidere blev der på finansloven for 2013 overført 478,0
mio.kr. årligt til politiets udgifter til strafferetspleje, herunder
retsmedicinske undersøgelser fra § 11.21.21 Strafferetspleje
m.v. til § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed
m.v.”
5