Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1649694_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. april 2015
Økonomistyringskontoret
Anne Nygaard Just
2015-0030-3189
1530127
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 536 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om det er en rimelig sagsbehandlingstid, når en borger, som er offer for et overfald i 2010, har ventet i over 6 år og stadig venter på at få afgjort en sag om erstatning for tab af erhvervsevne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 536 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere REU alm. del – bilag 212.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, om den i
henvendelsen nævnte sagsbehandlingstid er rimelig, eller om
ministeren vil tage initiativer, der sikrer en hurtigere
sagsbehandlingstid hos Erstatningsnævnet.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Erstatningsnævnet.
Erstatningsnævnet har indledningsvis oplyst, at nævnet siden
påbegyndelsen af sagsbehandlingen af den sag, der omtales i det i
spørgsmålet omtalte bilag 212, har truffet 10 afgørelser i sagen.
Sagsbehandlingstiden af den konkrete sag skal således ses i sammenhæng
hermed.
Sagsbehandlingstiden for de 10 afgørelser, der er truffet i den omtalte sag,
strækker sig i de konkrete afgørelser fra 48 dage til 174 dage, og udgør i
gennemsnit ca. 100 dage fratrukket den tid, hvor den omtalte sag har
afventet Arbejdsskadestyrelsen.
I beregningen af sagsbehandlingstiden er der ikke taget højde for, at flere
af de trufne afgørelser vedrører mere end ét fremsat krav i sagen.
Sagsbehandlingstiden er således beregnet fra tidspunktet for det først
fremsatte krav indeholdt i afgørelsen, uafhængigt af, at andre krav er stillet
på et senere tidspunkt. Sagsbehandlingstiden for krav stillet på et senere
tidspunkt inden for samme afgørelse vil således have en kortere
sagsbehandlingstid end den beregnede.
I forhold til den omtalte sags samlede sagsbehandlingstid har
Erstatningsnævnet oplyst, at sagen af flere omgange er blevet afgjort og
lukket af Erstatningsnævnet eller alene har afventet Arbejdsskadestyrelsen.
Således har den omtalte sag siden Erstatningsnævnet første gang
påbegyndte behandlingen af sagen ikke verseret i Erstatningsnævnet eller
alene afventet Arbejdsskadestyrelsen i 377 dage.
Som beskrevet herover er der således en række forhold, der skal tages
højde for, når den samlede sagsbehandlingstid i den sag, der omtales i det i
spørgsmålet omtalte bilag 212, vurderes. Erstatningsnævnet har dog
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om det er en rimelig sagsbehandlingstid, når en borger, som er offer for et overfald i 2010, har ventet i over 6 år og stadig venter på at få afgjort en sag om erstatning for tab af erhvervsevne, til justitsministeren
oplyst, at Erstatningsnævnet er enig i, at den omtalte sag har strakt sig over
en lang periode.
Erstatningsnævnet har endvidere oplyst, at der i 2013 er sket en styrkelse
af Erstatningsnævnets sekretariat bl.a. med henblik på at sikre en
produktionsfremgang. Trods styrkelsen af sekretariatet er der dog ikke
realiseret den forventede produktionsfremgang. Det kan efter
Erstatningsnævnets opfattelse hovedsageligt henføres til personalemæssige
forhold, herunder primært, at der er sket ændringer i sekretariatets ledelse
henholdsvis den 1. januar 2014 og den 1. juli 2014 og at der har været
fokus på at hæve kvaliteten i de afgørelser, som Erstatningsnævnet træffer.
Samtidig er det Erstatningsnævnets opfattelse, at der i de enkelte sager
fremsættes flere krav end tidligere, hvilket har betydning for tidsforbruget
forbundet med behandlingen af sagerne.
Erstatningsnævnet har endelig oplyst, at der er stort fokus på at sikre, at
Erstatningsnævnets sager behandles så hurtigt som muligt, og på at sikre
en øget sagsproduktion. Det er specielt prioriteret, at den første afgørelse i
en ny sag træffes hurtigt. I 2014 blev 50 pct. af førstegangsafgørelserne
således truffet inden for 36 dage. Der er endvidere iværksat forskellige
sagsbehandlingsmæssige initiativer med henblik på at sikre en mere
effektiv sagsbehandling. Erstatningsnævnets sekretariat er bl.a. blevet
tildelt øgede personalemæssige ressourcer, og der er iværksat en
merarbejdsordning, der på kort sig forventes at kunne øge
sagsproduktionen. Ydermere arbejder Erstatningsnævnet med ugentlige
måltal med henblik på at synliggøre udviklingen i sagsmængden, så der
kontinuerligt er fokus på Erstatningsnævnets sagsproduktion. I
Civilstyrelsens mål- og resultatplan for 2015 er der endelig fastsat et
resultatkrav om, at Erstatningsnævnets sekretariat skal overgå til fuld
elektronisk journalisering af nye offererstatningssager inden udgangen af
2015, hvilket forventes at bidrage til at effektivisere sekretariatets
opgavevaretagelse.
For yderligere information om den omtalte sag henvises der i øvrigt til
vedlagte bilag, der indeholder den samlede redegørelse vedrørende
sagsbehandlingen i den konkrete sag. Bilaget er oversendt fortroligt, da
Erstatningsnævnet har oplyst, at det indeholder personfølsomme
oplysninger.
3